Recenze F1 23 – nová generace závodění ve formuli
Máme tu další ročník licencovaných závodů Formule 1. Vývojáři již před vydání slibovali, že tento ročník bude opravdu odlišný a přinese nové možnosti a skutečný posun. První recenze mluví o úspěchu, a i když se na první pohled zdá, že podobně jako u jiných každoročních her je progres jen minimální, tak zde úplně souhlasit nemohu.
F1 23 dostál vylepšení, hlavně co se týče našlapaného obsahu, a i když by vzhledově mohl vypadat lépe v čemž již dost zaostává za jinými závodními tituly, které se vyvíjí řadu let, tak přesto je ročník 23 pro hráče opět zajímavý a s klidným svědomím ho doporučím, i když vlastníte předchozí díly.
Pokračování příběhu
Osobně je pro mě vždy velikým lákadlem příběhový režim a do teď si vzpomínám na příběhovou sérii ve fotbalové hře FIFA, který pokračoval ve více ročnících a byl pro měl hlavním motivem si pořídit další ročník. To samé platilo u ročníku F1 21, kam přišel příběhový režim Braking Point a ano příběhově to nebylo nic strhující, ale je to další motivace strávit na okruzích ještě více času.
Braking Point 2 je přímé pokračování, takže je fajn znát události z F1 21. Ale při prvním spuštění se přehraje krátké shrnutí událostí pro osvěžení paměti, nebo pro hráče, kteří tento ročník nehráli. Takže není úplnou nutností znát, co se stalo minule.
Hráči se opět ocitnou v kůži mladého závodníka Aidena Jacksona, který je jedním z jezdců nové stáje Konnersport Racing. Jeho stájovým kolegou je dřívější úhlavní rival Devon Butler, což nám nabízí opětovně silnou rivalitu uvnitř týmu. Konnersport Racing jako nový tým se ze začátku minulé sezóny trápil s technickým stavem vozidel, ale nový ročník nabízí již lepší příležitosti a možnosti.
I když v minulém roce nebyl součástí příběhový režim, tak v aktuální verzi s minulým ročníkem hra reflektuje a část příběhu se v něm odehrává. Do příběhu zasahuje i nová ženská postava a nevlastní Devonova sestra, Callie Mayer. Ta je vycházející hvězdou a šampionkou Formule 2.
Příběh je daleko zajímavější a poutavější. Vývojáři si dali opravdu záležet a každá cut-scéna je plná emocí a uvěřitelnosti. Dokonce se vžijeme i do role ředitele týmu Andrea Konnera s ním hlavně budeme řešit otázky s medii a technický stav vozidel. Celkově reputace hraje daleko větší roli.
Svět Formule 1
Tento ročník je hlavně o obsahu a kromě příběhu, který zabere přibližně nějakých deset hodin a hráči v něm kromě sledování děje musí plnit nejrůznější výzvy, hra obsahuje další dva velké režimy. Tím nejzajímavějším je rozhodně F1 World. Jde o takové spojení všech možných režimů do konsistentního zážitku.
V tomto režimu si hráči vytvoří vlastního pilota a celý monopost a následně budou soupeřit s ostatními hráči či jejich drivatary. Tudíž se skladba protihráčů neustále mění závod od závodu a výzvu od výzvy. Pod tímto režimem najdeme i klasický multiplayer, Grand Prix, Grand Prix Multiplayer, Time Trial, nebo je možné odehrát i celou vlastní sezónu.
Zajímavým prvkem je pak Series, což je sbírka nejrůznějších atraktivních výzev, které je potřeba postupně plnit pro odemknutí těch dalších. Tento režim nabízí něco zcela odlišného od klasického závodění, a tak se jedná o příjemnou vzpruhu, kterou si nemůže odepřít žádný hráč F1 23.
Dokonce si za odehrané závody a vše v režimu F1 World můžeme vylepšovat jak svoje vozidla v monopostu, tak i přizpůsobovat jeho vzhled, ale i vzhled pilota či jeho pokoje. Hlavně vylepšování vozidel a získávání úrovní funguje stylem lepších součástek, které se získávají plněním výzev a závodů. Což přidává i další motivaci pro závodění v mulitplayeru, kromě pocitu vítězství.
Cesta šampiona
Třetím velikým režimem je samozřejmě klasická kariéra, která sice nenabízí nic extra nového oproti klasickému dílu, ale zde netřeba příliš měnit. Opět si můžeme svoji cestu za slávou vybudovat od píky ve Formuli 2, nebo se rovnou vrhnout na nejvyšší soutěž v F1.
Opět je možné se přidat již k existující se stáji, nebo si vytvořit zcela vlastní. Kromě závodění a získávání bodů pro svůj monopost je potřeba také spravovat personál a hledat sponzory, jelikož bez těchto aspektů není možné úspěšně závodit ve světě formulí.
Hra zaznamenala i několik novinek a vylepšení v samotné hře, jako je funkce červených vlajek a restartování závodů. Pro neznalé červené vlajky znamenají pro jezdce okamžitou cestu do pit stopu a až to okolnosti dovolí opakovaný start dle dosavadního umístění.
Také ve hře nechybí dva nové okruhy v Las Vegas a Kataru. Je znát, že si s novými okruhy vývojáři museli dát práci a vybudovat je zcela znovu, jelikož vypadají oproti ostatním okruhům nejlépe. Ostatní okruhy nemají tak vypracované detaily okolí a působí i po grafické stránce stejně jako v předchozích ročnících.
Přidáním nových okruhů, ale vývojáři neodstranili ty staré, které se v aktuální sezóně nejezdí, a tak se na nich můžete prohánět v ostatních režimech mimo hlavní šampionát. Kromě toho byla přidána možnost hrát 35% závodu, což nabízí slušnou alternativu ke klasickým 20% a 50% procentům.
Pochválit ještě musím zpracování haptické odezvy na ovladači DualSense na PS5 se kterou si vývojáři více pohráli. Celkově jízdní režim dostál drobného vylepšení oproti předchozí verzi hry. Co mi zase hodně chybí je podpora PSVR2, jelikož VR režim je na PC podporován a je velká škoda, že na PS5 nikoliv. Jelikož by i trošku vykompenzoval nepříliš hezké grafické zpracování, které se moc neposunulo a oproti jiným závodním hrám pokulhává.
Verdikt
F1 23 je trefou do černého a po nepříliš povedeném minulém dílu jsou vývojáři z Codemasters zase na vrcholu. Vlastně jediné, co hře můžu vytknout je grafické zpracování, které již pokulhává a vynechání VR režimu na PS5. Hra vyniká hlavně obsahem, kterého je opravdu hodně a zabaví na desítky až stovky hodin.
Komentujte