Obavy o Dragon Age 4. Bude to ještě RPG nebo už služba? Komentář

Příští rok oslaví série Dragon Age své desáté narozeniny. Osobně jsem doufal, že se tohoto jubilea dožije ve zdraví a dobré formě. Když v roce 2009 vyšel Dragon Age: Origins, nebyla to zrovna hra, které jsem se nemohl dočkat. Ba naopak, netěšil jsem se na ní a v zásadě mi byla ukradená. Po přečtení několika textů se ve mě usadil pocit, že to je asi slušné RPG, ale nějak jsem na něj neměl náladu.

Teprve o nějaký ten rok později mě přesvědčila slevová akce – a já učinil jeden ze svých nejlepších herních nákupů v životě. Od té doby mě má Dragon Age v hrsti. S chutí jsem projel všechny díly (několikrát) a dal se do čtení románů a komiksů, které byly do tohoto univerza zasazeny. Zejména dva tlusté svazky The World of Thedas stály za to. Oblíbil jsem si skvěle napsané charaktery a těšil jsem se na další dobrodružství.

Svět se změnil. Změní se i Dragon Age?

To, že Bioware začalo otevřeně mluvit o Dragon Age 4, by pro mě proto mělo být skvělou zprávou. Jenže není. Pouhé tři roky po vydání skvělého Dragon Age: Inquisition je v herním průmyslu (blockbusterů) mnoho věcí jinak. Z mého pohledu tyto změny nebyly k lepšímu. Je to neuvěřitelné, ale dostali jsme se do fáze, kdy fanoušci určité série mají strach z ohlášení jejího nového dílu. Ano, opravdu mám z Dragon Age 4 obavy. Protože to, co v poslední době předvádí majitel studia Bioware, společnost Electronic Arts, ve mě nezanechává pozitivní dojmy. Obávám se toho, že další Dragon Age už nebude mít se slavnou sérií – až na shodné jméno – nic moc společného. Z druhé strany pak na Mass Effect: Andromeda vidím, že ani Bioware už není v té nejlepší formě.

Nejde přitom o přirozený vývoj herní branže. Nemyslím tu na změny v herním designu, kterými série Dragon Age od svých prvopočátku prošla. Každý z jejích dílů byl jiný, fanoušky často kritizovaný, ale já je měl rád všechny – každý z nich jiným způsobem. A třeba Dragon Age: Inquisition patří k mým nejoblíbenějším hrám vůbec. Dohrál jsem ho pětkrát a při psaní těchto řádek mám chuť se do něj pustit znovu. Tak skvělý titul vyšel teprve před třemi roky. Bohužel si myslím, že dnešní EA už by něčeho takového nebylo schopné.

Dragon Age: Inquisition je z dnešního pohledu fantastické RPG.

Temné vyhlídky Dragon Age 4

Proč takový pesimismus? Důvod je jednoduchý. Obchodní doktrína společnosti Electronic Arts velí k maximalizaci zisku za jakoukoliv cenu a cesta k tomu vede přes nenáviděné lootboxy a mikrotransakce. V podstatě neomezený důraz na princip “Game as Service”, tedy pojetí hry coby dlouhodobé služby s in-game nákupy je něco, co si neumím představit v souvislosti se skvělými zážitky z Dragon Age. Naprostá zaslepenost a tvrdohlavost, s jakou Electronic Arts mikrotransakce prosazuje, pro mě bohužel znamená, že ani Dragon Age 4 jim neunikne. V poslední výroční zprávě sice společnost přiznala, že Star Wars: Battlefront 2 se neprodávalo tak dobře, jak se čekalo (a všichni přitom víme, že je to kvůli mikrotransakcím), obecně však in-game nákupy přinášejí EA stále více peněz, a tak její zástupci opět zdůraznili, že vytýčený směr je správný a firma z něj neustoupí.

Pak jsou tu ještě vyjádření jednoho z šéfu EA, Patricka Söderlunda, který se nechal slyšet, že singleplayerové hry s jasně definovaným časem potřebným k dohrání a klasickým koncem dnes nejsou mezi hráči tak žádané. V jistém smyslu má určitě pravdu. Dnešnímu hernímu byznysu dominují hry jako League of Legends, PUBG, GTA nebo Battlefield. To však podle mě neznamená, že tu není prostor pro skvěle odvedené příběhové zážitky. Poptávka po takových titulech tu stále je. Bohužel pro hráče, kteří si je přejí, takové hry zřejmě nevydělají tolik jako dlouhověké online tituly, které se velkému zájmu hráčů těší několik let a přitom je stačí jen relativně levně udržovat.

Špatná znamení

To vše byste mohli smést ze stolu jako čtení mezi řádky. Jenže tu za poslední dobu máme i řadu špatných znamení, které vývoj Dragon Age 4 nestaví do zrovna pozitivního světla. Koncem loňského roku opustil vývojářské studio Bioware jeden z nejdůležitějších mužů. Marc Laidlaw se sérii Dragon Age od samého začátku věnoval z pozice hlavního designéra a kreativního ředitele. Skvělé univerzum je tak do značné míry jeho zásluhou. Neznám přesné důvody jeho odchodu, sám je nikdy nezveřejnil. Mohu se ale oprávněně domnívat, že to bylo proto, že jeho kreativní představa o budoucnosti Dragon Age se neshodovala se záměry EA.

Dokáže vůbec zkažené EA přinést hráčům skvělý zážitek?

Dejme si to do spojitosti s nedávno zveřejněnými informacemi. Ty hovoří o tom, že někdy v loňském roce došlo k celkovému restartu vývoje Dragon Age 4. Vývoj hry tedy už nějakou dobu běžel, zřejmě stále podle not Laidlawa. Jenže pak podle všeho přišel někdo z EA a rozhodl, že se titul bude ubírat jiným směrem. S tím už Laidlaw dost možná nechtěl mít co do činění. Podle těchto informací totiž vydavatel přišel přesně s tím, co v Dragon Age hráči nechtějí – takzvanými “live prvky”, které by ze hry dělali službu. Znovu se tak potvrzuje, že společnost Electronic Arts ke slavným sériím absolutně nemá vztah a dlouhodobě je – stejně jako jejich tvůrce – likviduje.

Tyto zprávy mezi fanoušky série pochopitelně vyvolaly zděšení. To se pokusil zmírnit šéf Bioware, Casey Hudson. Podle něj více “live prvků” v Dragon Age 4 znamená pouze to, že hra bude po dokončení hlavního příběhu zásobena dalším obsahem. Jenže takové vyjádření mě nemůže uklidnit. Vždyť i Dragon Age: Inquisition dostával přídavky a pro Dragon Age 4 se s nimi jistě také počítalo od začátku. Tak proč hned restartovat celý vývoj? Hudson je zaměstnancem EA a svého chlebodárce musí logicky hájit. Různými způsoby se ostatně hájili i autoři Star Wars: Battlefront 2, což však nic nezměnilo na tom, že to byl průšvih.

Tak, jak se situace aktuálně jeví, by mi bylo milejší, kdyby EA sérii Dragon Age nechalo být a na čtvrtý díl se vykašlalo. Raději si ponechám skvělé vzpomínky a nemusel bych sledovat, jak můj oblíbený svět devastuje mamon.

Hodnotit text
[Celkem hlasu: 5 Prumer: 5]

Redaktor a hlavní recenzent serveru Gamebro.cz. Jinak vášnivý sběratel starých herních konzolí a her.

2
Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Iva
Host
Iva

Nejdem sa tváriť, že som tento článok čítala celý, skor som ho preletela. Čiastočne súhlasím obavy ohľadom EA sú k veci, lebo biowaru sú títo šéfovia skor na škodu ako úžitok. ALE autor poňal fakty veľmi povrchne vypichla by som ze bioware po ANDROMEDE upadá… no treba si uvedomiť, že sú to ľudia čo s DA sériou nič nemajú spoločné. Najhorší fakt celého članku je odchod MARCa Laidlowa… no podľa mňa je to trošku iný človek. MARK Laidlaw to už áno. A v poslednom rade ja sa neviem dočkať oznámenia, stále im verím. 🙂 Hoci Mike mi bude chýbať, Mark… Číst vice »

Fefe
Host
Fefe

Asi takto:)Origin mám sběratelku v plechu,látková mapa,bonusové itemy i do Mass effect,tuším i DLC s tím Kamenákem.k tomu 100stránkovej manuál formátu A4,neváhal jsem investovat Bioware body do nákupu DLC.Datak Awakening parádní,do 100% splnění achiev mi chybělo 1% a i to bylo v rámci prozkoumaného světa,parádní hra…Dvojku jsem skusil demo,říkam si ok, jeto jenom demo,tak jsem koupil….no naprosto rozj…. systém z jedničky,ale dohrál jsem..Inquisition čekám na překlad,možná koupím,ale jak čtu o novém díle,fakt mě je ta série u prdele i s celým EA..Mass effect 1 jsem taky objel horem dolem,plnil výzvy,v listopadu sem si to znovu nainstaloval a zase objel,paráda..ME2-do toho… Číst vice »