Megalomanské THQ Nordic sbírá herní značky. Skutečný hit mu ale chybí
Když společnost THQ Nordic prostřednictvím své dcery Koch Media koupila pražské vývojářské studio Warhorse stojící za loňským Kingdom Come: Deliverance, bylo to pro mnohé překvapením. V zásadě ale nebylo příliš čemu se divit – tento konglomerát totiž už několik let kupuje takřka vše, co je za dostupnou cenu k mání.
Příběh THQ Nordic je v kontextu současného herního průmyslu ojedinělý a nutno dodat, že mimořádně nepřehledný. U jeho zrodu stál nepříliš známý muž. Lars Wingefors začínal v roce 1993 s malou firmičkou na prodej komiksů, ke kterým se postupem času přidaly také videohry. Docela se mu dařilo, a tak své malé impérium obchodů rozšiřoval po celé Skandinávii. Jednoho dne dorostl do zajímavé velikosti a od britského Gameplay.com dostal v roce 2000 nabídku na odkup své firmy Nordic Games AB. Vydělal slušných šest milionů liber a teoreticky se mohl odebrat na zasloužený odpočinek a užívat si rentiérského života. Mohlo to tak dopadnout, jenže praskla internetová bublina a Gameplay se dostalo do existenčních problémů. Když dostal Wingefors nabídku na odkup své bývalé společnosti za jednu švédskou korunu, nezaváhal.
Hlavně, když je toho hodně
Podobně jako například polský CD Projekt, který také původně prodával hry, se Nordic Games postupem času pustilo i do jejich vývoje a vydávání. Ale na rozdíl od Poláků, kteří se vždy soustředili na kvalitu na úkor kvantity, to Wingefors dělal úplně opačně. První tituly tak z dnešního pohledu nestojí za řeč a jsou v podstatě zapomenuté.
První zárodky společnosti, kterou je THQ Nordic dnes, se objevily až v roce 2001, kdy Nordic Games pohltilo rakouské vydavatelství JoWood Entertainment, a to včetně jeho divizí DreamCatcher a The Adventure Company, které v herním průmyslu už přeci jen něco znamenaly. Firma pak několik let těžila z jeho portfolia spíše béčkových titulů, které vydávala v nejrůznějších edicích a zjevně vydělala nějaké peníze.
V roce 2013 otřásl herní scénou bankrot společnosti THQ, která do té doby působila jako úspěšný vydavatel AAA titulů. Zatímco lukrativní a silné značky si v aukcích vyzobali velcí vydavatelé, odstartoval Lars Wingefors operaci, která jeho společnosti určila ráz na mnoho dalších let. Vzal vcelku směšnou částku ve výši 4,9 milionů dolarů a koupil celý balík zbytků po THQ, které jednotlivě nikdo nechtěl. Získal tak mimo jiné nikoliv špičkové, ale poměrně zajímavé značky jako Red Faction, Darksiders nebo MX vs. ATV, ale také právo používat zvučné jméno THQ Nordic. Toho o pár let později využil a firmu přejmenoval na THQ Nordic.
Nákupům však zdaleka nebyl konec. Společnost si levně pořídila značku Desperados a další práva od padlých společností jako DTP Entertainment nebo bitComposer Entertainment, od kterého získala i franšízu Jagged Alliance. Dlouho nešlo z hráčského hlediska o příliš pochopitelnou činnost a řada lidí měla o záměrech THQ Nordic své pochybnosti. Zkrátka to vypadalo jako pohlcování ostatků neúspěšné konkurence, s nimiž se ale dále příliš nic nedělo. Občas se objevil nějaký ten remaster známé značky, nová edice, případně obsahový přídavek. Velké věci ale od Švédů dlouho nepřicházely.
Období ambiciózních plánů
Teprve v roce 2017 se začaly hýbat ledy a THQ Nordic oznámilo svůj dosud největší vlastní titul – Darksiders III, tedy pokračování série získané od THQ Nordic, na které navíc pracovalo studio Gunfire Games složené z tvůrců prvních dvou dílů. Nedlouho poté došlo k oznámení dalšího atraktivního titulu, kterým je pohádkově laděné RPG v otevřeném světě Biomutant, jež by mělo vyjít letos. Mimochodem, pracuje na něm studio Experiment 101, které si THQ Nordic předtím koupilo za 75 milionů švédských korun. Mezitím ale Wingefors a spol. neomezili ani původní činnost, tedy skupování volných značek. Získali tak například TimeSplitters, Alone in the Dark nebo Carmageddon. V jednom z rozhovorů pak Wingefors prozradil, proč to vlastně dělá. Podle všeho nejde o nějakou megalomanii, ale odhalení díry na trhu. V podstatě všechny značky (firma jich má stovky) nějakým způsobem generují zbytkové prodeje. Zkrátka a dobře, si je na digitálních platformách někdo občas koupí, případně se levně vytvoří nová edice, kterou je opět možné chvíli prodávat. Jednotlivě tyto tituly vydělají směšné částky, v celkovém balíku už to ale dohromady něco dá a THQ Nordic na tom částečně postavilo svůj obchodní model.
Nutno ale dodat, že ambice THQ Nordic v čase přeci jen rostou. Začátkem roku Wingeforsův management opět překvapil, když oznámil na své poměry gigantickou akvizici konkurenčního vydavatelství – německého Koch Media, jež pro videohry používá label Deep Silver. Za celkových 91,5 milionu eur, tedy částku přesahující dvě miliardy korun, získalo THQ Nordic studia jako Volition, Dambuster nebo Fishlabs a atraktivní značky jako Saints Row, Homefront nebo Metro. Koch Media je navíc silné ve vydavatelském byznysu, kde zaštítilo například Dead Island od Techlandu nebo právě Kingdom Come: Deliverance od Warhorse.
Světlá budoucnost?
Tyto kontakty se později ukázaly být zásadními. Ačkoliv se o pražské studio ucházeli i další zájemci, osvědčená předchozí spolupráce dostala přednost a za 1,1 miliardy korun se upekl obchod, který je z mého pohledu lukrativní především pro THQ Nordic, jež má najednou v portfoliu vysoce talentované vývojářské studio s vizionářem v čele a práva na případné Kingdom Come 2, na kterém se podle všeho pracuje. Vzhledem k tomu, že už prvního dílu se prodaly dva miliony kusů a dvojka bude jistě v mnohém propracovanější, je dost možná zaděláno na velký hit.
Ten zatím THQ Nordic chybí. Loňské Darksiders III bylo ambiciózní, ale nakonec se tak tak zaplatilo, letošní Metro Exodus sice je možné považovat za slušný úspěch, ale zase na něm pracovalo externí studio 4A Games. Pokud jde o chystaný Biomutant, mám trochu pochybnosti, zda dokáže naplno prorazit, ale kdoví – třeba se do aktuálního hráčského vkusu strefí.
Každopádně se tuto společnost vyplatí nadále sledovat, protože jí akviziční apetit neopustil. Ostatně, po pohlcení Warhorse se Lars Wingefors pochlubil, že díky nově vydaným akciím získal od investorů sumu ve výši 200 milionů eur na další nákupy. Tak teď to jen nepřepálit a hlavně začít doručovat, jak se hezky česky říká…
Komentujte