Assassin’s Creed: Origins – ach ty krásný Egypte – dojmy z hraní
Co mě při hraní Assassin’s Creed: Origins na Gamescomu oslovilo ze všeho nejvíce, byl zážitek z letu orlem. Ne snad proto, že pomocí ptačího kamaráda můžete označovat nepřátele na zemi – v tomto směru je to jen zvířecí varianta drona z Ghost Recon: Wildlands. Nechal jsem to tedy na chvíli být a vystoupal s orlem výše, ještě výše a úplně nejvýše. Až do míst, odkud je vidět takřka celý herní svět Assassin’s Creed: Origins.
Božský pohled
Od delty Nilu s Alexandrijským majákem přes pyramidy uprostřed až po poušť na jihu. Ačkoliv terén není z ptačí perspektivy kdovíjak detailní, rozhled je to ohromující. Nemohl jsem si pomoct, ale okamžitě mě přepadla touha ten starý Egypt s veškerými jeho možnostmi začít kousek po kousku objevovat. Hledat poklady v pyramidách, potápět se na dna jezer a prohánět bujné oře po poušti. Ale nemohl jsem. Hodinové demo obsahovalo pouze město Memfis a trochu pouště kolem. Přesto jsem získal řadu důležitých poznatků.
Hlavní hrdina Bayek má manželku jménem Aya, která rovněž náleží k řádu asasínů. To je hodně netradiční – jen málo her vám dá hned na začátku do vínku manželství a tím i určité příběhové otěže. Zároveň to ale skýtá i zajímavý potenciál, možná i výměnu rolí, takže by po část hry mohlo být možné ovládat Ayu. Berte to jako spekulaci, bezbranně však ženuška nevypadá.
Hra obsahuje detektivní mód jako v Batman: Arkham Asylum nebo Zaklínači 3. Můžete tak označit místa a osoby v okolí, které chcete prozkoumat. Tento přístup jsem uplatnil v jednom vedlejším questu, ve kterém hledáte informace, proč vyhořela jistá loď a zmizelo několik dětí. Poté, co jsem provedl vyšetření všech důkazů, což je trochu kostrbaté, protože Origins stále zobrazuje již prozkoumaní, spustily se události kolem požáru lodě ve skvělé retrospektivě.
Rozporuplná grafika
Technickou stránkou si stále nejsem stoprocentně jistý. Její kvalita je totiž dost proměnlivá. Krajina vypadá naprosto skvěle, stejně jako voda při potápění. Také animace jsou standardně plynulé a hlavní postavy velmi detailní, kupříkladu účes Aye. Ale ty objekty! Některé vypadají hodně chudě a ne zrovna ty, na které se málokdo koukne. Například Bayekův kůň by potřeboval hodně vylepšit. Obličejové animace by také snesly vylepšení, občas jsem se setkal dokonce s přetočenýma očima jako v Mass Effect: Andromeda. Byla by to škoda, kdyby se recenzenti museli chytat podobných záležitostí. A že to dokáže pěkně pošramotit reputaci hry, nám ukázala právě Andromeda. Ještě je ale čas, aby na tomto poli autoři zapracovali.
Zcela přepracovaný bojový systém působí příjemně a plynule, není však příliš taktický. Prostě do toho skočíte a ono už to nějak dopadne. Zbraně jsou pocitově hodně silné a Bayek nemá problém ani s několika nepřáteli zároveň, protože z nich svým žezlem (velká železná koule na tyči) stejně udělá kaši. Jistě, dema na veletrzích jsou tradičně jednoduchá, ale když už má hra nové bloky a prolamování bloků, rádi bychom je vyzkoušeli. Nebylo to ale nutné.
Umělá inteligence má stále ještě výpadky. Například když střílíte lukem na nepřátele ve dvoře, nepřijdou na to, že by mohli vylézt na budovu. Rackové občas zůstávají prostě viset ve vzduchu.
Po pyramidách není možné jen lézt, ale lze do nich také vstupit a hledat poklady. Funguje to podobně jako prohledávání kobek v Rise of the Tomb Raider. Řešíte hádanky a zdoláváte akrobatické pasáže. V jedné pyramidě, kterou jsem si mohl projít, bylo ale vše opět strašně jednoduché. Pár šplhacích pasáží a hádanek typu “dej závaží támhle, abys spustil výtah”. Doufejme, že další pyramidy budou už složitější. Systém odměn je pro Assassin’s Creed stále velmi nezvyklý, ale dokáže motivovat. V pyramidě získáte hodnotné zbraně, které chcete hned vyzkoušet. Chybět nebudou ani vzácná zvířata, na kterých bude možné jezdit, třeba koně “True Friend” nebo velblouda “Majesty”.
Maximální smysl pro detail
Shánět se budete i po sběratelských předmětech. V pyramidách narazíte například na sáček blyštících se kamínků. V Memfisu je pak vojenský tábor, kde můžete krást poklady. To vše bez jakéhokoliv příběhového pozadí.
Jako výplň volného času to potěší, ale hlavně, aby bylo dost zábavných vedlejších úkolů. Jeden z nich posílá Bayeka proti skupině, která nutí děti ke kapesním krádežím. Sledujeme tedy jednoho ze zlodějů skrz město, odstraníme jeho strážce, prozkoumáme zmíněnou vypálenou loď a pomocí orlího letu najdeme bandu na další lodi. Pak už stačí nepřátele jen zabít a děti osvobodit.
Hráčův kůň má zabudovaný navigační systém a jízdní asistenty, za které by se nemusel stydět ani nejnovější model Mercedesu. Může jet například automaticky po ulici. Když do mapy zadáte libovolný bod, dokáže vás tam sám dovézt. Vy se mezitím můžete soustředit na boj ze sedla, je-li zapotřebí. Navigace zatím ale nefunguje bezproblémově. Ve chvíli, kdy narazíte na nějakou komplikovanější formaci staveb nebo skal, může se zvíře pěkně zamotat.
Jakou míru detailu Ubisoft hře dává, dokazují třeba i obyčejné kočky. Když si k některé při plížení přikleknete, Bayek ji pohladí po hlavě. Ne, není to nic, co by vás mělo ohromit, ale podobných drobností je ve hře plno a dohromady vytvářejí skvělou atmosféru. Navzdory chybám, které zatím Assassin’s Creed: Origins má a které se snad do vydání povedou odstranit, už teď můžu říct, že prostředí tohoto dílu dává vzpomenout na to nejlepší, co série nabídla, což je podle mě druhý díl a odbočka Brotherhood. Jak jsem se starého Egypta zprvu bál, tak teď musím říct, že to byla asi nejlepší možná volba.
Komentujte