Nový Posel Smrti (Black Mirror) – dojmy z Gamescomu
Když King Art Games oznámili reboot série Black Mirror (u nás tradičně známé jako Posel Smrti), bylo jasné, že opět půjde o klasickou point-and-click adventuru. Podle šéfa studia King Art Games (momentálně pracují také na ambiciózní RTS Iron Harvest) se autoři zaměřují hlavně na příběh, zatímco hádanky odložili na vedlejší kolej. To je odvážné rozhodnutí, proto jsme byli zvědaví, jak se na zážitku ze hry podepsalo. Od stánku na Gamescomu jsme však odcházeli spokojení, protože hlavně co do atmosféry a inscenace se nový Posel Smrti jeví výborně.
Zcela nový začátek
Praotec Davida Gordona zemřel a David se tak vrací zpět na panství Black Mirror Castle, aby se zúčastnil čtení poslední vůle. Ale je v tom samozřejmě víc: smrt Davidova děda se udála za tajuplných okolností, které komplikuje i to, že pravděpodobně propadl šílenství. Ale moment – není přesně tohle začátek prvního dílu Posla smrti, který vznikal ještě v režii českého studia Unknown Identity (to je právě důvod, proč má u nás název hry specifický překlad, teprve pak se vývoj přesunul do Německa)? Ne tak docela. Na rozdíl od jedničky se hlavní hrdina nejmenuje Samuel a zámek se nenachází v Anglii, nýbrž ve Skotsku. Teď to může vypadat tak, že autoři vyměnili jen pár reálií a jinak dělají přesný reboot prvního dílu. Jenže ani to není pravda. Příběh se totiž bude lišit v mnoha ohledech, vlastně bude úplně nový, byť má stejnou premisu. Nenarazíte tak na postavy ani příběhové zvraty z prvního Black Mirror. Přesto se fanoušci mohou těšit na malé paralely, zejména optického charakteru. Například zámek vypadá stejně jako ve třech prvních dobrodružstvích Samuela a Darrena.
Příjezd na zámek Black Mirror však pro Davida není zrovna nejpříjemnější událostí, i když vezmeme v potaz nemilé úmrtí. Hlava rodiny Margret Gordon dává hrdinovi jasně najevo, že zde není vítán a celkově atmosféra neoplývá srdečností. David chce přesto zjistit, co se tady stalo a začne pochopitelně tím, že se porozhlédne po domě. Kde jen by se dal použít ten úlomek modelu, který mu děda přenechal?
Úsporné hádanky
Herní stránku popisuje Jan Theysen jako “něco mezi Telltale a The Raven” s odkazem na detektivní adventuru, kterou Němci vytvořili před několika lety. Nečekejte tedy víc než tu a tam použít správný předmět na správném místě nebo něco zkombinovat v inventáři. Občas narazíte i na nějakou tu minihru, například v jedné duchařské scéně se David musí uklidnit tím, že budete držet kurzor na určitém místě. Nic zásadního tedy. Ale herní koncept vykazuje jiné silné stránky, které jsou spjaty zejména s příběhem.
Takže procházíme s Davidem o pozdním večeru zámek, kde narazíme na řadu různých postav. V kanceláři sedí kupříkladu rodinný právník, který zrovna “přemýšlí nahlas”. Pokud do místnosti vstoupíme na stejné úrovni, okamžitě Davida spatří a začne na něj mluvit. Vstoupíte-li však do místnosti na galerii, právník si Davida nevšimne a my tak můžeme poslouchat, co si drmolí a dozvědět se tak věci, které by nám jinak (zatím) zůstaly utajeny. Podobná rozhodnutí budete moct činit častěji, byť Jan Theysen přiznává, že na hru nebudou mít zásadní dopad. Příběh ale bude o to napínavější.
V Black Mirror sází King Art opět na Unity 3D engine. Zatím žádná hra studia ale nevypadala tak dobře. Zejména pro hororovou hru tak důležité efekty světel a stínů se podařily špičkově. Že lakomí Skoti šetří na proudu a David po baráku pobíhá se svíčkou, se rozumí samo sebou! Slušně působí také animace postav a jejich mimiky, i když v tomto směru nový Posel smrti nemůže konkurovat hrám s mnohonásobným rozpočtem. Líbí se mi také neherní sekvence v grafice hry, které jsou do dění nenásilně zakomponovány. Filmové nároky Black Mirror plní rovněž dynamickým vedením kamery.
Reboot kdysi oblíbené série považuji za dobrý nápad. Posel smrti má dobré základy a tvůrci na nich evidentně chtějí stavět. Zbývá jen doufat, že chystaných deset hodin dokáží naplnit co nejnapínavějším obsahem.
Hru je možné objednat na Alze za cenu 899 Kč.
Komentujte