Aven Colony – recenze
Výstavba města coby mix Sim City a Anno a k tomu boj o přežití jako z Banished. Aven Colony si umí najít inspiraci, o tom žádná. Jenže přesně to, co z jeho vzorů udělalo mistrovská díla svých žánrů, Aven Colony nedokáže napodobit. Bohužel selhává zrovna ve dvou nejdůležitějších disciplínách budovatelských strategií.
Nadějné vyhlídky
V Aven Colony nedostanete zrovna snadný úkol – postavit lidstvu nový domov ve vesmíru. Kolonizujete proto planetu Aven Prime a přitom se staráte o to nejnutnější: farmy, energii z větru, plynu a slunce, k tomu vodu a stavební materiál. Ale jak už to tak bývá, to nejnutnější vaše obyvatelstvo neuspokojí. Lidičky štve, když nenaistalujete čističku vzduchu, když musí do práce chodit moc daleko nebo když jim zloději znepříjemňují život v sousedství. Pokud se ke všem těmto a dalším výzvám nepostavíte správně, noví planetární občané vás odvolí coby guvernéra a hra končí.
A i když se budete snažit, co to jen jde, na problémy narazíte stejně. Aven Prime totiž není zrovna tou nejpříjemnější planetou k životu. Neustále je třeba řešit katastrofy způsobené mimozemskými morovými spórami, bleskovými bouřemi nebo obřími pouštními červy.
Kromě toho každoročně udeří zima a pošle do kytek produkci farem a solární energie. Kdo si nevytvořil dostatek zásob, nejspíše už se sluníčka nedočká. Vlastně to celé zní docela dobře – jako hra, která funguje a motivuje. A skutečně, nějakou dobu je docela zábavné správně olejovat svou kolonii navzdory planetárním a občanským příkořím. Dříve či později se ale zmíněné dva velké problémy zkrátka projeví.
Motivace rychle vyprchá
Čím déle Aven Colony hrajete, tím silněji vychází na povrch jedna nemilá věc. Téhle hře prostě schází opravdová hloubka. Radost z hodiny dlouhého bastlení a zlepšování jako v Anno nebo Banished se bohužel nedostaví, protože jí hra neposkytuje dostatečný prostor. Hlavní vzory titulu před vás v každé partii vrší nové a nové výzvy – pro výstavbu luxusních budov a přilákání elitních obyvatel je třeba vytvářet stále komplexnější oběh zboží a získávat vzácné suroviny. Kromě toho vás motivují výdobytky, kterými můžete vylepšovat město, například škola pro efektivní pracovníky (jako v Banished).
To vše ale v Aven Colony schází a motivace k vylepšování města rychle opadá. Začíná to už tím, že stavby potřebují jednu jedinou surovinu – nanity. Ale ani občané se nijak nevyvíjejí. Uspokojování jejich požadavků je vcelku nenáročné a tedy po čase nudné. Když zakládáte novou čtvrť, zkrátka tam plácnete stejný komplex standardních budov a nemusíte o něm dále přemýšlet. Individuální vlastnosti jako je třeba stupeň vzdělání lidé také nemají. Transportní cesty a oběh zboží nehrají velkou roli.
Pravda, později můžete v mlýnu z pšenice dělat mouku a tu potom použít na těstoviny. Nebo vyrábět stimulanty z exotických mimozemských rostlin. Můžete si to ale odpustit, protože se po tom nikdo neptá a základní potraviny bohatě vystačí! Mnohem rychleji než v Anno nebo Banished se tak dostanete do bodu, kdy vás vaše kolonie už příliš nepotřebuje. Můžete ji stále zvětšovat a rutinně zaplňovat nové oblasti. Ani katastrofy v této fázi nejsou tím správným kořením. Už jste tak bohatí, že pro vás nejsou nebezpečné.
Sterilní sci-fi
Jedním z největších požitků budovatelských strategií je tradičně sklízení zasetých plodů. Nejen v tom, že město konečně funguje, jak má, ale i v tom, že se jím můžete kochat. Pohled na středověké sídlo fungující coby vzkvétající metropole je k nezaplacení – to k žánru zkrátka patří! Jenže v Aven Colony si kochání příliš neužijete. Tedy pokud nepatříte k fanouškům sterilních tunelových komplexů a mrtvé krajiny. Abyste vůbec viděli nějaký ten život, musíte si na občany opravdu pečlivě nazoomovat. Ale ani tehdy od sebe všechny ty sci-fi budovy nerozeznáte. Těžko pak hledat nějaké spojení s tímto výtvorem, což je pro hru tohoto žánru kritické.
Aven Colony nabízí volné budování a jednu kampaň s devíti misemi. Pokud si myslíte, že nějaké ty úkoly by do hry mohly vnést více adrenalinu, jste na špatné stopě. Příběh i jeho postavy zůstávají po celou dobu zcela banální a úkoly bohužel často nedávají ani smysl. Jednou takto přistanete v blízkosti mimozemských budov a máte je analyzovat. Teprve poté, co tak učiníte, napadne vedoucí mise skutečná podmínka vítězství: výzkumná kolonie potřebuje ještě obří sportovní stadion! Těžko tak získáte pocit, že pracujete na smysluplném a dlouhodobě motivujícím cíli.
Verdikt
To platí jak pro samotné mise, tak bohužel pro celé Aven Colony. Přitom na první pohled působí hra velmi dobře – jako takové Banished ve vesmíru. Základní herní mechanismy fungují dobře, dokonce velmi dobře. Rozhodně to není tak, že byste se při hraní rozčilovali nad nedomyšlenostmi. O to více zamrzí, že hra v žádný okamžik nedokáže opravdu nadchnout. Jistě, prvních pár hodin vás bude bavit zkoušení různých věcí, pak ale zjistíte, že více toho hra nenabízí, a když ano, je to zbytečné.
Dostupné na: PC (Windwos), Xbox One, Playstation 4
Komentujte