Recenze EA Sports WRC – pořádné rallye závody s porcí nedostatků
Mistři svého řemesla, vývojáři ze studia Codemasters přivezli do úspěšného cíle svojí novou rallye závodní hru s oficiální licencí World Rally Championship. Tím by měli nastartovat novou éru série závodních her WRC. Kdyby se jednalo o první pokus bez předchozích zkušeností, hru bychom vyzdvihovali do nebes, ale od tak zkušeného studia jsme čekali trošku více.
Poslední licencovaná rallye závodní hra byla od vydavatele Nacon s názvem WRC Generations, která završila jednu dlouhou etapu. Hra zaujmula převážně svým obsahem, ale po grafické stránce a jízdním modelem již trošku zaostávala. Pro další roky převzalo otěže právě studio Codemansters.
Toto studio se nakonec nechalo koupit gigantem Electronic Arts. Díky tomu další závodní hry jako je F1, nebo WRC vychází pod taktovkou EA. Codemansters dokonce přešli i na Unreal Engine 5, aby mohli nabídnout lepší grafické zpracování, které z dřívějšího enginu už nebylo možné vytáhnout.
První etapa
Na první pohled je znát, že se vývojáři teprve s enginem učí a nevyužívají jeho potenciál naplno, což je na jednu stranu škoda, ale na druhou pochopitelná věc, možná by hra měla být ještě rok ve vývoji, ale chápu, že platit a sedět na tak velké licenci je prostě nákladné a ani Codemasters si nemohou nechat několik let získanou licenci ladem.
Po grafické stránce hra nepatří mezi něco špatného, ale od UE 5 bychom očekávali prostě více. Modely vozidel jsou zpracované velmi pěkně, a to i jejich jednotlivé části, ale třeba postavy, ať už závodnici pořadatelé či diváci mají velké nedostatky. Prostředí nepůsobí vůbec špatně, ale je trošku bez života.
Poslední rallye hra od Codemansters DiRT Rally 2.0, byla výbornou hrou plnou výzev a velmi slušně nastavitelné obtížnosti a chování vozidel. Bohužel to EA Sports WRC úplně tak nenapodobilo. Vývojáři se asi snažili, aby hra byla více přístupná větší mase hráčů, než byl předchozí DIRT, nebo i předchozí WRC. Ale hlavně ve slabších kategoriích mi hra přišla příliš jednoduchá.
Volant vs. ovladač a jízdní model
V nejvyšší kategorii se to výrazněji změnilo, ale stále jsem měl pocit, že v DIRT Rally 2.0 jsem měl větší prožitek z jízdního modelu. Hru jsem převážně hrál na volantu a v tomto spojení jsem byl spokojen a po celou dobu hraní jsem se bavil.
Nicméně když jsem přesedlal na ovladač, tak jsem začal pociťovat nedostatky jízdního režimu. Vozidla jsou zvláštně nedotáčivé a pak z ničeho nic přetáčivé. Po přesedání do různých vozidel jsem moc nepociťoval výrazné změny v jízdních vlastností.
Naopak změna terénu je cítit hodně. Vozidlo se jinak chová na sněhu, asfaltu, nebo štěrku. A to nejen zatáčením, zrychlením ale i bržděním či zvládání smyku. To samé platí u poškození vozidla, nebo opotřebení pneumatik. V jednom šampionátu jsem zapomněl přezout a jízdní vlastnosti byly horší ve všech směrech.
Hra vládne v obsahu
Velikým lákadlem byla stavba vlastního speciálu, a to napříč všemi kategoriemi. Možností, jak si postavit svůj speciál je opravdu hodně od kosmetických doplňků jako jsou různé části vozidla, lak či nálepek je možné si upravit i interiér volantem, sedačkami, budíky či ruční brzdou, nebo řádící pákou.
Nesmíme zapomenout na to nejdůležitější, což jsou mechanické věci, jako je motor, převodovka, brzdy a podobně. Dle financí je možné si zvolit i použité kousky čímž sice ušetříme nějaké ty finance, ale v pozdější fázi budeme muset více investovat do oprav a také výkon horšími částmi vozidla může značně utrpět.
Co se herních módů tak v čele je režim kariéry. Nejdříve je potřeba si vytvořit svého závodníka a spolujezdce. Možností je v tomto případě poskromnu, ale to není v závodní hře tak důležité. Pak je potřeba si zvolit v jaké třídě chcete začít svoji cestu ke slávě. Zda úplně od píky v juniorské třídě, která je vhodná pro nováčky v závodních hrách, nebo WRC 2 či WRC 1.
Pak už zbývá podepsat kontrakt ve kterém nám sponzoři poskytují finanční prostředky do jednotlivých tříd jako je nákup či budování vozidel, částku na opravu a částku pro personál. Za to stanovují i různé cíle jako je hospodaření s finančními prostředky, umístění v hlavním šampionátu či plnění vedlejších aktivit a šampionátů.
Každý týden máme na výběr z několik aktivit a rozhodně se nemusíte bát, že by nebylo co dělat. Různých vedlejších šampionátů a závodů je opravdu velké množství. Příjemným zpestřením jsou závody a turnaje, kdy je potřeba udržet nastavenou průměrnou rychlost, nebo co nejvíce šetřit pohonné hmoty.
Vedle kariéry je zde škola rallye, kterou je dobré zajet jako první, jelikož hráče naučí základům zvládnutí tratí na všech třech površích. Ale kromě trofeje nenabízí pro zkušené hráče žádnou přidanou hodnotu. Za zmínku stojí režim Moments a podobně jako v EA Sports FC 24 se jedná o reálné události s nějakou výzvou, kterou je potřeba splnit. Někdy stačí projet závod v co možná nejlepším čase, jindy je potřeba se vyvarovat většímu poškození vozidla.
V poslední řadě je tu i reálný šampionát bez zbytečností okolo starostí vlastního týmu, rychlá hra jak v sólo režimu, tak v online multiplayeru. V online prostředí tu jsou ještě klubové eventy, kdy je potřeba přes internetové rozhraní se nejdříve k nějakému klubu přidat.
Verdikt
Z hry EA Sports WRC mám lehce rozporuplné pocity. Na jednu stranu nabízí opravdu hodně obsahu a zábavu na desítky hodin. Po grafické a technické stránce na tom hra není špatně, ale je toho dost, kde mohou vývojáři ještě přidat. Jízdní režim je více přístupnější, ale pro veterány něco postrádá. Nákupem určitě neuděláte špatně, ale jsem zvědav, jak budou vývojáři v sérii postupovat a doufám, že v dalším díle přijde značné vylepšení, takhle se jedná jen o lehce nadprůměrný titul.
Komentujte