Forza Motorsport 7 – recenze – stačí vám 700 aut?
Forza, to je pro mnohé synonymum virtuálního závodění. Nemálo z hráčů k žánru závodních her dokonce přičichlo právě díky této sérii. A vzhledem k tomu, že většina dílů byla opravdu skvělá, mnohdy si k virtuálnímu závodění díky ní vybudovali silný vztah. Bohužel také bývala vyhrazena majitelům konzolí Xbox. To se s Forza Motorsport 7 mění, protože ta dorazila i na počítače.
Forza Motorsport, to není jen tak obyčejné závodění. Tahle série má obrovský záběr. Chce přilákat začátečníky, uspokojit náročnější hráče a opravdové milovníky všeho kolem rychlých kol bavit týdny a měsíce například simulací všeho možného a tunerskými možnostmi.
Vývojářské studio Turn 10 svým způsobem překonává už jen samo sebe, protože jeho série z hlediska rozsahu a nabídky možností těžko hledá konkurenci. A Forza Motorsport 7 na tom nechce nic měnit a opět přikládá pod kotel. Čeká na vás neskutečných 700 vozů, přepracovaný systém počasí, nové tratě a podpora HDR a 4K.
Přepracovaná kariéra
Z hlediska kariéry, jádru singleplayerového zážitku, se oproti předchozím dílům odehrálo docela dost změn. Ve Forza 6 hráči absolvovali v principu spoustu mistrovství, které sestávaly vždy ze čtyř až šestí závodů, a propracovali se od malých aut až k raketově rychlým prototypům. Dlouhodobě to žádná velká zábava nebyla, protože tyto „Stories of Motorsport“ postupovaly dost pomalu a hráči se pohybovali jen malými krůčky, a to vždy po stejných tratích. Bylo sice možné si zážitek ozvláštnit takzvanými Showcase eventy, ve kterých jste se postavili například Stigovi z Top Gearu nebo si zkusili legendární duel z Le Mans 1966 mezi Ferrari a Fordem. V kariéře vás tyto exkurzy ale neposunuly dál.
Ve Forza Motorsport 7 je to jiné. Šampionáty a showcase eventy jsou spojeny do zastřešujícího kariérního módu, který sestává ze šesti velkých mistrovství. Každé z nich zahrnuje deset až patnáct akcí. O tom, do kterých se pustíte, rozhodujete sami – je pochopitelně nutné odjet určité množství, abyste si zpřístupnili další fázi. Pokud se budete snažit dokončit vše, zabere vám dohrání kariéry pěkných pár desítek hodin. V případě, že stejně jako já zvolíte zlatou střední cestu, můžete se těšit na nějakých dvacet hodin parádního závodění.
Za jednotlivými eventy se skrývají různé výzvy. Už v prvním mistrovství můžete vybírat mezi pohárem historických amerických Muscle Cars ze 60. let, truckohé série, duelu s Kenem Blockem z Ford Gymkhana Focus, limuzínového bowlingu, kompletně otevřeného Grand Prix a šesti dalšími, podobně různorodnými akcemi.
V druhém mistrovství na vás čeká hodinový vytrvalostní závod o 23 kolech…Ale to už bychom zabíhali do přílišných detailů. Tak tedy k věci: už na první, ale i na jakýkoliv další pohled je kariéra kompaktnější než v předchozím díle, ale ve skutečnosti se hraje mnohem dynamičtěji, různoroději a tím pádem mnohem lépe.
Pokud se sérií dosud nemáte zkušenosti, bude vám možná Forza Motorsport 7 stále připadat poněkud rozvláčná, obzvlášť v porovnání se spin-offem Forza Horizon s jeho otevřeným světem. To ale nemění nic na tom, že Turn 10 zde odvedli skvělou práci.
Na začátku Forza Motorsport 7 nemáte v zásadě nic kromě svého závodního avatara – a přitom hledíte na 700 aut, která si můžete odemknout. Bezpočet odměn a možností upgradu dělají z Forzy už roky skvělou alternativu pro méně zkušené hráče k sim závodům typu Project CARS 2, protože tady je skutečně každý pokrok nějakým způsobem odměněn. Sbíráte peníze, vylepšujete svou úroveň a odemykáte si nová auta, kterými doplňujete sbírku.
Forza 7 to celé rozvíjí pomocí takzvaného Driver-Avatara (Drivatara). V průběhu kariéry můžete svého virtuálního závodníka individualizovat celou řadou zajímavých kostýmů. Nová auta a předměty dostanete při každém postupu na novou úroveň, který si zasloužíte povedenými závody. Auta si můžete klasicky pořídit v přehledu, až se k tomu ve hře propracujete – nebo si celý proces zkrátíte pomocí lootboxů.
Tyto zázračné balíčky obsahují auta, outfity a mody (malé handicapy, které můžete pro vyšší výdělek aktivovat před každým závodem). To vše si můžete pořídit za herní měnu, ale tvůrci počítají i s tím, že si je budete pořizovat za skutečné peníze, což může do budoucna narušit vyvážení hry.
Jak to jezdí?
Skvělé na Forze 7 je možnost sestavit si vlastní obtížnost. Milovníci simulací pochopitelně deaktivují všechny pomocníky jako je ABS, ideální stopa a možnost přetočení času. To ze hry ještě nedělá hardcorovou simulaci, ale poměrně náročné závodění na vysoké úrovni rozhodně ano. Začátečníci si přitom mohou dopřát arkádové závodění. To nejlepší na tom je, že ať už se rozhodnete pro kteroukoliv variantu, Forza Motorsport 7 vás bude skvěle bavit. Různé třídy vozů se řídí velmi odlišně, takže vás závodění jen tak bavit nepřestane. Kromě toho je možné každé auto podrobit tuningu a vyměnit některé díly nebo změnit vlastnosti některých mechanik. Případně si stejně jako v předchozím díle můžete stáhnout hotové tuningy jiných hráčů. A kdo by stále neměl dost, může si zazávodit v multiplayeru.
Celkem 32 tratí není mnoho. Mají sice různé variace a nabízejí velkou různorodost, přesto si tady umím představit větší porci. Obzvlášť když 26 tratí znáte z předchůdce. Těch několik přírůstků je velmi povedených. Zejména závodění v Dubaji je skvělé a mohlo by být ještě rozšířeno. Přesto – kdo stojí o co největší pestrost tratí, bude letos lépe obsloužen v Project CARS 2. To ale platí zejména pro znalce série. Pokud by Forza Motorsport 7 měla být vaším prvním dílem, budete nadmíru spokojeni.
A ani pro znalce série to ve výsledku není žádná tragédie. O zábavu při závodech se totiž hodně stará také systém počasí a umělá inteligence. Počasí je konečně dynamické, takže můžete začít závod za sucha a v průběhu pak bojovat s velkým deštěm. Vypadá to jako maličkost, ovšem závody díky tomu nabírají na napínavosti, zejména když už jste soupeře nechali za sebou.
Jistě, také v tomto směru nemá Project CARS 2 s ročními obdobími, bouřemi a propracovaným systémem počasí konkurenci, ale nezávisle na tom je nyní závodění ve Forze 7 tak různorodé jako dosud ne. Déšť je skutečně dobře simulován a s trochou nadsázky pocítíte každou kapku. V některých případech se teprve po jednom kole vytvoří na trati kaluže, které vás překvapí v nejméně vhodný moment.
Umělá inteligence přitom ráda vašich chyb využívá. Hlavně na nejvyšší stupeň obtížnosti se budete muset pustit do nastavování auta a tuningu, abyste některé závody vyhráli. Soupeři jsou ale možná až trochu moc precizní a v podstatě neopouštějí ideální stopu. Proto se většina závodů rozhoduje už v první zatáčce. Pakliže se vám nepodaří dostat na slušnou pozici, je to mnohdy ztracené i pro zbytek závodu.
Forza Motorsport 7 vypadá opravdu dobře, a to i na Xbox One bez HDR. Sesterská Forza Horizon 3 se svým opulentním otevřeným světem sice vypadá ještě o fous lépe, ale to na skvělém stavu věcí nic nemění. Když si navíc hru pustíte na PC na 4K monitoru s maximálním nastavením, zažijete opravdu skvostné pokoukání. Zejména modely aut, které jsou i vzhledem ke svému počtu, hlavním tahákem hry, patří k tomu nejlepšímu, na co můžete narazit.
Je trochu s podivem, že z hlediska doplňkové prezentace jako je zpracování menu, soundtracku apod. je sedmá Forza horší než ta šestá. Ta se prezentovala s mnoha odkazy na kulturu motorsportu včetně namluvení moderátory Top Gearu a epickým soundtrackem, skvělými videi a po všech stránkách povedeným stylem. To ve Forza 7 docela schází.
Verdikt
Forza Motorsport 7 (koupit hru) je ale i tak skvělým závodním balíčkem, který opět dokáže zaujmout nováčky a uspokojit náročnější závodníky, kteří ještě přeci jen nedorostli například do konkurenčního Project CARS 2 nebo třeba ano, ale líbí se jim veškerá ta omáčka okolo, kterou kované simulace většinou nenabízejí. Oproti šestému dílu se Forza zlepšila hlavně v inscenaci kariéry, což je velmi pozitivní změna, byť ne zase tak zásadní. Mnoho dalších vylepšení už tu nenajdete a většina tratí je navíc známá. Je tak na zvážení každého majitele šestky, zda do novinky půjdou nebo ne. PC hráči, kteří zatím se sérií neměli tu čest, by ale měli mít rozhodování snadné.
Komentujte