Gran Turismo Sport kašle na sólové hráče a soustředí se na online – recenze

Když se podíváme na minulých dvacet let série Gran Turismo, uvidíme velký příběh plný výšin a pádů. Poté, co se závodní simulace od studia Polyphony Digital stala spoluzodpovědnou za obrovský úspěch herní konzole Playstation, sedal si na velkou vizi Kazunori Yamauchiho postupně tak trochu prach.

Můžeme to svádět na rozporuplná designová rozhodnutí, ale také na sílící konkurenci, vedle které už některé díly Gran Turisma nevypadaly tak hvězdně. Nakonec i v tomto roce ukázal herní průmysl, že závodní simulace v současné době nepředstavují žádný problém. F1 2017, Project CARS 2 nebo Forza Motorsport 7 jsou všechny po svém způsobu špičkové a obsluhují přitom odlišná publika.

Naproti tomu vývoj Gran Turismo Sport (koupit hru) běžel všelijak, jen ne podle plánu. Fanoušci série museli na nový díl čekat přes čtyři roky a neustálé odkládání termínu vydání vzbuzovalo nemalé pochybnosti o tom, jak to nakonec celé dopadne. A nakonec i hotová verze nechává prostor ke spekulacím a kritice. Přinejmenším znalci série se budou nad některými aspekty hry podivovat.

Drastická redukce vozového parku

To, že Gran Turismo Sport tentokrát nenese žádné číselné označení, má svůj dobrý důvod. Polyphony Digital totiž drasticky omezilo tradičně velký vozový park. Zatímco v Gran Turismo 6 jste si mohli vyzkoušet neuvěřitelných 1200 aut, aktuální díl jich přináší pouze 160, což – jak jistě uznáte – je změna o několik světů. Hra se nyní soustředí na závodní vozy, které jsou nasazovány do profesionálních závodů. Naproti tomu klasické silniční vozy jsou zastoupeny jen okrajově. Zmenšení počtu aut má za následek, že už nedochází k dělení prémiových a standardních bouráků. Všechny teď disponují pohledem z kabiny a jsou zpracovány s velkým důrazem na detail. Ve výsledku tak platí, že méně může být někdy více.

První velký škrábanec na svém laku Gran Turismo Sport získává tím, že hráče nutí být neustále online. Ne snad, že by dnes drtivá většina hráčů neměla připojení k internetu, ale i tak si myslím, že sólové závodění by mělo být dostupné kdykoliv, třeba když vypadne připojení nebo služba Playstation Network. V takovém případě si sice Gran Turismo Sport zahrajete, ale pouze v rámci jednotlivých závodů arkádového módu. Pro hraní kampaně je nutné být online.

Důvodem je systém žebříčků, na které jsou ostatní módy napojené a streamovaná vysvětlovací videa. Přesto si dovedu představit i jiné způsoby, jak v rámci uživatelské přívětivosti situaci vyřešit – a hráče neodstřihávat. Pokud si však Gran Turismo Sport chcete užívat sami, budete se muset obrnit i v dalších ohledech. Pokud jsme Project CARS 2 kritizovali za poměrně suchý kariérní mód, v případě této hry musíme ještě přitvrdit.

Kariéra tu není

Kampaň začíná tradiční autoškolou, která slouží k tomu, aby si nováčci hru náležitě osahali. Poté následuje 64 závodů, rozdělených do osmi tříd. Jde přitom o mini scénáře, ve kterých musíte plnit cíle za určitých podmínek. Kupříkladu budete muset předjet dané množství soupeřů, ale do nikoho nenarazit. Tato diskvalifikační kritéria jsou pak často důvodem, že výzvy budete muset opakovat.

Všech 64 eventů je relativně náročných, a kdo je bude chtít dokončit se zlatou medailí, nechť si vyhradí dostatek času. Přesto se nemohu ubránit pocitu, že tento mód není pravou kariérou, ale lépe by se vyjímal jako její doplněk. Chybí zde například budování vlastního vozového parku nebo tuning. Často citované propojení řidiče a auta se zde příliš nekoná, protože neustále závodíte za jiných podmínek.

Jakkoliv je nabídka pro jednoho hráče nečekaně omezená, do značné míry ji zachraňuje systém zkušeností, který dokáže dobře motivovat. Gran Turismo Sport počítá každou vaší akci jako jsou třeba ujeté kilometry a při postupu na další úroveň uděluje odměny. Tu obdržíte více peněz do ingame shopu, tam zase novou variaci tratě nebo pro změnu zkušenostní body pro váš profil. Přestože celý systém není tak propracovaný, jak by mohl být, často jsem se přistihl, jak často klikám do náhledu profilu a seznamuji se se statistikami. Pozitivní je, že i po neúspěšných závodech se logicky o něco zlepšíte, což funguje jako jakási cena útěchy a motivace k opakovanému hraní.

Přestože s sebou Gran Turismo Sport nese řadu kontroverzních designových rozhodnutí, nelze autorům z Polyphony Digital upřít jejich pověstnou posedlost detaily. Hodně času jsem strávil například ve fotografickém módu Scapes, který skvěle pasuje do doby, ve které se fotografování ve hrách jako Horizon: Zero Dawn nebo Uncharted 4 těší takové oblibě. To samé platí pro editor laku, ve kterém můžete svá oblíbená auta přebarvovat a měnit, jak se vám zlíbí.

Gran Turismo Sport opět plní roli svého druhu ledoborce nových technologií platformy Playstation. Majitelé Playstation VR si tak přijdou na své. VR-Tour sice není plnohodnotnou hrou, ale o příslovečný „aha efekt“ se postará. V Showroomu si můžete prohlédnout auta, bohužel není možné je blíže prozkoumat. O to víc mě potěšily jízdy v Playstation VR. Fungují překvapivě dobře a rozhodně v mém případě nevedly k nevolnosti. Celou hru si s VR brýlemi představit nedokážu, ale tu a tam se vydat do virtuální reality, to rozhodně ano.

Příjemné závodění

Stejně jako v případě jiných závodních her, také pro Gran Turismo Sport platí, že rozhodující je to, co se děje na trati. A tady se hra dokáže jako obvykle skvěle prodat. Na rozdíl od Project CARS 2 nevyžaduje žádné počáteční štelování, ale od první chvíle se na ovladači PS4 hraje skvěle. Nesnaží se o přehnaný realismus, jako spíše o kombinaci simulace a přístupné, přesto však přísně autentické závodní zábavy.

Závodění v Gran Turismo Sport mě bavilo zejména z pohledu z kabiny, který skvěle navozuje pocit, že jste v centru dění a užíváte si každou zatáčku. Na trati hra boduje především svou mnohostranností. Každé auto je pocitově jiné, což pocítíte právě při průjezdech zatáčkami, kdy hraje velkou roli rozložení hmotnosti. Začátečníci si přitom mohou zjednodušit život aktivací brzdové asistenta nebo zobrazením ideální linie.

Gran Turismo Sport se tedy hraje výborně, oproti konkurentům mu ale překvapivě schází funkce, které bychom dnes zařadili mezi standardní. Sice si můžete nastavit denní dobu, nikoliv už ale efekty počasí. Jak intenzivní takový závod v hustém dešti může být, ukazuje třeba Project CARS 2. To, že hře tato funkce v roce 2017 schází, je docela problematické. Chybí také model poškození a kolizí. Nárazy pak nemají ani řádný zvukový doprovod a jejich zpracování vůbec neodpovídá podtitulu „The Real Driving Simulator“.

Problémy jsem zažíval také co do férovosti rozhodování hry. Jak už jsem zmínil, v některých závodech jsou srážky striktně zapovězeny. Ale diskvalifikace poté, co do vás narazí soupeř v zatáčce, je vcelku nepochopitelná. Když už se vám podaří vyhnout a zajet přitom do kačírku, následuje časová penalizace. Na tom by autoři měli ještě zapracovat a pokud možno vylepšit nějakou opravou.

Gran Turismo Sport se silně soustředí na online oblast, kde chce rozvíjet spolupráci s mezinárodním svazem motorsportu FIA. Oproti ambiciózním plánům však zatím poněkud chybí obsah, který by však měl být postupně doplňován o nejrůznější denní akce apod. Online závody přitom od počátku fungují překvapivě dobře a až na výjimky jsem nenarazil na technické problémy.

Verdikt

Gran Turismo Sport vážně není snadné hodnotit. Už v průběhu vývoje existovaly náznaky, že by to tentokrát nemuselo být úplně to pravé ořechové, což se bohužel alespoň zčásti potvrdilo. Důraz na online hraní je jistě hezký, ale do takové míry proto osekat zážitek pro sólové hráče není úplně příkladný postup, obzvlášť když onlinový obsah zatím zjevně není tak rozvinutý, jak by do budoucna – doufejme – být měl. Na druhé straně ale hra stále nabízí skvělý jízdní zážitek. Konkurence je však v dnešní době tak silná, že výsledné hodnocení je takové jaké je.

Gran Turismo Sport – video

Gran Turismo Sport

0

Klady

  • Podařený jízdní model
  • Každé auto se chová jinak

Zápory

  • chybí pořádná kariéra
  • schází funkce jako nastavení povětrnostních podmínek nebo model poškození
Hodnotit text
[Celkem hlasu: 0 Prumer: 0]

Redaktor zpravodajství serveru Gamebro.cz. Milovník příběhových her, ať už těch akčních nebo RPG.

6
Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Václav Kameník
Host
Václav Kameník

Za mě palec nahoru. Naprosto věrná simulace řízení. Online závody bomba. Šestka nás omrzela po půl roce, stala se z toho nuda. U GT Sport sedíme celý den, trénujeme a závodíme. Hra je určena pro ty, kdo chtějí zažít opravdové závodění. Kdo chce sbírat a nakupovat auta, ať sáhne po jiné hře. Co mi zde však chybí, je obraz na 3 monitory. GT Sport tento režim nepodporuje.

eM
Host
eM

Bez kariéry? Bez tunningu? Bez sériovek(vpodstatě)?
Udělali z toho další trapnou arkádovku. To co bylo na GT kdysi tak skvělý už tam není. Za to si můžete zvolit barvu laku. Skvělý…

Hrc.jena
Host
Hrc.jena

Ste jak natvrdli kreteni.Tohle neni plnohodnotny 7 dil!! A uz od pocatku bylo receno ze se bude jednat o ONLINE hru.To znamena ze zde bude chybet kariera ( Proto si vas dovolim nazvat kreteny)Ani slovem zde neni receno ze jako jedina hra ma licenci FIA. Destrukcni model si samotne automobilky neprejou chapete

König
Host
König

kreten jsi ty nechapes vubec nic, toto neni gran turismo jak byvalo jen demo pro idioty jako jsi ty!! v singlu jsem testoval a ladil auta aby byla pripravena v online zavodu, dnes delas ze sebe debila pouze v onlinu a jeste ubohych 140 radoby aut a ty trate? kolik jich asi tak je? je videt ze to hrajes poprve, ty decko pitome

König
Host
König

Gran turismo neni co byvalo, hral jsem od 1ky ale co provedly 6 kou byl hnus do dnesni doby chybi 12 konceptu hra nedodelana, des bes, hnus, online zavody katastrofa stale to padalo, jedine plus hodne aut a velke moznosti uprav. 7 ku bohuzel nechci malo aut, zamereni jen na online? proc? zase prachy bohuzel herni svet uz neni zabava ale vse o penezich, hrac si koupi vlastne predrazenou demo verzi hry a za tezke penize ruzne season pasy aby mel co hrat? je to bohužel zlodejina a je na hracich rict jasne dost takhle uz ne!!

Radek77
Host
Radek77

Co dodat…. Už není co.
Máte pravdu v každém písmenku.