Krysy z Wistaru aneb co zmůže pár krys na útěku?

V Krysách z Wistaru se stanete jednou z geneticky vyšlechtěných superinteligentních krys, kterým se podařilo uprchnout z výzkumného institutu Wistar. Společně jste se usadili v noře za malou odlehlou farmou, a vaše komunita se pomalu ale jistě rozšiřuje. Ale čím víc hlav, tím víc neshod. Proto je potřeba zvolit vůdce. A tím se stane ten, jehož klan během pěti dní splní nejvíce úkolů.

Pět dní, pět kol

Každé herní kolo reprezentuje jeden den, který se dělí do dvou fází: Fáze přípravy a Fáze akcí. Ve Fázi přípravy se v podstatě děje směsice úklidu a příjmu zdrojů, zatímco to nejdůležitější budete provádět ve Fázi akcí. A tím nejdůležitějším je umisťování velitelů. Ty budete zpravidla pokládat na tzv. disk akcí. Pole, do kterého svého velitele umisťujete, však musí být volné. Každé pole poskytuje jiné bonusové efekty, které smíte provádět naprosto zdarma. Co víc – celý disk se v každém kole otáčí, a akce se tak postupně přesouvají mezi třemi hlavními oblastmi – statkem, lesem a norou. Asi nejsilnější gimmick tu spočívá v tom, že síla hlavní akce je daná počtem krysáků, které v dané oblasti máte.

Typickými akcemi jsou samozřejmě těžba dřeva, hloubení nových komor vaší nory, či stavba postýlek pro nové krysičky – a samozřejmě, že ta či ona činnost vyžaduje patřičné suroviny. Dále tu najdete akce, které vám umožní vyvíjet nové projekty (jste přece hyperinteligentní krysy), a nebo prozkoumávat statek. Tam můžete nabrat destičky myší, které vám dávají různé bonusy, a nebo odhalovat karty speciálních úkolů.

Buď krysa!

Co mě na hře opravdu překvapilo, je systém dosahování cílů. Čím dříve cíl plníte, tím lehčí podmínky k tomu totiž máte. A hráči, kteří splní cíl později budou potřebovat podstatně více zdrojů. Například první hráč, který chce cíl plnit, k tomu potřebuje mít vyhloubené 3 komory v noře. Jakmile někdo tuto podmínku splní, okamžitě dostává 4 body. Druhý hráč bude potřebovat mít vyhloubené 4 komory, ale bodů dostaně stejně, jako hráč předešlý, a tak dále.

A tím nepřímo navazujeme na další neodmyslitelný aspekt hry, který musíme zmínit – konflikt. Najdete tu karty, které při splnění určitých podmínek přímo poškozují vaše soupeře. A když vyjde pešek na vás, tak se tomu taky nevyhnete. S tím se tady musí počítat.

Finální dojmy ze hry

A teď druhá nečekaná stránka hry. Krysy z Wistaru vás totiž vtáhnou do světa chytrých hlodavců s humorem, který jsem, popravdě, v hardcore eurovce nečekal. Přece jen – od her, které mají na BGG hodnocení komplexity 3,31 z 5 úplně nečekáte raketu země-kočka, ovečku se sluchátky a nebo robokunu. Oproti hrám podobného ranku působí ilustrace svěže, a hra díky nim vyvolává až neuvěřitelně přístupný dojem.

Krysy z Wistaru rozhodně nejsou mezi deskovkami šedou myší. Najdete tu unikátní mix eura s mnoha možnostmi plánování, strategie, a take that mechanik. Čeká vás rozmanitost akcí, misí a zdrojů, spolu s tematickým ztvárněním světa inteligentních hlodavců, a samozřejmě i grafikou, která dodává hře punc lehkosti a humoru. I přes některé drobné nedostatky je to hra, která si zaslouží pozornost hráčů hledajících nejen složitější, tématické zážitky, ale i konflikt a boj.

Oficiální hru zakoupíte přímo na stránkách vydavatelství deskových her Tlama Games.

Hodnotit text
[Celkem hlasu: 2 Prumer: 5]

Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozornit na