Cyberpunk 2077 pod drobnohledem. Spousta informací k hratelnosti, autům, RPG systému a rozloze hry – první dojmy přímo z E3 2018
Mnoho lidí má oblíbený film, který tak milují, že na něj jdou do kina třikrát, čtyřikrát a možná pětkrát. A to přesto, že se na filmu vůbec nic nemění. Ale když příběh konečně znáte, budete se koncentrovat na efekty, hudbu, atmosféru a spoustu maličkostí. A po páté budete z promítání odcházet s širokým úsměvem na tváři. Cyberpunk 2077 je na E3 2018 přesně tím filmem.
Prezentace vývojářského studia CD Projekt RED se odpovídajícím způsobem odehrávala v potemnělém sále s velkým plátnem. Sice se nerozdával žádný popcorn, ale to to mnohé účastníky neodradilo tomu, aby se po představení neotočili a znovu se nezařadili zpět do fronty žurnalistů. A to jen proto, aby viděli, jak se Cyberpunk 2077 po těch letech spekulací hraje.
Cyberpunk 2077 je spíše jako Deus Ex než GTA
Kontrast mezi Zaklínačem 3, tedy předchozím projektem CD Projektu, a Cyberpunkem 2077 nemůže být větší. Středověké fantasy nahradil cyberpunk, namísto panoramatiké přírody se budete pohybovat v uskupení mrakodrap, uliček, trhů a přemostění. Přesto: severokalifornské Night City je stejně jako Nilfgaard otevřeným světem. Akorát na koni toho zde příliš neobjedete.
Proto Cyberpunk 2077 nabízí prostředky, které připomínají GTA, a sice vozidla. Můžete se prohánět po dálnicích, ale také po klikatém centrum města. Herní svět sestává z šesti městských částí, které dohromady tvoří rozlehlou metropoli. V prezentaci byly k vidění dokonce automobilové honičky, při kterých musíte pálit z auta. Ale zase nečekejte další Grand Theft Auto.
Jádro hry totiž spočívá ve vysoce detailním kyberpunkovém prostředí, obchodech, apartmánových budovách, černých trzích a sídlech obřích koncernů, které všechny můžete navštívit. Okolí, v němž se se demoverze odehrávala, velmi připomínal světy postavené kolem HUBů jako je Deus Ex, jen je mnohem, ale mnohem větší. Každý prostor, do kterého vstoupíte, nabízí spoustu předmětů, jež můžete prozkoumávat.
Na každém rohu se v Cyberpunku 2077 pohybují obyvatelé, kteří vám nabízejí úkoly nebo příležitost k rozhovoru. Tam, kde se GTA soustředí na razantní akci na čerstvém vzduchu, tlačí vás Cyberpunk 2077 stále do vnitřních prostor. Herní svět si zkrátka můžete představit jako obří HUB z Deus Exu, jen s ulicemi, po kterých se můžete volně prohánět. Zatím však není jasné, jak velký herní svět doopravdy bude.
Pohled z vlastních očí
V tomto ohledu možná CD Projekt RED asi narazí na největší spory s komunitou. Cyberpunk 2077 se totiž odehrává plně z pohledu vlastních očí. Pouze ve vozidlech můžete na přání přepnout do pohledu ze třetí osoby, protože mnoho hráčů má problémy řídit vůz s kamerou z kabiny.
Cílem autorů je pochopitelně prohloubit identifikaci hráče s hlavním hrdinou. Je to pochopitelné, podobnou cestou šla spousta oblíbených RPG jako Deus Ex, Kingdom Come: Deliverance, The Elder Scrolls nebo Fallout. V inventáři a v některých neherních sekvencích přesto svou postavu uvidíte.
Řada hráčů se domnívá, že Cyberpunk 2077 mělo nabídnout možnost přepnout si kameru do jiného pohledu, ale s tím se zkrátka nepočítá. To znamená, že můžete zapomenout na propracovaný krycí systém jaký znáte třeba z Deus Ex a stejně tak to znamená, že boje na blízko s meči a noži budou probíhat z first person pohledu.
Podrobné přizpůsobení postavy
V Cyberpunku 2077 si zahrajete za plně namluveného vojáka nebo vojačku jménem V. Je jí (mu) 22 let a v Night City hledá vlastní štěstí. Za tímto účelem se spojuje s různými frakcemi – nebo proti nim bojuje. Jak bude V vypadat, odkud bude pocházet a co bude umět – o tom všem rozhodnete vy sami. Hra nabízí obsáhlý editor, v němž si postavu přizpůsobíte obrazu svému.
Nejde přitom pouze o pohlaví a vzezření, ale také o pozadí V. Kdo byl jeho (jejím) vzorem v dětství a proč vůbec navštívil(a) Night City. Navolíte rovněž počáteční hodnoty jako síla, tělesná konstituce, reflexy, technologie, inteligenci a coolness faktor. Poslední jmenovaný je obzvlášť zajímavý a souvisí s tím, že v ulicích města budete sbírat takzvanou “Street Credibility”, jež odráží váš status a zpřístupňuje různé možnosti v otevřeném světě.
Cyberpunk 2077 je RPG, i když tak nevypadá
Oblíbeným tématem v nejrůznějších diskuzních fórech se stává otázka, kolik akce hra může obsahovat, aby ji ještě bylo možné chápat jako RPG. Toto dohadování bude zcela jistě pokračovat i pod texty o Cyberpunku 2077, protože to celé na první pohled vypadá jako střílečka. Ale buďte v klidu. Pokud považujete za RPG Fallout 4, a takových bude zcela jistě většina projde u vás i Cyberpunk 2077. Podle mě je to totiž RPG jako vyšité.
Tvorbu charakteru už jsme si popsali, ale ta slouží pouze coby výchozí bod. O tom, jak se vaše V bude v herním světě chovat, rozhodujete rovněž jen a jen vy. Můžete se specializovat na hacking nebo se stát takzvaným Netrunnerem. Případně se budete soustředit na inženýrské schopnosti. V se může stát také ninjou a běhat po zdech, neslyšně zabíjet a ohánět se ostrou čepelí. Samozřejmě ale můžete vsadit i na hlasitý průchod hrou a užít si přestřelek pode vlastního přání. Dodejme už jen jedno slovo: modifikace.
Co se týče zbraní, k vidění byly brokovnice, které prorazí i leckteré krytí, automatické pušky s vyhledáváním cíle nebo pistole, jejichž kulky se odrážejí od zdí. Při každém zásahu jsou k vidění čísla škod, která se počítají z našich hodnot a pochopitelně hodnot protivníků. Řada protivníků přitom bude disponovat stejnými schopnostmi jako máte vy, a to včetně takzvaného “bullet time”, tedy zpomalení času. Z vaší perspektivy to pak bude působit jako extrémně zrychlený děj.
Příjemně mě překvapilo řazení předmětů podle stupně vzácnosti, podobně jako v Diablu. Budete tak sbírat naprosto běžné kousky ze spektra zbraní, bundiček nebo kalhot. Pokaždé, když narazíte na něco legendárního, budete z toho mít pochopitelně náležitou radost. Kdo by rád získal ještě větší kontrolu nad svým virtuálním tělem, může s na černém trhu koupit nějakou tu kyberprotézu. Nové oči kupříkladu v rámci uživatelského rozhraní zobrazí další ukazatele, takže můžete třeba skenovat silné a slabé stránky nepřátel.
Otevřený svět Cyberpunku 2077 staví na úkolech
Cyberpunk 2077 sází na questy. Spoustu a spoustu questů. A to od hlavního příběhu, o kterém zatím nevíme takřka nic, po zapadlého banditu, který potřebuje úkol. V Night City se toho zkrátka děje opravdu hodně. Autoři v tomto ohledu přitom chtějí vylepšit něco, co na scénu přinesl už Zaklínač – rozhodnutí. V demoverzi, ve kterém jsme museli schovat zbraň ukradenou z ústředí jistého gangu, například můžete na několika místech pomoct různým frakcím.
Dialogy fungují dynamicky a nabízejí různé možnosti, jež vedou k částečně dramaticky odlišným výsledkům. Ke slovu zde kromě výmluvnosti přicházejí také další schopnosti. Zda se vám podaří sehrát určitý dialog směrem, kterým chcete, může záviset třeba na vašich schopnostech hackování. Opět platí, že kdo nechce příliš hovořit, může si vybrat brutálnější způsoby řešení situací. Tasení zbraně ale ještě nemusí vyústit v přestřelku. Na mnohé lidi působí jako zastrašující prostředek, takže jen tímto můžete dosáhnout svých cílů.
Zatím sice nedokážeme otevřený svět Cyberpunk 2077 plně zhodnotit, ale přesto si dovolíme předpokládat, že bude podobně jako Kingdom Come: Deliverance strukturován prostřednictvím questů a úkolů a méně prostřednictvím dynamických sandboxových prvků jak to známe z her od Ubisoftu. Jedno už ale víme: v takzvaných Street Stories se budete moct zapojit do činností i mimo jednotlivé úkoly. Jak přesně však budou fungovat, zatím není známo.
Cyberpunk 2077 vypadá prostě skvěle
Umělecký styl hry působí naprosto skvěle. V rámci demoverze jsme se pohybovali pouze ve čtvrti Watson, ale už tady nabízí herní svět velmi pestrý zážitek. V mnoha patrech vidíte bohatě zalidněné uličky, malé stánky s občerstvením jako v Blade Runneru nebo reklamy, jež prozrazují více o herním světě. V jednotlivých obchodech pak najdete spoustu předmětů, obrazovek a detailů, které svět Cyberpunku 2077 probouzejí k životu.
Jak se zdá, všechny ty zbraně, zařízení a designy oblečení vypadají jako by vypadly z nejdivočejších fantazií Neuromancera. Bojovat budete například proti gangu Maelstorm, jehož členové jsou posedlí kyberimplantáty a mají horní část obličeje doslova posetou svítícími protézami očí. V ulicích to pak vypadá, jako by si každý hleděl svých činností. Bezdomovci žebrají, obchodníci nabízejí zboží, lidé se opíjejí v barech atd.
Také po technické stránce působí Cyberpunk 2077 povedeným dojmem, a to jak co se týče hustoty objektů, dohledu a kvality textur. Snad jen fyzika vozidel vypadá zatím hodně jednoduše.
Cyberpunk 2077 bude stejně velký jako Zaklínač 3
Vývojáři nám prozradili, že Cyberpunk 2077 nebude menší než Zaklínač 3. To může samozřejmě znamenat několik věcí. Možná hra nabídne podobnou herní dobu jako poslední Geraltova cesta. Ale třeba také více. Tak jako tak je to pozitivní zpráva. Zatím hra působí jako obří Deus Ex, který by se mohl stát novým žánrovým milníkem. Jistě, zatím tu je ještě spousta neznámých a hru v průběhu dalšího vývoje mohou postihnout downgrady oproti prezentovanému stavu v mnoha oblastech. Věřme ale, že se tak nestane. Protože zatím Cyberpunk 2077 působí přesně tím dojmem, kteří si mnozí z nás vysnili, když hru CD Projekt RED před lety oznámil, ale takřka nic o ní neprozradil. Až do teď.
Komentujte