Recenze Arizona Sunshine 2 – skvělá zombie střílečka ve virtuální realitě
Vývojáři ze studia Vertigo Games patří ke studiím, které udávají směr u stříleček ve virtuální realitě, a nejen v nich. Jedna z jejich nejúspěšnějších her Arizona Sunshine se dočkala svého druhého dílu, který nabízí opět příběhovou kampaň, ale i nové možnosti. K dokonalosti sice má stále ještě daleko, ale tahle hra by neměla uniknout žádnému fanouškovi tohoto žánru.
Než se podíváme do detailu, jak dopadlo pokračování Arizona Sunshine, tak pro ty, co se v tomto segmentu neorientují, tak Verigo Games se převážně zaměřuje na hry pro virtuální reality napříč všemi dostupnými platformami.
V poslední řadě vydali třeba námi recenzovaný After the Fall, který si od nás odnesl velmi dobré hodnocení. Hra sice neměla ucelenou příběhovou kampaň, jelikož se jedná o hru zaměřenou na online kooperaci, ale skvěle využívala možnosti VR v zábavné hratelnosti a gunplaye.
Mezi další skvělou fantasy rubačku mohu zmínit Hellsweeper VR, nebo další VR hry jako je The Wizards – Dark Times: Brotherhood, kytarovou hru Unplugged VR, nebo menší hříčku Traffic Jams. Nicméně plejáda her a různých VR experimentů je daleko více.
Tulák v zombie apokalypse
Ale zpátky k Arizoně. První díl byl hlavně jen o bezmyšlenkovitém zabíjení nemrtvích, což díky vymoženostem virtuální reality do velké míry fungovalo. Přeci jen si ručně nabíjet, strkat si zbraně za opasek a kosit zombie po desítkách k dostatečné zábavě stačí. Hry ve VR se neustále posouvají a jenom na těchto funkcích stavět už nelze.
Proto hry už mají větší hloubku a více možností. V tomto případě mazy hlavní aspekty patří konečně pořádná příběhová kampaň, kdy hlavní hrdina není jen bezduchý stroj na zabíjení. AS2 nabízí kampaň, která je z velké části stavěna na svižné akci, jak pro jednoho hráče, tak i v kooperaci dvou hráčů, ale kromě toho jsou zde i pomalejší napínavější částí, kdy je potřeba hledat zásoby, náboje a řešit různé hádanky.
Kampaň zabere nějakých 15 hodin herního času, což je na VR hru už slušné číslo. Řekl bych, že má i slušné tempo, ale i tak se nejedná o hru, kde byste chtěli jí celou projet od začátku až do konce na jeden zátah.
Příběh se točí okolo ostříleného tuláka, který při snaze o přežití ujíždí na pivu a cigaretách. Jednoho krásného rána po vystřílení bezpečného perimetru okolo svého obytňáku uvidí vrtulník, jak se řítí k zemi. Po jeho dosažení zjistí, že se poblíž nachází pacient nula, který by mohl být klíčem k léku. Pokud se k němu dostane, tak je zde reálná šance, že ho armáda vyzvedne a doveze do zabezpečené oblasti.
Ve vrtulníku nalezne psího parťáka, který si ho po pár hodech míčkem oblíbí. Z jeho pomocí se dokáže dostat na místa, ke kterým by se jinak nedostal a nezdráhá se skočit občas nějakému zombíkovi po krku. Není potřeba se o Buddyho obávat, jelikož si ho zombie nevšímají a ani ho nemůžete nijak zranit.
Další posun v tomto žánru
Mezi první velká vylepšení oproti prvnímu dílu je rozhodně grafické zpracování, které vypadá čím dál tím lépe a už se začíná rovnat ke klasickým vzhledově horším hrám v placaté verzi. Co se týče gunplaye, tak se vývojáři hodně inspirovali u After the Fall, kde již bylo přebíjení složitější, kdy jsme museli jednou rukou vyhodit zásobník a druhou si šáhnout pro nový, vložit ho do zbraně a natáhnout náboj do komory.
Každý druh zbraně se nabijí svým originálním způsobem, a to dělá celkový zážitek uvěřitelnější, ale i obtížnější, jelikož se každý náboj počítá a když se na vás hrne pár nemrtvých a vy jste si nechali v zásobníku jen jeden náboj, tak tyto drahocenné vteřiny vás mohou stát život.
Kromě nejrůznějších pistolí je ve hře i řada samopalů, brokovnic, nebo třeba plamenomet, nebo minigun. Také jsou zde chladné zbraně, které mají velmi omezenou životnost, ale jsou někdy více účinné než ty palné. Také jsou k dispozici i nejrůznější výbušniny, jako je zápalná láhev, mina, nebo ruční granát. Bohužel vám hra neřekne, jak se zbraněmi zacházet, nebo jak se která nabíjí, což někdy může být značný problém.
Kromě střílení, nabíjení a zabíjení zombíků tu občas máme nějakou interakci s nejrůznějšími předměty, ať už nějakou důležitou, jako je otevřít nějaké dveře, někam vyšplhat, tak i ty nepotřebné, jako je házet láhve od piva, nasazovat si nejrůznější klobouky, nebo si zapalovat cigarety.
Jak dlouho přežijete v zombie apokalypse?
Ještě na skok se vrátím ke kampani, jelikož jsem nezmínil lokace. I když je Arizona situovaná do pouštní oblasti, tak prostředí se pěkně střídá, od otevřeného terénu po různé bytové komplexy, letiště, nebo kanalizace, či nejrůznější obchody.
Kromě kampaně, hra nabízí i Horde mód. Zde se můžete spojit až se třemi dalšími hráči a snažit se v malé lokaci přežít co nejvíce vln nepřátel, kdy vám hra postupně dávkuje jak silnější nepřátele, tak i lepší zbraně a materiál na výrobu podpůrných předmětů.
Bohužel je lokace velmi malá a tento mód po pár herních seancí rychle přestane bavit. První díl nabízel také tento mód, ale až čtyři lokace, zde je jen jedna. Proto doufám, že vývojáři ještě do hry přidají i další, nebo kdyby byla alespoň větší, než je jen pár metrů. Je to rozhodně škoda, jelikož by se dalo z tohoto režimu vytěžit více.
Verdikt
Arizona Sunshine 2 je opravdu skvělá VR střílečka zasazená v zombie apokalypse. Příběhová kampaň má konečně nějakou hloubku. Hra nabízí slušnou porci zbraní a vybavení, které lze na vraždění nevinných zombíků použít a každá se ovládá trošku jinak. Sice se nejedná o žádnou revoluci ve světě VR her, ale fanoušci si rozhodně přijdou na své. Škoda, jen že není lepší výuka na ovládání zbraní, lepší lezení a lepší Horde mód, který trošku sráží jinak skvělou hru.
Komentujte