Anthem zatím nepřesvědčilo, protože působí příliš genericky – první dojmy a záběry z hraní
Přesně rok po oznámení online titulu Anthem se vývojářské studio vrátilo na konferenci EA Play 2018 na místo činu, nechalo si nahlédnout do karet a odprezentovalo čerstvé gameplay záběry. Samozřejmě jsme na místě nemohli chybět a navíc jsme se zúčastnili ještě dalších prezentací hry, která je možná největším želízkem v ohni společnosti Electronic Arts, jak ona sama to chápe.
Předně jsme potřebovali zjistit, co je vlastně Anthem zač. Doopravdy zařadit totiž titul dokázal po prezentaci v loňském roce jen málokdo. Je to tedy MMO hra, online akce jako The Division nebo něco úplně jiného? Autoři jakoby sami hru nechtěli škatulkovat a z pozdějších poznatků vyplynulo, že jde o komplexní přístup, kdy si Anthem bere něco z mnoha světů. V zásadě jde ale o akční RPG s velkým důrazem na kooperaci ve čtyřech hráčí. „Jde o kooperativní akční RPG. V jádru stojí RPG a akční elementy a vše je kooperativní. Hra se inspiruje mnoha žánry,“ vysvětlil producent Michael Gamble.
Bohy opuštěný svět
Anthem se odehrává v takzvaném „shared world“, tedy sdíleném světě, který má pro všechny hráče stejný stav. Když je den nebo když řádí mohutná bouře, děje se tak pro všechny hráče naráz. V herním světě vám ale ostatní hráči cestu nezkříží. Dokud se budete držet ve městech nebo vnějších zónách, budete se nacházet v teritoriu vyhrazeném pouze vám. Zde se můžete bavt s důležitými charaktery a zde je také vyprávěn příběh. K těmto místům se počítá například Strider, což je velký chodící robot, jenž hráči slouží coby svého druhu předsunutá základna mimo hlavní město Tarsis.
Svět Anthem je nedokončeným světem. Šest dní po začátku tvoření bozi tento svět z neznámých důvodů opustili a přitom zde ponechali obrovské a mocné nástroje, které k jeho formování využívali. Jimi protéká jakási tajuplná energie, které se říká „Anthem of Creation“. Tato síla se stará o to, že svět Anthem je velmi nepřátelským prostředím plným převratů, bouří a mocných kreatur. Svět sám o sobě má mimochodem také své jméno. To si ale autoři zatím nechávají pro sebe, protože je prý úzce spjato s příběhem hry.
Vzhledem ke zmíněným nebezpečím se za brány bezpečných měst mohou vydat pouze ti nejodvážnější. Tito dobrovolníci za tímto účelem využívají speciálních bojových obleků, kterým se říká Javeliny. Existují ve čtyřech různých provedeních, které de facto představují třídy postav v Anthem. Colosss je těžce opancéřovaným tankem, který hodně vydrží a má na sobě těžké kanóny. Ranger je více orientován na škody, ale stále je dost odolný. Naopak větší ochranu si zaslouží Storm, který využívá energie Anthem of Creation k mocným efektům na bojišti. Čtvrtým do party je Interceptor, který si zakládá na rychlosti v akci.
Mikrotransakce naštěstí jen omezeně
Každý hráč Anthem má k dispozici všechny třídy. Sami se na začátku té které mise rozhodnete, v kterém Javelinu se do ní chcete pustit. Kromě základních rozdílů čtyř obleků si je můžete dále přizpůsobovat prostřednictvím různých loadoutů a předmětů. Za tímto účelem nabízí svět Anthem spoustu lootu. Mimochodem, ve hře nebude možné koupit žádné pro hru relevantní předměty pomocí mikrotransakcí. Nakupovat bude možné pouze kosmetické předměty k přizpůsobení Javelinů. Ale i ty bude možné získat samotným hraním.
Na to, jak se jednotlivé třídy a jejich schopnosti uplatní v boji, jsme se mohli podívat v misi, která se jmenuje „Scars and Villains“. V případě Scars jde o jednoho z největších nepřátel v boji o relikty zmizelých bohů. Právě s nimi budete často bojovat o nadvládu nad Anthem of Creation. Ve zmíněné misi začínáme nejprve ve zmíněném Strideru, kde poznáváme členy posádky. Jakmile vstoupíme do jednoho z Javelinů, otevírá se velká mapa hry, na které je možné zvolit některou z mnoha aktivit. Kromě toho můžete pomocí speciálního interface přizvat do hry další hráče, a to buď ze seznamu přátel nebo prostřednictvím matchmakingu.
Pak už vyrážíme do herního světa, kde se k nám také přidávají kooperující parťáci. Na první pohled vidíme povedené zpracování prostředí, které je pomocí bojových obleků s létající funkcí možné objevovat velmi svobodně. Prozkoumávání má ostatně hrát v Anthem důležitou roli. V mapě mise tak můžete zvolit dungeony zvané Stronghold teprve tehdy, když je objevíte v herním světě. Kromě toho se všude možně odehrávají jakoby náhodné eventy, jež se spustí, když se k nim přiblížíte.
Takřka vše hratelné sólově
V akci rychle pochopíte, že Anthem je ve větší míře RPG než akcí. Nepřátelé mají své hodnoty a škody způsobené našimi zbraněmi se počítají z hodnot zvolené výzbroje a samotné postavy. Kromě toho tu je spousta speciálních schopností, kterých může každá třída využívat. V případě fungující spolupráce je tímto způsobe možné provádět mocná komba. Například když Storm pošle na skupinu nepřátel bleskovou bouři a Colossus do toho navíc hodí granát. V závislosti na složené bojové skupiny budou možné také různé bojové strategie. Z padlých nepřátel padají vedle energie sloužící k obnovení té vlastní také nejrůznější předměty. Ty je třeba uvážlivě využívat, protože čas od času vás prověří nějaký ten boss, kterého není tak snadné porazit, ale nejprve je třeba zjistit jeho slabé stránky a těch pak využít. Často to nepůjde jinak než dobře koordinovanou spoluprací.
Autoři Anthem nicméně slibují, že si v podstatě celou hru budete moct užít také sami. V takovém případě se nestřetnete s tak silnými nepřáteli a hra vám trochu uleví. Přesto může být sólový průchod hrou složitější. Producent Michael Gamble nicméně ujišťuje, že Bioware dělá vše proto, aby se sólově hrající hráči necítili tlačeni do kooperace.
Shrnutí
Nalijme si čistého vína. Vydavatel Electronic Arts zcela jistě chtěl, aby se z Anthem stala jedna z největších her E3 2018. To se bohužel nepovedlo, protože hře podle všeho zatím něco schází. Možná to byl jen nevhodně zvolený úsek pro prezentaci, ale zatím působí zkrátka až příliš genericky. Trochu se obávám, že jinak talentované studio Bioware je pod tlakem manažerů z EA, kteří ať už přímo nebo nepřímo tlačí na to, aby bylo Anthem hrou pro co nejmasovější publikum, což ale vede k tomu, že se ze hry vytrácí jakákoliv osobitost. Zatím nevíme, jak to bude s příběhem. Vývojáři sice tvrdí, že je na něm hra do značné míry postavená, ale zatím mi spíše přijde, že se soustředí na kooperativní akci než co jiného. Už asi nezbývá než jen doufat, že se z Anthem nestane další Destiny a že si z ducha Bioware udrží co nejvíce.
Komentujte