Recenze WRC 8 – nejlepší díl série se starých problémů nezbavil
Letní vedra pomalu za okny střídá podzimní sychravost a to znamená jediné – na pulty herních obchodů pomalu dorážejí ty největší a s napětím vyhlížené novinky, jejichž vydání již tradičně doplňují svým příchodem nové díly zavedených sérií, z nichž některé tak činí čistě ze setrvačnosti.
Celá série WRC je vlastně ve své podstatě nesmírně sympatická. Již několik let se zoufale snaží přenést na obrazovky monitorů v co možná nejkvalitnější podobě závody FIA World Rally Championship, ale bohužel se jí to stále ne a ne podařit. Její první čtyři díly, vytvořené ještě italským studiem Milestone, zapadly všechny poměrně záhy po vydání do zapomnění a ani přesunutí licence do rukou zkušenějších vývojářů z Kylotonn Games výraznější posun směrem vpřed nepřineslo. Jistě, každé nové pokračování série WRC si každý rok koupí několik desítek tisíc lidí, větší množství času do něj je však ochotna investovat jen naprosté minimum z nich. Krásně je to vidět i na aktuálním WRC 8, kde servery pro multiplayerové hraní zejí již nyní několik dní po vydání prázdnotou. Kategorie nadepsaná E-Sport ve hře tak působí jako vtip a vylhaný sen autorů, který v aktuální podobě zkrátka není možné realizovat.
Pozice letošního ročníku WRC je nezáviděníhodná. Hned v úvodu roku vyšlo DiRT Rally 2.0, pár měsíců nazpět zase F1 2019 a na spadnutí je také příchod nového GRIDu. Všechny tyto zmíněné hry je chtě nechtě nutné vnímat jako konkurenci pro WRC 8 a ať se zaměříme na kterýkoli prvek je nám jasné, že v přímém souboji s nimi titul zkrátka nemá šanci na výraznější úspěch.
Změny k lepšímu
Co se týče samotné herní náplně, pokud jste hráli některý z předchozích ročníků série, budete si po zapnutí WRC 8 připadat jako ryba ve vodě. Změn a inovací vývojáři letos přinesli minimum a v žádném případě se nedá mluvit o nějaké revoluci, i když titul sám byl před vydáním tak prezentován.
Vstup do hry je identický jako v předchozích ročnících. Hra se vás tedy po prvním zapnutí pouze zeptá, zda máte zájem o pohodovější ježdění s arkádovým nádechem, nebo zda hledáte skutečnou výzvu v rámci závodních simulátorů a šup, hnedle sedíte za volantem vašeho prvního závodního speciálu a absolvujete povinnou kondiční jízdu, po jejímž dokončení se vám nastaví jednoduchý systém asistentů, který se skládá v podstatě pouze z kontroly trakce, ABS a pomoci při brždění. Nic víc, nic míň. Vzhledem k nátuře zdejšího jízdního modelu není použití dodatečné pomoci ve hře příliš potřeba a její přítomnost tak pouze napovídá, že vývojáři se opět snažili vytvořit realistický závodní simulátor ze světa WRC a opět se jim to nějak nepodařilo.
I kdyby WRC 8 bylo vaší první závodní hrou v životě, nebudete mít s pochopením chování jednotlivých vozů větší problémy. Oproti starším dílům tvůrci zapracovali na způsobu, jakým jízda po rozdílných površích ovlivňuje chování vozu. Například přejetí zamrzlé kaluže ve Švédsku váš hadraplán spolehlivě rozhodí, stejně jako příliš rychlé najetí do ostré zatáčky. Díky tomu třeba soutěž, situovaná do Argentinských serpentin, díky tomu představuje vůbec to nejlepší, co hra může nabídnout. Autoři se však očividně snaží zavděčit všem a prvky arkády jízdní model nezapře. V tomto směru hraní WRC 8 velice připomíná Colin McRae Rally 2005, které rovněž mělo být více simulátorem než arkádou, ale výsledek i zde zůstal někde na půli cesty.
K nejvydařenějším aspektům hry jednoznačně patří tratě a jejich celková prezentace. Žádná z nich sice není vytvořena dle reálného předobrazu, to ale vůbec nevadí. Jednotlivé rychlostní zkoušky jsou dostatečně dlouhé a jejich konfigurace je dobře nastavena tak, aby hráče motivovala k opakovanému zajíždění a postupnému zlepšování časů. Je trochu škoda, že si tvůrci nedali tu práci a stejnou péči jako tratím samotným nevěnovali i jejich okolí. To v drtivé většině případů působí poněkud chudě a navíc dva metry od vyznačené trasy za prvním křovím se již nenachází nic jiného než absolutní prázdnota, což se autoři poněkud nešťastně rozhodli zamaskovat tím, že jakmile jen trochu sjedete z cesty, jste okamžitě teleportování zpět a s časovou penalizací.
To už jsem někde viděl
Na poli závodních simulací, kde momentálně vládnou Codemasters se svými sériemi DiRT Rally a F1 je dnes poměrně obtížné uspět. Ostatní tvůrci ve snaze oslovit hráče jsou nuceni buďto přijít s novou revoluční myšlenkou či převzít to, co funguje jinde. Autoři WRC 8 se rozhodli celkem pochopitelně pro druhou alternativu.
Jakmile se ocitnete v režimu kariéry, která je již tradičně rozdělena na tři části JWRC, WRC 2 a WRC, vás do očí praští celá řada prvků, s nimiž jste se již mohli setkat při hraní dvou výše zmíněných sérií. Jednak tu máme jednoduchý simulátor ovládání týmu ala DiRT Rally, v němž postupně rekrutujete nové členy vaší posádky, jako jsou spolujezdci, meteorologové či technici, jednak je ve hře nově přítomen také vývojový strom o několika větvích, jenž jakoby si jen omylem odskočil z posledních dílů série F1. Cesta k jeho postupnému vylepšování je však osekaná až na dřeň. Zatímco v sérii F1 je zkušenostní body do něj potřeba získávat plněním speciálních a velice zábavných úkolů v rámci tréninkových jízd, zde zkrátka za každou získanou úroveň jezdce získáte jeden bod, který následně můžete volně investovat.
Největším problémem WRC 8 je, že postrádá vlastní pohled na věc. Tvůrci, zdá se, naslouchají přáním a stížnostem hráčů a s každým dalším pokračováním se série přibližuje stavu, v němž se mohla nacházet již ve svém počátku. V takovém případě by zcela bez problémů mohla fungovat po boku DiRT Rally a opravdových špiček žánru. Bohužel, realita je jiná. I když je recenzovaný osmý díl jednoznačně tím nejlepším z celé série, stále mu k dokonalosti několik zásadních věcí chybí. Předně je to jízdní model, který by tvůrci dost možná konečně mohli vyhodit do koše a přijít se zcela novým, místo toho aby se snažili roky opravovat původní, čistě podprůměrný. Zapracovat by se také dalo na celkovém vyznění celého titulu. Fanoušky WRC jistě potěší přítomnost všech kategorií i jezdců, mezi nimiž nechybí čeští zástupci v čele s Janem Kopeckým, ale to je málo. Režim kariéry je nezáživný a nenabízí žádné výrazné důvody, které by hráče měly donutit k jeho opakovanému hraní. Když k tomu připočteme momentálně liduprázdné servery v režimu online, je jasné, že za několik málo měsíců se i na WRC 8 pomalu zapomene a po vydání dalšího pokračování se celý kolotoč rozjede od začátku. Pro rekreační poježdění v rally speciálech slavných značek je však titul zcela dostačující. Za plnou cenu jej ovšem nemá cenu kupovat. Pokud vás WRC 8 láká, počkejte si, až bude dostupný za výprodejovou cenu. Nebude to dlouho trvat.
Komentujte