Recenze Dead Space – hororová vesmírná odysea

Foto: EA

Po dlouhých patnácti letech se vrací kultovní vesmírný survival horor na naše obrazovky. Studio Motiv přistoupilo k remaku hry z roku 2008 velmi zodpovědně a našli skvělý balanc mezi zachování kvalit původní hry a přidání nových prvků, které nijak nenarušují původní hru.

Jelikož světová embarga na recenze již dávno padli, a k nám se dostal recenzní klíč až v době vydání, tak bez větších okolků můžeme říct, že se tenhle remake povedl skoro na jedničku. Dvakrát jsme prosvištěli rutinní misi, ze které se stal horor, abychom vyzkoušeli i nový New Game+ s alternativním koncem.

Foto: EA

A hře jako takové je jen málo toho, co bychom mohli vytknout a rozhodně se zařadí k Mafii či Resident Evil 2, jako další famózní předělávka starší hry do moderní doby a na moderní stroje. Ale postupně se podíváme na všechny novinky a nevyhneme se ani menšímu srovnání s hrou The Callisto Protocol, která v tomto souboji malinko prohrává i když vypadá lépe a využívá všechny funkce, co obsahoval a obsahuje Dead Space.

USG Ishimura

Rozhodně neuškodí si trošku nastínit úvodní příběh, a i když jsem původní hru hrál a vlastně i recenzoval, tak si ne všechno pamatuji do detailu. Isaac Clarke je spolu s další posádkou opravářské lodi Kellion vyslání na opravu USG Ishimura, obrovské vesmírné lodě sloužící k těžbě neobyvatelných planet.

Foto: Gamebro

Nicméně úplně neobydlená nebyla a těžaři vytěžili něco co tak úplně nechtěli. Pak už lidi na lodi začali blouznit, fanatizovat až to došlo do fáze, kdy se přeměňovali na krvelačné zrůdy a masakrovali další členy posádky.

Do tohoto právě přijíždí Isaac jako inženýr se svým týmem, aby zjistili, co se stalo a pomohli s USG Ishimura s opravami. Nicméně to ani v nejhorším snu nečekali, co objeví. Ještě k tomu, když na lodi jako doktorka pracuje Isaccova partnerka.

Foto: Gamebro

Taková je premisa příběhu a více raději nepovím, jelikož se rozhodně najdou hráči, kteří první díl této série vynechali a na remake se teprve chystají. Nicméně i samotný příběh byl oproti původní hře dosti rozšířen.

První změna, že Isaac mluví a má novou tvář. Již to není ten mlčící hrdina, což více vtáhne do pocitů a emocí hry, ale možná to trošku ubírá na strachu kvůli častějším rozhovorům a scénám, nebo jsem se jen před těmi 15 lety více bál.

Foto: Gamebro

Další je ta, že některé úseky byly značně upraveny a hra nyní využívá více všech vedlejších postav. K tomu se váže i nová příběhová linka, která se zaměřuje na chod po stopách pátrání Isaacovo partnerky. A další vedlejší mise, které v originálu nebyly. Sice co se týče náplně, tak je to stále to samé ale příběhové rozšíření v podobně nových informací se vždy hodí.

Kromě vedlejších příběhů bylo přidáno spousty nových textů a nahrávek pro rozšíření příběhového pozadí. Škoda, že hra již neobsahuje české titulky, jako tomu bylo při vydání originálu.

Foto: Gamebro

Střílení končetin a strašidelná atmosféra

Co dělalo Dead Space tím Dead Spacem byl soubojový systém, který zůstal téměř beze změn. Opět na nás čeká nekonečné ustřelování končetin a využívaní slabin nepřátel, k tomu dostaneme stále ten arzenál zbraní připomínající spíše pracovní nástroje, které lze následně vylepšovat.

Hutná atmosféra je ještě lepší, jelikož ve hře najdeme o malinko více brutality, což přidává na uvěřitelnosti. Velmi pomáhají nové grafické efekty, jako je světlo, různé odlesky či kouře, to ve hře vypadá naprosto fantasticky. Proto je škoda, že celkové grafické zpracování v přímém srovnání s The Callisto Protocol prohrává na plné čáře. Od remaku Dead Space jsem v tomto směru čekal daleko více a je to více či méně to jediné v čem mě hra zklamala.

Foto: Gamebro

Nová funkce náhodných střetů s nepřáteli a lekacích scén zase atmosféře rozhodně přispívá. To samé platí i pro zrušení všech nahrávacích časů a propojení celé lodi do jednoho obřího komplexu. K rychlému cestování je opět možné využít jednokolku, ale většinou si můžete svoji trasu naplánovat hezky po svých.

Kvůli tomu museli vývojáři přidat několik nových propojovacích lokací, ale u toho se nezastavili, jelikož se nyní dá dostat i do prostor, které byly dříve znemožněné. Případně se dostat do dveří, do kterých se nešlo nikdy dostat.

Foto: Gamebro

Ještě jsem zapomněl zmínit jednu důležitou novinku, a to je předělaný pohyb v prostorách bez tíže. Issac v díky svému obleku dokáže nyní lépe korigovat svoje pohyby a není to jen takové nahodilé poletování ve stavu beztíže. Sice to opět hráčů sebralo větší pocit bezmoci, který trochu zdobil originál, ale ve výsledku je to příjemnější.

Verdikt

Remake Dead Space se povedl, jak jsme zmínil na samotném začátku a hře bych vytknul jen její grafické zpracování, různé grafické glitche a chybějící českou lokalizaci, jelikož původní texty jsou přeložené a těch nových není zas takové kvantum. Jinak vývojáři skvěle vylepšili již tak skvělou klasiku ze světa sci-fi akčních survival hororů.

Dead Space

8.5

Hodnocení

8.5/10

Klady

  • Remake dělán s citem pro původní hru
  • Příběh rozšířený o nové dialogy a mise
  • New Game+ a alternativní konec
  • Nové místnosti a chodby v propojené otevřené lodi

Zápory

  • Technické nedostatky
  • Grafické zpracování by mohlo být lepší
  • Absence české lokalizace
Hodnotit text
[Celkem hlasu: 0 Prumer: 0]

Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozornit na