Recenze Skull and Bones – pirátská zlatá horečka
Skull and Bones můžeme nazývat prokletým projektem, který zasáhlo nespočet odkladů, restartů vývoje a stěhování k jinému studiu z rodiny Ubisoft. Nicméně i přes všechny patálie hra konečně dorazila na naše obrazovky a mi si tak můžeme vychutnat trochu toho pirátění.
Osobně jsem se na hru při jejím oznámení nesmírně těšil, jelikož mám v oblibě tuto tématiku, ale tolik kvalitních her dosud nevyšlo. Za mě dosud nejlepší pirátská hra je Pirates of the Caribbean z roku 2003, tuhle hru jsem hrával neustále. Pak přišel Assassin’s Creed III, který nabídl velmi zajímavé námořní bitvy, a nejen kvůli tomu patří pro mě mezi nejlepší díly.
Poté následoval Assassin’s Creed IV: Black Flag, který laťku posunul v tomto směru výše, a i Ubisoft zaznamenal popularitu hry z toto tématikou, a tak se zrodil nápad o vytvoření Skull and Bones. Hned z kraje prozradím, že fanoušci těchto dílů nadšeni nebudou, jelikož hra je zaměřena čistě na lodní bitvy a vše okolo je jen vedlejší se spoustou chyb nedostatků a live servise prvků. I přes to si hra určitě najde své fanoušky, kteří hledají právě námořní bitvy.
Vzhůru na palubu
Před samotným vydáním hry bylo několik uzavřených beta testů a následně i open beta test, už z tohoto důvodu jsem věřil, že se hra nakonec povede. Úvod hry je trošku rozpačitý na první pohled rozhodně nenadchne grafické zpracování, na kterém se nejspíše podepsal dlouhý vývoj, i když samotné lodě a oceán působí vcelku pěkně, tak rozsáhlá krajina okolo, pirátské základy a tábory či postavy vypadají velmi zle.
Tvorba postavy také nenabídne moc velké variace, co se týče charakteristických rysů, což později vynahradí stovkou různých obleků a doplňků, to je rozhodně silná stránka Skull and Bones. Po tvorbě postavy na hráče čeká úvodní bitva s pořádnou lodí.
I zde jsem byl nejdříve rozpačitý, jelikož se mi nezdálo, že by na loď měl až tak veliký vliv vítr či nějaká promakaná fyzika, ale i přes to hned v úvodu hra naznačila, že tohle bude její silná stránka. O loď ale přijdeme a budeme si muset svoji cestu k pořádné pirátské lodi vyšlapat od té nejmenší kocábky bez děla.
Ano, v úvodu se budete plavit malou kocábkou sbírat zničené kusy dřeva, plachet a dalšího drobného materiálu, občas ulovíte nějakého žraloka či krokodýla a trošku si zatížíte dřevo a kámen v malé minihře. Osobně my takto pomalý úvod vůbec nevadil, ale dost hráčů už tohle může odradit.
Po pár hodinách se hráči dostanou konečně k první lodi, kterou lze osadit už děli a začít potápět ostatní lodě a plenit malé přístavy. Pak teprve začíná nějaká zábava, i když cesta k pořádným kanonům a lepším lodím je velmi zdlouhavá.
Loď je mé království
I když hra má i menší příběhové pozadí, tak se jedná jen o omáčku okolo, aby některé mise trošku navazovali a dávali lepší smysl. Příběhové mise hráči dostávají v jednom ze dvou velkých útočišť pirátů. K tomu lze přijímat desítky až stovky vedlejších misí, aktivit až po hledání pokladu. Ale nečekejte žádný volný pohyb mimo svoji loď.
Vylodit se sice dá, ale jen na určitých přístavech a tábořištích, kde pak jen chodíme k obchodníkům, řemeslníkům pro zásoby, novou výbavu a pro pořádnou nálož úkolů, ale nečekejte žádné souboje mimo vaši loď. I když pleníte nějaký přístav nebo se zaháknete za cizí loď, tak se jen objeví krátká animace a tím to končí.
Pro lepší lodě a jejich vybavení je potřeba si nejdříve obstarat plánek, následně nashromáždit dostatek určitých surovin a peněz a až pak je možné si jí nechat vyrobit. Následně osadit děly dle libosti, druhů je více od klasických, přes dalekonosné, rozptylové, bombardovací a tak podobně. Osadit je můžeme na boky, dopředu i dozadu v závislosti na velikosti lodě.
Takže si každý hráč může uzpůsobit a zajistit styl hraní jaký mu sedne nejlépe. Na loď lze umístit i speciální předměty, které dodávají určité bonusy, ale zde jsou sloty velmi omezené a těchto předmětů je vcelku dost, na rozdíl od samotných lodí, kde je různorodost velikým zklamáním.
Podobné je to u kosmetických doplňků, kterých je opravdu velká spousta, od oblečení kapitána, které sčítá stovky kusů, přes oblečení pro posádku, mazlíka ke kormidlu až po vyzdobování samotné ladě. Měnit můžeme plachty, ozdoby na přídi, materiál a vzhled dřeva a vlastně vše, co na lodi je. V tomto směru hře nemůžeme nic vytýkat.
Lodní bitvy
Už jsem nakousl, že loď tolik nereaguje na vítr a nějakou fyziku bychom hledali marně. Je tomu tak hra je silně arkádová, a to možná i více než u Assassin’s Creed z něhož vychází. Opravovat loď lze pomocí opravářských sad, jak kdybychom si daly lékárničku v nějaké střílečce. Nejvyšší stupeň rychlosti spotřebovává výdrž, kterou instantně lze doplnit zase jídlem, nebo na chvilku zpomalit.
Ale i přes to jsou souboje zábavné a chytlavé, hlavně když se dá několik hráčů dohromady a pustí se do honu nějakého proslulého piráta, nebo do pořádného válečného konvoje plného pořádných fregat jednoho z národů. Nebo se plavit v silné bouři a snažit se přežít obrovské vlny a blesky. Takové chvíle hra vymaní úsměv na tváři, ale je to vykoupeno velikým grindem a častou nudou.
Hra si na druhou stranu drží stálé tempo. Po splnění příběhové linky ušetření na pořádnou loď střední třídy hra nekončí a otevřou se nové možnosti, jako je pálit svůj vlastní rum a ten nechat prodávat a plánovat trasy, nebo se stát sám pašerákem, kdy po vás jde snad každý a cestu nelze zkrátit rychlým cestováním.
Kdyby hra nabídla alespoň nějaký souboj po svých na lodi a pevnině, nějakou možnost, jak získávat pirátský věhlas, nebo si budovat i svojí pirátskou osadu či další možnosti obchodování a rozšířila systém reputace s ostatními národy, tak by jí opustil i všechny ostatní nedostatky, ale takhle je silně cítit, že této hře toho chybí hodně.
Verdikt
Menší zhodnocení je už v posledním odstavci, ale Skull and Bones není úplný propadák. Chvilkama jsem se bavil, chvilkama nudil, ale ve výsledku to není špatné. Ještě když vývojáři budou dodávat dodatečný obsah, jako nyní, když už vychází první sezóna, tak se ke hře i rád vrátím. Otázkou bude, jestli takových hráčů bude dostatek.
Komentujte