Metro: Exodus bude jiné než předchozí díly. Jejich kvality se ale chce držet – první dojmy a záběry z hraní
Čerstvý vzduch namísto smradlavého tunelu, otevřený svět místo úzkého metra. Metro: Exodus se v mnohém liší od svých oceňovaných předchůdců a troufá si měnit úspěšný recept za svého druhu experiment. To už víme od loňského roku, kdy bylo Metro: Exodus podrobněji představeno.
Zejména pak zavedení otevřeného světa je pro herní sérii, která si zakládá na stísněné atmosféře tunelů podzemky, opravdovou troufalostí. Vždyť série Metro vždy byla především o vynikajícím příběhu, hororových momentech a atmosféře, která by se dala krájet.
Dosud jsme ale mohli jen spekulovat, zda se autorům z vývojářského studia 4A Games podaří tyto silné stránky přenést do svobodnějšího prostředí. Nebo budeme mít z Metro: Exodus úplně jiný pocit než z předchozích dílů? Konečně máme odpovědi, protože jsme si na E3 2018 mohli hru vyzkoušet.
Rozlehlý herní svět
Nebudeme vás už ale déle napínat a podíváme se rovnou na největší a nejmarkantnější novinku, kterou Metro: Exodus přináší. Nově jde o akci v otevřeném světě, kdy se velké části hry odehrávají na povrchu a nikoliv v temných a úzkých tunelech.
Na rozdíl třeba od Far Cry 5 ale nejde o zcela průchozí otevřený svět. Namísto toho cestuje Arťom se svou skupinou rangerů v lokomotivě z jednoho místa na druhé, nebo chcete-li z jedné úrovně do druhé. Libovolný přechod mezi těmito úseky není možný. Příběh pádí neustále lineárně kupředu.
Ovšem samotné lokality v Metro: Exodus otevřený svět připomínají. Prezentovaný úsek na Volze je rozlohou zhruba srovnatelný s mapou z Escape from Tarkov nebo některou z velkých map z Battlefieldu 1. Od samého počátku se můžete vydat ke kterémukoliv bodu ve velké dálce, například kostelu, staré továrně nebo mostu. Většinou se k nim dostanete za několik minut chůze a běhu, samozřejmě za předpokladu, že se vám do cesty nepostaví nějaký ten mutant.
V Metro: Exodus budete mít před sebou vždy jasný úkol, který se Arťomovi zobrazí na jeho mapě. Můžete tak trávit nějaký čas objevováním, ale zároveň se pokaždé můžete snadno vrátit k hlavnímu příběhu. Navzdory pseudo otevřenému světu to vypadá, že se Metro: Exodus nijak zvlášť neroztahá a stále bude schopno vyprávět zajímavý příběh.
Přesto jsme se nemohli ubránit tomu, že zážitek ze hry je přeci jen jiný než v předchozích dílech. Už jen proto, že prostředí je prosvětleno slunkem a že nepřátele můžete likvidovat ze značné vzdálenosti namísto toho, aby vás překvapili. Naštěstí se ale tvůrci uchýlili k menšímu triku a poměrně často vás uzavřou do omezeného prostoru, ať už pod zemí nebo nad zemí v nějaké budově. V takových momentech se vrací hratelnost, kterou se Metro vždy vyznačovalo.
Zbraně, výzbroj a crafting
Díky svému batohu můžete své zbraně upravovat i na cestách. Snadno tak vyměníte jednotlivé části zbraní. Nové díly lze odmontovat z nově nalezených zbraní. Metro: Exodus umožňuje opravdový crafting. Z materiálů a chemikálií můžete vyrobit léčivé injekce, vrhací nože, munici a také vylepšení pro vaši zbroj. Kupříkladu si takto můžete dovybavit hodinky kompasem, jenž vám neustále ukazuje cestu k dalšímu cílovému bodu. Jeden z charakteristických prvků série však odpadá: patrony už v Metro: Exodus nemají roli dvojité měny.
Nedostatek kyslíku
To, co bylo v předchozích dílech možné jen zřídkakdy, je v případě Metro: Exodus možné relativně často. A sice volné dýchání. Zatímco v Moskvě je vzduch ještě zamořen smrtícími spady, mimo město už je vše v pořádku. Pod širým nebem budete muset charakteristickou masku nosit pouze tehdy, když vstoupíte do anomálie nebo se přiblížíte jinak zamořené oblasti.
Jakmile však vstoupíte pod zemi, je plynová maska naprostou nutností. Jako obvykle musíte hledět na to, abyste měli k dispozici dostatek filtrů a v případě potřeby je měnit. Kromě toho se vám může stát, že se hledí masky znečistí nebo rozbije. Zatímco v prvním případě stačí prosté otření, v druhém je třeba co nejrychlejší opravy. Zatím není jasné, jak často budete masku skutečně potřebovat.
Monstra a bandité
Jak je v sérii Metro obvyklé, budete také v Metro: Exodus bojovat proti monstrům i lidem. Hodně přitom záleží na tom, kdy se vydáte do světa. Zatímco ve dne budete potkávat spíše bandity, v noci se budete střetávat pro změnu převážně s mutanty. Lidé se za tmy stahují do svých táborů, protože se monster také bojí.
V ukázce jsme se střetli s poměrně standardní přehlídkou mutantů, která by znalce série neměla kdovíjak překvapit. Šlo především o takzvané Watchery, kteří se pohybují v menších skupinkách. Novinkou jsou potom takzvaní Humanimals, tedy kombinace lidí a zvířat. Ve vodě na vás pak čekají Shrimps a něco opravdu velkého, co jsme zatím neidentifikovali. Fanouškům zřejmě v dosud vydaných trailerech neunikli zmutovaní medvědi.
Jak vidíte, cílů pro vaší omezenou munici bude dost a dost. Kdo by se však náhodou rozhodl pro přímý střet s větším množstvím mutantů, musí se připravit na to, že zřejmě neskončí dobře. Proto i v Metro: Exodus bude důležité plížení a obcházení nepřátel. To je samozřejmě dobře, protože si hra díky tomu udrží napětí, na které jsme ze série zvyklí.
Shrnutí
Jedno je jisté, Metro: Exodus bude od předchozích dílů odlišným zážitkem. Pro fanoušky série to pochopitelně není úplně dobrá zpráva. Nakonec se ale může ukázat, že to nemusí být ani zpráva kdovíjak špatná. Hra totiž působí velmi dobře a zdá se být do detailu promyšlená. Změny rozhodně nejsou samoúčelné a mají své opodstatnění. Herní svět přitom působí velmi dobře a atraktivně, stejně jako pocit ze samotné hry, která je opět hodně o intenzivní akci, stejně jako opatrném pohybu.
Metro hraji a vše je skvělé. Atmosféra se nevytratila a bitky jsou většinou v nějaké továrně či uzavřené prostoře, takže stísněnost tu je. Když jí máte plné zuby, tak se dostanete ven a střílíte z dálky. Důstojný nástupce předchozích dílů.