FIFA 18 je mašina na peníze. Za Ultimate Team platí každý třetí hráč
FIFA 18 fantasticky vydělává, a to nejen prodejem samotné hry. Taková byla zpráva finančního ředitele společnosti Electronic Arts, Blakea Jorgensena, kterou přednesl na konferenci NASDAQ 37th Investor Program.
Jde především o monetizaci takzvaného Ultimate Team módu. Ten se vyskytuje nejen ve FIFA 18 (recenze), ale i v ostatních sportovních hrách od EA. Hráčům umožňuje sestavit si hvězdné týmy a s nimi pak hrát různé online turnaje. Důležitou součástí Ultimate Teamu jsou přitom mikrotransakce, tedy nákupy hráčů za skutečné peníze.
Zajímavé na tom je především to, že skutečné peníze vydává celá třetina hráčů sportovních titulů od EA. “Aktuálně se Ultimate Teamu věnuje přibližně 70 až 75 procent všech hráčů, kteří si kupují naše sportovní hry. Z těchto 75 % pak zhruba polovina vydává peníze a druhá polovina hraje, aniž by cokoliv platila. Ale to je ve free2play světě fantastický poměr,” uvedl Blake Jorgensen, byť označení free2play se pro sportovní hry od EA příliš nehodí, protože hry je třeba si koupit.
Nakupovat by mělo více hráčů
Třetina všech hráčů znamená takřka neuvěřitelnou míru konverze do platících zákazníků. Například v případě free2play mobilních her se počet platících hráčů pohybuje v nízkých jednotkách procent a i to často stačí k tomu, aby hra prosperovala.
EA se podle Jorgensena momentálně nijak zvlášť nesnaží platící hráče přimět k tomu, aby platili ještě více. Záměrem firmy je přivést k Ultimate Teamu co možná nejvíce hráčů a udělat z nich potenciálně platící hráče.
Spousta hodnoty za málo peněz
Jorgensen poukázal také na to, že aktuálním trendem v herním průmyslu je to, že hráči konzumují méně her než dříve, tráví s nimi ale více času než v minulosti. Ať už díky nebo navzdory mikrotransakcím to podle něj znamená pro hráče výhodnější obchod.
“Tato forma zábavy představuje jednu z největších protihodnot pro konzumenty. Když dnes jdete do kina, dáte za lístek 20 dolarů, a to ještě nemáte ani koupený popcorn. Je to skvělé, miluji to. Ale zároveň hra, kterou si člověk pořídí za 60 dolarů a baví se u ní třeba tisíc hodin, mu za jeho peníze nabízí mnohem lepší protihodnotu. I když pak vydá nějaké peníze navíc, dělá tak hlavně proto, aby si zážitek prodloužil nebo zvýšil napětí. Snažíme se proto dávat hráčům to, co chtějí a ve větší míře, namísto toho, abychom vyvíjeli jinou hru nebo se pokoušeli o něco dalšího,” vyznal se ve vší upřímnosti Jorgensen.
Na hospodářských výsledcích Electronic Arts se tato politika projevuje velmi pozitivně. V březnu 2017 se firma pochlubila, že pouze v rámci Ultimate Teamu za rok vydělala 800 milionů dolarů, přičemž tato čísla dále raketově rostou.
Velké části hráči přesto rostoucí vliv mikrotransakcí a to, že EA očividně optimalizuje herní zážitek podle toho, zda někdo platí nebo nikoliv, vůbec nelíbí a proti firmě pořádají akce, jako je bojkot FIFA 18 nebo třeba odebrání licenčních práv na značku Star Wars. EA by možná mělo začít uvažovat o tom, že své hry bude nabízet zcela zdarma a vydělávat na ně mikrotransakcemi. Takový přístup v rámci čistého free2play je férový. Ale pokud hry bude chtít nadále prodávat a pak na hráčích dokola vydělávat, budou se proti ní mnozí bouřit.
Komentujte