Recenze Park Beyond – budování vlastního zábavního parku
Legendární budovatelsko-ekonomické hry se vracejí opět k životu. Sice to nemá přímé spojení, ale Zoo Tycon se opětovně zhmotnil ve hře Planet Zoo. Theme Hospital se vrátil v podobě Two Point Hospital a následně vyšla i hra Two Point Campus. Nyní došlo k reinkarnaci RollerCoaster Tycoon v podobě Park Beyond.
Sice již vyšla hra, která nám umožnila stavbu zábavního parku v moderním provedení s názvem Planet Coaster, ale již je to také pěkná řádka let a Park Beyond nabízí značně odlišný zážitek. V tomto zábavním parku neplatí žádná bezpečnostní opatření, regule, a dokonce i fyzikální zákony se zde ohýbají dle fantazie či představ tvůrců a vlastně i hráčů samotných.
První krůčky k fantazii a zábavě
Hráčské putování za cestou zábavného megalomana začíná rychlým tutoriálem ve stavění horské dráhy. Vývojáři hodně sází na tvorbu vlastní drah a všech různých šíleností. Horské dráhy lze různě natáčet zvyšovat a snižovat, ale lze je navést různými tunely.
Kromě toho lze přidat různé vystřelováky kanóny a všemožné šílenosti. Po celou dobu stavění je připravený test, aby hráč věděl, kam je potřeba dát tažnou sílu, kam stačí dát klasickou dráhu a o rychlost se postará gravitace.
Bohužel, i když to má být jedna z hlavních devíz hry, tak to má svoje chyby. Dráhu lze kolikrát postavit skrz budovy a vozítkům to nijak nebrání. Na druhou stranu si lze vyhrát i s druhy vozíků a různými barvami dráhy.
Budování správného zábavního parku
Následně se hráčům odemkne kampaň, která obsahuje celkem osm misí. Každá z nich se odehrává na jiné mapě a každá má hned řadu několika úkolů a výzev. Každá mise je jiná a v každé na hráče čeká několik různých rozhodnutí. Na začátku si při rozhovorech s investory vyberete třeba zaměření, zda budete cílit na dospělé, rodiny s dětmi, nebo mladistvé.
Někdy se zase rozhodujete, zda budete cílit na zábavu, nebo něco jako šílenost a extravaganci. Všechny atrakce mají různé parametry v tom, na koho cílí, některé mohou být pro všechny skupiny jiné zase jen čistě na jednu.
Pak jsou tu statistiky profitability tedy vyvážení nákladů a možného zisku. Dále je zde zábavnost „fun“, větší úroveň zábavnost zvedá věhlas celého parku a umožňuje více mít více návštěvníků a vyzkoumat další řadu obchodů, dekorací, nebo atrakcí.
A v poslední řadě je tu „Amazement“, což je ukazatel extravagance. Tyto atrakce nabízejí různé ohňostroje, výbuchy a další šílenosti. Každá atrakce, obchod i zaměstnanec lze vylepšit kouzelnou tužkou a přidat jí na výstřednosti a tím i poskytnout další profit a zábavu.
K největšímu parku je potřeba zisk
Aby bylo možné vyhazovat peníze za různé výstřednosti a zkrášlování parku je potřeba zajistit stabilní příjem. K tomu je potřeba mít spokojené návštěvníky, aby více utráceli a stále byl zábavný park plný. K tomu je potřeba mít samozřejmě atrakce, ale i dostatek obchodů pro nákup jídla, pití a suvenýrů, ale i sedačky na odpočinek, koše pro čistotu a záchodů.
Samozřejmě je potřeba mít i dost zaměstnanců, v podobě bavičů pro zaujetí návštěvníků, údržbářů pro udržení pořádků a zdravotníků pro zahnání žalob z úrazů. Vše stojí nějaké peníze, a to nejen na stavbu a najmutí, ale i údržbu. Proto je i potřeba si dobře rozvrhnout kde co postavit, aby stejný druh budov nebyl jen na jednom místě. Menší typ je mít u atrakcí dostatečný prostor pro vstup, aby lidé mohli být v klidu ve frontě a atrakce se spouštěli plné.
Také je potřeba si hrát s cenami a někam nalákat návštěvníky nízkou cenou, zase někde jí zvednout pro zvýšení profitability. K tomu všemu slouží přehledné statistiky jednotlivých budov, ale i heat mapa k zjištění, zda mají návštěvníci dostatek jídla, pití, míst k odpočinku a zábavu.
Krásný park plný chyb
Hra, ale trpí velkou nevyvážeností. Třeba jsem měl problémy udržet horské dráhy v zelených číslech, jelikož jsou dost drahé na provoz. Menší atrakce také nabírali zisk velmi pomalu dokud park nebyl hodně zaplněn a jediný znační příjem ze začátku hry přináší převážně obchody. Dokonce bylo snazší udělat ziskové toalety než horskou dráhu.
Hra trpí i dalšími nedostatky, jako když lze atrakci postavit tak, že její část je ve skále, nebo se cesta různě kouskuje a jako by na několika místech úplně chyběla, hlavně v místech nerovného terénu. Také si lidé často stěžují, že je atrakce plná a při tom zeje prázdnotou, ale to souvisí s předchozí radou.
U obchodu se fronta dělá přirozeně na silnici, ale u zábavných atrakcí je potřeba mít dostatečně dlouhý vstup, aby si tam návštěvníci mohl stoupnout, jinak se otočí a jdou jinam a samozřejmě si nezapomenou stěžovat.
Kromě šílených horských drah lze budovat i jednotlivé budovy, a tak si třeba lze postavit nákupní středisko z jednotlivých stavebních modulů a do něj naházet obchody, také v modulech místo celých menších budov. Hra disponuje i velkou spoustou dekorativních předmětů, ale ty bohužel nemají žádný vliv do hodnocení parku, ani jiný přínos, a tak slouží jen pro zvelebení parku pro hráčovi oči.
Verdikt
Park Beyond je i přes velkou škálu chyb, nedodělků a nevyváženosti překvapivě zábavný a má velmi pěkné audiovizuální zpracování. Věřím, že se vývojářům podaří minimálně velkou část chyb opravit a pak se bude jednat o skvělou hru. Obtížnost není přiliž vysoká, a tak si hru dokáží užít i příležitostní hráči oproti třeba Planet Coaster, který se mi zdál obtížnější. Takže pokud chcete budovat pořádný lunapark, tak budete rozhodně spokojeni.
Komentujte