Recenze DiRT 5 – souboj ve stejné stáji vyznívá v jeho neprospěch
Nebudeme chodit kolem horké kaše a řekneme to rovnou: po zhlédnutí prvních ukázek z nového DIRT 5 jsme byli značně skeptičtí. Pastelové barvy, hlasitý soundtrack a na první pohled mnohem větší příklon k arkádové hratelnosti nás poté, co jsme utopili několik desítek hodin hraním DiRT Rally 2.0 příliš neoslovily a celý titul na nás působil značně přehnaným a rozpačitým dojmem. Od veškerých předsudků jsme se však před prvním spuštěním hry snažili oprostit. Přeci jen je pod ní stále podepsáno studio Codemasters, kterému se v posledních letech, co se závodních her týče, velice daří, když tedy pomineme poněkud nevýrazný Grid. Ostatně jsme již zmíněné DiRT Rally 2.0 i letošní novinku F1 2020 v našich obsáhlých recenzích ohodnotili vysoce nadprůměrnými známkami a studio již několikrát dokázalo, že kromě simulátorů dokáže vytvořit i zábavné arkádové tituly, naposledy zoufale nedoceněným Onrush. Ve výsledku jsme si tedy nedokázali ani pořádně připustit, že by DIRT 5 měl být výrazným zklamáním, ačkoli, jak jsme již řekli, prvotní ukázky z něj nás ze židlí rozhodně neshodily.
Pod novým přírůstkem do série DiRT je podepsáno studio Codemasters Cheshire a když se podíváte na obrázky v této recenzi, nebo i na libovolné záběry přímo z hraní, jistě vám neunikne nápadná podobnost s jinou sérií závodních her, MotorStorm. Není to náhoda. Tým vývojářů, který na DIRT 5 pracoval, je tvořen z velké části bývalými zaměstnanci studia Evolution Studios, jež je odpovědné právě za MotorStorm nebo také Driveclub. Právě této dvojici her je DIRT 5 nejvíce podobný nejen co se vizuálního zpracování týče, ale také jízdním modelem, který je striktně arkádový a do hry tak bez obtíží dokážou proniknout i hráči, závodním hrám běžně neholdují. A z našeho pohledu je to ve výsledku správné rozhodnutí. Codemasters aktuálně mají pokrytou scénu závodních rallye simulátorů svým DiRT Rally 2.0 a není žádným tajemstvím, že se jim poměrně nedávno podařilo získat licenci na seriál FIA WRC. Dá se tedy čekat, že další realisticky pojatý titul z jejich dílny bude právě oficiální hrou právě k této sérii. DIRT 5 oproti tomu má za cíl nabídnout nenáročné ježdění, které si můžete kdykoli zapnout a zazávodit si v libovolné disciplíně dle momentální nálady.
Závody v bahně
DIRT 5 nabízí bezmála deset rozmanitých disciplín, klasické časovky takové, jakých jsme si dosyta užili v DiRT Rally, bychom zde však hledali marně. Tvůrci se absenci tohoto režimu pokusili vyvážit přidáním režimu Time Trial, kde se můžete s ostatními hráči předhánět v online tabulkách o nejrychlejší časy na tratích, které si sami nadefinujete ze série předpřipravených assetů. Jedná se však pouze o nadstavbu bez větší přídavné hodnoty. Podobně jako v DiRT 2 a především DiRT 3 zde hrají prim offroadové závody v náročném terénu, kde s ostatními závodníky svádíte souboje plech na plech. Jednotlivé tratě jsou rozmanité a překvapivě krátké. Když už narazíte na závod, v němž strávíte déle než pět minut, je to svátek. A možná je to tak dobře. Umělá inteligence je v DIRT 5 opravdu tvrdá a nepromíjející. Stačí jednou špatně projet zatáčku a s umístěním na některé z vyšších pozic se můžete rozloučit a restartovat dvouminutový závod bolí přeci jen o poznání méně, než jet od začátku celou desetiminutovou erzetu, zejména s přihlédnutím k tomu, že za celou řadu nezdarů v mnoha případech ani nebudete sami zodpovědní.
Vzhledem k tomu, jak jsou jednotlivé tratě propracované a na každé z nich je vidět kus poctivě odvedené práce a smyslu pro detail nás hodně mrzí, že si autoři nedali více práce s vyladěním drobných detailů, které nicméně mají na samotný zážitek z hraní podstatný vliv. Například detekce opuštění trati je v případě některých etap nastavena dost prazvláštně. Někde není problém vzdálit se od vyznačené trasy i na několik desítek metrů, jinde jste za opuštění trati dvěma koly v zatáčce hned potrestání teleportem na konec startovního pole. Vrásky na čele nám přidělávaly také ne zcela jasné kolize. Jeden příklad za všechny: jedete v terénním autě, které má pod kapotou nemalé množství koní a jež nemá problém zdolat i ten nejnáročnější terén. Drobně zavadíte o zábranu z igelitové pásky – a má to stejný efekt, jakoby jste právě v plné rychlosti nabourali do tanku. Jindy zase nepatrně zavadíte blatníkem o snop sena a auto se v důsledku toho katapultuje několik metrů do vzduchu, jakoby snad nevážilo více než standardní balení minerálek. Podobných nedostatků je v novém DIRTu bohužel více a po setkání s kterýmkoli z nich jsme si říkali, zda hra vůbec prošla nějakým komplexnějším betatestem. Pokud ano, měli by testeři neprodleně vrátit honoráře.
Skoky a smyky
DIRT 5 je čistokrevná arkáda a jízdní model je velmi snadno uchopitelný i pro méně zkušené virtuální závodníky. Velké rozdíly v chování jednotlivých aut byste pohledali, i když samozřejmě rozdíl v tom, zda řídíte Fabii nebo Porsche upravené pro jízdu v terénu, pocítíte na první dobrou. Rozdíly mezi jednotlivými zástupci stejné třídy jsou však jinak naprosto minimální.
Arkádové vyznění celého titulu napomáhají také drobné nepovinné úkoly, jež jsou dostupné v rámci každého závodu. Za provedení určitého počtu efektivních driftů či velkých skoků se vám zpřístupňují nové nálepky a motivy, jimiž můžete svá vozidla ozdobit. Projíždění zatáček primárně smykem je zároveň jednou ze zásadních podmínek pro dosažení dobrého výsledku, což velmi rychle pochopíte již díky úvodní testovací jízdě na uzavřeném okruhu.
Okruhové závody a sprinty v náročném terénu nejsou těmi jedinými disciplínami, kterých se v DIRT 5 můžete účastnit. Kromě nich se v nabídce nachází také variace na klasický rallycross, závody speciálně upravených terénních vozidel na náročných tratích s vysokým množstvím odboček, zkratek a skoky přes propasti nebo krátké ale poměrně náročné závody malých vozítek s výkonem 900 koní, kde vaším hlavním problémem bude auto vůbec ukočírovat a přinutit jej jet v požadovaném směru. V rámci kariéry si postupně vyzkoušíte všechny typy disciplín a pokud by vám některá z nich opravdu nešla, tvůrci vám v mnoha případech dají na výběr ze dvou i více typů, takže se ji budete moci vyhnout, což je sympatická i když nikterak převratná novinka, díky níž je však hraní kariérního režimu svižné až do úplného konce, přesně v duchu celého zbytku hry.
Zajímavým herním režimem, lehce navazujícím na tradici funkce My Stage z DiRT 4, jsou Playgrounds. Ve své podstatě se jedná o jednoduchý editor, v němž si můžete postavit vlastní sérii překážek, skokánků a dalších vymožeností, jejichž zdoláváním získáváte body. Vaše výtvory poté můžete sdílet se zbytkem světa a podobně jako v režimu Time Trial i zde se následně předhánět s ostatními hráči v online žebříčcích. Životnost této novinky je však diskutabilní a bude hodně záležet na komunitě, jakým způsobem ji uchopí.
Jako velké eso v rukávu nového DIRTu bylo již od jeho raného oznámení prezentováno dynamické počasí. To se nakonec ve hře skutečně nachází, podobně jako v případě výše pospaných problémů s kolizemi na nás i tato vymoženost ve výsledku působila lehce improvizovaným dojmem, zejména poté, co jsme si zvykli na geniální a nečekané změny počasí v F1 2020, kde tato věc skutečně má tendenci promlouvat do zážitku z každého závodu. V DIRT 5 se jedná spíše o kosmetickou záležitost, která je navíc natvrdo tvořena skripty. Pokud odjedete jednu trať a v její polovině začne pršet a vrátíte se k ní po třech hodinách hraní, můžete si tak být jisti, že na stejném místě se liják spustí opět. Engine v každém případě umí veškeré přechody počasí zobrazit opravdu efektivně a třeba na pozvolný přechod z poklidného zimního dopoledne do blizardu se dívá opravdu hezky.
Parc Fermé
Vydání DIRT 5 bylo kvůli letošní nesnadné situaci odloženo, i přesto v nás během hraní přetrvával pocit, že mu k řádnému dokončení pořád ještě něco chybí. Hra obsahuje obrovské množství obsahu (šedesát licencovaných aut, přes sedmdesát tratí) a celou řadu nápadů, které na papíře vypadají zajímavě, v praxi se však nejedná o nic, co bychom již neviděli jinde, ať už jiných titulech od Codemasters, nebo i u konkurence. Hru ze všeho nejvíce sráží dolů drobné chyby převážně technického typu a nedodělky, které bohužel mají na celkový zážitek z ní ve výsledku největší vliv. Kromě v recenzi popsaných ne zcela funkčních detekcí limitů trati a problematických kolizí musíme zmínit také poměrně časté poklesy framerate a to zejména při startech závodů, což příliš nepotěší, či problikávání textur a jmenovek nad vozy soupeřů. Jiné věci jsou pro změnu tak improvizované, že je těžké u nich soudit, zda je tvůrci mysleli vážně, nebo z finálního buildu hry kvůli nedostatku času zkrátka „vypadly“ a budou doplněny později formou aktualizace. Proč se například při pohledu z kokpitu při zatáčení vůbec nepohybuje volant a proč nemáme možnost vidět řidičovy ruce? Je to sice malý detail, ale opět se jedná o věc, které si hned zkraje hraní všimnete a rozhodně vás zrovna u takto velké značky nepříjemně překvapí, zejména když si uvědomíme, že jiné hry s několikanásobně nižším rozpočtem ji mají. Stejně tak nám ve hře několikrát zůstal viset kurzor z Windows.
Pokud hledáte nenáročnou závodní hru, DIRT 5 určitě splní vaše očekávání. Navzdory výtkám, které k němu máme, nás jeho hraní bavilo. Zásadní problém této hry je především ten, že přišla až po DiRT Rally 2.0, které se zcela právem stalo králem závodních simulátorů a tak trochu jsme doufali, že v závěru naší recenze na DIRT 5 budeme moci napsat to samé i o něm, akorát v souvislosti se závodními arkádami. To se však nakonec nestalo a celkem nás to mrzí. Základ hry je bezesporu velmi silný, drobné chyby a detaily ji však srážejí pod úroveň naprosté špičky.
Komentujte