Bude Kingdom Come: Deliverance další byznysovou trefou Zdeňka Bakaly? Přijít si může na miliardy korun
Když Daniel Vávra před lety obcházel herní vydavatele a nabízel jim svůj nový projekt, který později dostal název Kingdom Come: Deliverance, většina z nich ho odmítla, protože jim taková hra v té době (finanční krize) připadala velmi riziková.
Nakonec tedy nezbylo než oslovit soukromé investory. Na Vávrovu hru se přitom chytil jeden z nejznámějších českých miliardářů, Zdeněk Bakala. Společně pak založili pražské vývojářské studio Warhorse. V něm drží Bakala 70 %, Daniel Vávra 17 % a Martin Klíma 13 %. Zatímco Vávra je tvůrčím mozkem celého projektu, miliardář na vývoj poskytuje prostředky.
Zainvestovali také hráči
Z dnešního pohledu se spolupráce jeví idylicky, nebylo tomu tak ale vždy. V roce 2014 byla hra už několik let ve vývoji a spálila řádově desítky milionů korun. Bakala tehdy začal pochybovat, zda vsadil na správného koně a dal autorům tak trochu nůž na krk. Ti se pak rozhodli otestovat zájem hráčů o Kingdom Come: Deliverance a zároveň je požádat o příspěvek na hru. Obojí proběhlo v rámci akce na Kickstarteru, kde tvůrci chtěli vybrat 300 000 britských liber. Výzva skončila obrovským úspěchem, když se podařilo vybrat 1,1 milionu liber, tedy přibližně 35 milionů korun. Jednak se potvrdilo, že se hráči na Kingdom Come těší a jednak bylo zase na pár let vývoje. Bohužel tento příběh úžasného vztahu mezi fanoušky a vývojáři neskončil úplně idylicky. Podporovatelé totiž měli přislíbenu speciální edici hry, která jim však přišla notně ochuzená oproti původním slibům.
Ale zpět k angažmá Zdeňka Bakaly. Zatímco v řadě společností, ve kterých má podíl, figuruje prostřednictvím některé ze svých investičních firem, na Warhorse Studios se podílí coby fyzická osoba s trvalým bydlištěm ve svém paláci na Modravě.
Zatímco v minulosti nebylo jisté, jaký bude mít Kingdom Come: Deliverance úspěch, teď se zdá, že prodeje vyšplhají do značných výšin. Je to patrné už na předobjednávkách, kdy se hra v minulém týdnu stala třetí nejprodávanější na Steamu. Pokud se neukáže, že hra je vyloženě špatná, což nevypadá, bude se dobře prodávat i dále.
Kolik dostane Bakala?
Zdá se tedy, že Zdeněk Bakala měl zase jednou dobrý čich na investici. Z každého prodaného kusu totiž bude významně profitovat. Pakliže si vezmeme digitální verzi hry například na Steamu, zjistíme, že stojí 50 euro. Z této částky si Steam bere standardně 30 %, což činí 15 euro a autorům zbude 35 euro. Pokud by došlo k rozdělení prostředků hned, bez započtení nákladů, které byly proinvestovány dříve, dostal by Bakala z každé hry 25 euro, což činí přibližně 630 Kč.
Realistický odhad prodeje Kingdom Come: Deliverance nás může dovést k 5 milionům prodaných kusů. V takovém případě by příjem ze hry pro Zdeňka Bakalu činil 3,1 miliardy korun. U toho to ale nemusí skončit – například Zaklínače 3 se prodalo hodně přes deseti milionů kusů. Pokud by se takový úspěch podařil i české hře, přišel by si Bakala na více než 6 miliard korun. Pochopitelně před zdaněním.
Vůči Warhorse má pohledávku ve výši přibližně 250 milionů korun, což představuje de facto jeho investici, která je vedena jako půjčka s 5% úrokem. Pohledávky bude Warhorse hradit přednostně, to znamená, že ze všech peněz, co do firmy natečou, se uhradí jako první. Teprve ze zbytku se budou případně rozdělovat dividendy.
Nutno dodat, že z krabicových verzí hry bude příjem pro autory o něco nižší, ale vzhledem k vysoké sazbě Steamu zase ne o tolik.
To celé jen potvrzuje skutečnost, že herní byznys dnes dokáže generovat obrovské příjmy. Tradiční herní vydavatelé si mohou rvát vlasy za to, že si nechali Kingdom Come: Deliverance proklouznout a že z něj teď bude profitovat jistý český (bývalý) uhlobaron, kterého někteří tuzemští politici s gustem označují za tuneláře.
Bože co to je za nesmyslný článek?? ŠÍLENÁ KOSNPIRAČNÍ TEORIE která počítá jen s tím že by Bakala hned prodal akcie a defakto by možná rozložil firmu a všichni by si odešli + pisálek ani neví jakým stylu je smlouva s distributorem…. po delším hledání se dá dojít k jakýmu došlo konsenzu. Realistický odhad 5 milionů? Přestřeleno jako blázen. za první týden kdy se hry klasicky prodávají mnohonásobně více bylo prodáno 300k kusů..pak to jde rapidně dolů…… 5mil to už nenesabírá…..Witcher 3 nasbíral mimochodem přes 20 mil kusů a skoro polovinu měl první týden…..takže bezkonkureční ….taky stál víc jak 10x… Číst vice »
meleš kraviny chlapče
Ty nemeleš nic, Jaroslave. Tak nemel. Martin V. to popsal výstižně. Ale co, jsme jen podělanej českej národ(viz. ty a autor), kterej řeší jen to, aby sousedova koza chcípla taky.
Tak tady se vydavatele proste predstavili jako naprosti idioti a Bakala … neznam, vsude vsichni rikaji ze je to smejd, nevim, ale soude podle toho ze to zafinancoval ma duveru ve schopny lidi a projekty co jdou proti proudu (a asi taky cuch na prachy) coz je celkem sympaticke.