Recenze After the Fall – přežívání ve světě apokalypsy ve virtuální realitě na PSVR2
Nejnovější VR střílečka od Vertigo Games se dostala snad již na všechny možné VR sety. Od Oculusu, přes první generaci PSVR až k té aktuální druhé generaci. Ono není divu, jelikož se jedná o jednu z nejpopulárnějších VR her, které doposud jsou na trhu. Hra nabízí online kooperaci a stále jí hraje slušný počet hráčů, který vydáním pro PSVR2 zase nabobtnal.
Hru bychom mohli přirovnat k takovému Left 4 Dead ve VR. After the Fall hráče zavede do druhé doby ledové, která nastala v 80. letech minulého století. Kromě nepříjemné zimy se po povrchu zemském prohánějí hordy zombíků a dalších mutantů.
Střelba je základ všeho
Základní premisa hry je jednoduchá. Lidstvo je ukryté v bunkrech a vydávají se na povrch pro nutné suroviny. Tyto cesty jsou velmi nebezpečné, proto se nikdo neodváží na tyto cesty jít sám. Proto je možné celou výpravu absolvovat buď za přítomnosti dalších tří hráčů, nebo alespoň spolubojovníků řízených umělou inteligencí.
V úvodu hry hráčům hra ukáže, jak se hraje a dá si VR zážitek slušně uzpůsobit svým preferencím. První volba je v pohybu. Opět máme pro lidi se slabším žaludkem možnost se pohybovat pomocí teleportačních skoků, nebo si nastavit volný pohyb, který bohužel všem hráčům na VR nemusí udělat dobře.
Druhé důležité nastavení je v tom, jak hráči budou manipulovat se svým zbraňovým arzenálem. První z nich – a zdaleka nejjednodušší z obou způsobů – umožňuje hráčům nabít střelnou zbraň pouhým stisknutím tlačítka na ovladači PSVR2 Sense, které automaticky zasune nový zásobník na místo.
To sice udrží hráče v neustálé akci a připravenosti na hordy nepřátel, ale trošku podkopává zábavnost a uvěřitelnost hraní her ve virtuální realitě. Proto je tu o poznání složitější, ale rozhodně zajímavější možnost. Ta spočívá v kompletním ovládání zbraní a dobře zapadá do hmatového ponoření, které VR poskytuje.
Hráči musí zmáčknout tlačítko na vyjmutí prázdného zásobníku, poté si z kapsičky vzít nový zásobní a zandat ho do zbraně. Následně natáhnout a dostat tak náboj do nábojové komory v závislosti na druhu zbraně.
V tomto je After the Fall neskutečnou hrou a každá zbraň se nabíjí, jak jí je vlastní. Třeba u brokovnice je potřeba opravdu každý náboj ručně zandat do zbraně. A pokud vyndáme zásobník dříve, než je zbraň prázdná, tak již není třeba natahovat, jelikož náboj zůstává v nábojové komoře a v případě natáhnutí nám nevystřelený náboj opravdu vylétne ven.
Zbraň je nejlepší společník
V tomto se vývojářům opravdu povedlo do hry naroubovat neskutečnou uvěřitelnost a realismus. Ruční nabíjení je někdy těžké, hlavně když se na hráče hrnou desítky nepřátel a v panice se snaží nabít svoji zbraň. Takže cvik je v tomto směru hodně důležitou součástí hry.
Vývojáři také za toto nastavení hráčům udělují 50% bonus poškození při střele do hlavy, aby odměnili hráče, kteří se vydají složitější cestou. Co se týče samotného gunplaye, tak ten také musím ocenit, který je na poměry VR her velmi dobrý. Ještě k tomu je cítit každý výstřel díky haptice a adaptivním triggerům v ovladačích Sense.
Kromě palných zbraní se hráči mohou spolehnout i na různé stimulanty, granáty a nejrůznější výbušniny, které dokáží zachránit nejeden kejhák. Palné zbraně je možné v úkrytu různě vylepšovat, a to výrobou přídavného zařízení a následnou montáží. Nicméně nelze si na zbraň nalepit úplně všechno a třeba v úvodu hry si musíte zvolit, zda budete chtít mít laserový zaměřovač pro usnadnění míření, nebo ukazatel zbytkových nábojů v zásobníku pro snazší udržování zbraní stále připravených ke střelbě.
Nábojů také není nekonečné množství a na svých výpravách je potřeba prozkoumávat každou píď jak kvůli nábojům, ale také kvůli novým zbraním, doplňkovým předmětům, zásobám ale i kvůli plánkům pro přídavné zařízení na zbraně.
Nosnost těchto předmětů je také velmi omezena a porto je někdy obtížné si zvolit, zda budeme mít v kapse raději nějaký granát nebo lékárničku, když už nám místo zabírá paměťový disk s novým vybavením.
V každé úrovni je hned několik bezpečnostních místností, kde můžeme nahrát svoje disky a tím si uvolnit další místo, ale i tak je inventář hodně omezený, což je trošku škoda, jelikož když jdete někam na výpravu, tak byste si většinou vzali batoh pro zachování nějakých zdrojů a zbraní, což tady neplatí a co si nepřenesete na konec výpravy to je nenávratně pryč.
Cesty na povrch
Tyto diskety s plánky je asi ta nejdůležitější věc a motivace se na výpravy vydávat znova a znova už do dříve prozkoumaných oblastí. Jelikož úrovní není zase tolik a diskety jsou vždy náhodně rozházeny po mapě, a to i jejich vzácnost, která se odvíjí jen od stanovené úrovni obtížnosti.
Ale hra právě trpí menším počtem těchto úrovní, a právě nějakým prvkem ve kterém by měli cenu i nějaké jiné zdroje pro které bychom se na výpravy vydávali. Proto po čase mohou hráči ztratit motivaci ve hře dále pokračovat i když je samotné střílení nepřátel a nabíjení velmi zábavnou činností.
Hlavně pokud nemáte při sobě bandu přátel, s kterýma je hraní daleko příjemnější než s řízenými boty umělou inteligencí. Ani tyto parťáci nejsou jen slepým doprovodem a dokáží zachraňovat i něco zabít, ale lidský spoluhráč se ničím nahradit nedá. Hlavně je to cítit při závěrečném souboji s bossem, kde lidští spolubojovníci jsou ceněni zlatem.
Co se týče nepřátel, tak zde najdeme klasické a jednoduché zombíky, ale i speciální mutanty, kteří dokáží celý tým snadno rozprášit. Sice v tomto směru hra nenabízí žádnou vekou inovaci a pokud jste hráli již nějakou zombii kooperační hru jako je zmiňovaný Left 4 Dead, nebo Back 4 Blood, tak vás nepřátelé ničím nepřekvapí.
Verdikt
After the Fall je velmi dobrou a zábavnou kooperační střílečkou pro virtuální realitu a díky hardwaru a kompletní edici PSVR2 nabízí ten nejlepší možný zážitek. Jen je škoda, že hra nenabízí více map, herních režimů a postrádá další motivaci pro opakované výstupy do známých prostředí. Na druhou stranu se jedná jen o kompletní edici VR hry, která byla i na první generaci VR setu od Sony, a tudíž nezapře svoje stáří ve svých možnostech.
Komentujte