Recenze ELEX 2 – pořádné RPG ze staré školy
Země Magalan se sice vypořádala s jednou obrovskou hrozbou díky hrdinovy jménem Jack, ale po letech v izolaci ho svět bude ještě jednou potřebovat. Nyní hrozba nepřichází z řad lidí žijících na planetě, ale z vesmíru. Jen spojenectví všech národů a vytvoření obrovské armády může celý svět zachránit před očividnou zkázou.
Studio Piranha Bytes budu vždy považovat za geniální tvůrčí celek. Hlavně díky své prvotině s názvem Gothic. Tahle hra naprosto předběhla svoji dobu, a i nynější open-world hry se od tohoto klenotu mohou dosti učit. Gothic je hra, která mě přivedla do světa videoher v hlubším měřítku. Ani bych nedokázal spočítat, kolikrát jsem svět hlavně prvního, ale i druhé a třetího dílu této hry prošel.
Bohužel po tahanicích o právech vývojáři z Piranha Bytes již nemohli pokračovat v sérii Gothic a čtvrtý díl již tvořilo jiné studio a podle toho to také dopadlo. Piranha Bytes začali pracovat na novém projektu a sérii s názvem Risen. Také se jednalo o skvělé hry, ale vývojářům se nepodařilo vytvořit tak chytlavý svět a postavy.
Po třech dílech opustili svět fantasy, pirátů a přesunuli se do světa sci-fi v post-apokalyptické době se hrou ELEX. Ta se držela standardu kvality, možností volby, ale i velkého množství chyb a technických nedodělků. To je největší problém vývojářů, jejich hry trpí velkým množstvím technických bugů a starším grafickým zpracováním. Ale pokud se dokážete oprostit od těchto neduhů, tak se vám otevře svět plný možností, voleb, příběhových zvratů, pořádného RPG systému a zábavné hratelnosti.
Magalan opět potřebuje hrdinu
Druhý díl navazuje na události toho prvního, ale i bez předchozí znalosti je možné si pokračování užít, jelikož to nejdůležitější vám hra naservíruje v retrospektivách či rozhovorech. Náš hlavní hrdina byl dlouho po hrdinských úspěších v izolaci, dokonce i před svojí vlastní rodinou, a proto na něj okolní vládci a lidé zapomněli. Tudíž novým hráčům nebudou tolik chybět ani vazby na jednotlivé postavy.
Vývojáři našli i další kličku, jak z hrdiny Magalanu udělat opět obyčejného a slabého začátečníka. Při prvním útoků mimozemských emzáků byl Jack zraněn a v těle se mu rozšířila nákaza, která z něho vysála veškerou jeho sílu. Motivace našeho hrdiny není tedy jen zachránit život na planetě Magalan a ochránit svého syna, ale i udržet či se zbavit nebezpečné nákazy.
Příběh je tedy jasný, budeme muset vybudovat nové útočiště pro zbudovanou armádu proti nepříteli, získat dostatečně spojenců, udržet nákazu na uzdě, ochránit svoji rodinu, získat svoje schopnosti zpět a do toho vyřešit stovky jiných problémů a záležitostí. Jednoduše řečeno, opět se hráči nebudou vůbec nudit.
Mocenské boje
Co se týče hratelnosti a herního světa, tak vše funguje, jak jsme zvyklý u her od Piranha Bytes. Ve světě operuje hned několik frakcí, tentokrát si Jack nemusí vybrat jednu z nich a přidat se k ní, ale je to spíše jen výhodou kvůli frakčním odměnám. Hráč může zůstat nezávislí a čistě budovat útočiště pro nově vznikající armádu a spojenectví.
Frakce prošli značnou obměnou. Mezi nejslabší frakce můžeme nově zařadit Vyhnance a Kleriky. Vyhnanci dříve okupovali pouštní oblast a disponovali brutální sílou, ale dostaly nakopáno od Berserků a jejich hlavní město přeměnili v bohabojný les. Ve svém novém místě strádají staré síly, ale dají se více či méně považovat za ty nejslabší.
Možná o malinko lepe či hůře jsou na tom Klerici, ty prohráli svoji bitvu s Albionem ve které ztratili svoje hlavní město a též se nacházejí v o dost menším místě. Nejsilnější jsou tedy potom Berserkové a Albové. Albové dříve byly sice nepřáteli a měli velké ztráty, přesto se z toho všeho oklepaly, a i díky tomu, že zmírnili dávky Elexu a navrátili si část emocí disponují nově i diplomatickými schopnostmi.
Berserkové by ze všeho vytěžili nejvíce, jen kdyby se ve hře neobjevil nový hráč, frakce s názvem Morkon. Morkoni byli dlouhá léta v podzemí. Kvůli válce se dostali ven a jejich smýšlení je takové, že kdo se k nim nepřidá je nepřítel a musí být vyhlazen. Dost mi to připomíná jedno náboženství, které má značnou sílu i v dnešním reálném světě, ale nebudu konkretizovat.
Svět plný možností
Za zmínku rozhodně stojí rozhovory a vliv rozhodnutí hráče. V hodně her podobného typu je všude mraky rozhovorů více či méně o ničem, zde je to ale jiné buď jsou vtipné, rychlé a úderné, nebo mají svojí příběhovou hodnotu, a přitom jich rozhodně není málo, proto mrzí u druhého dílu chybějící česká lokalizace.
K tomu se vážou i možnosti volby hráče a vliv, jak se k vám postavy chovají a jak ovlivňují celý svět. Spoustu úkolů má hned několik způsobů splnění, a to třeba ho i odmítnout, nebo si nechat nalezenou kořist jen pro sebe a vykašlat se na všechny ostatní strany. Ale i jednotlivé frakce reagují na vaši reputaci a známost. Podle toho k hlavní postavě přistupují a nabízejí další možnosti.
I když svět není na pohled nikterak krásný, tak přesto motivuje hráče k průzkumu a je, co objevovat. Zde se počítá každý poražený nepřítel a každá nalezená bylinka či odpad, jenž je možný zpeněžit. Hlavně do poloviny hry je každá mince a každý zkušenostní bod sakra důležitý, a to hráče motivuje objevovat každou píď světa.
Ono i se jen tak toulat světem moc nedá, v každé lokaci jsou dané monstra a nepřátelé s určitou sílou a dokud nejste dostatečně schopný, tak je téměř nemožné je porazit. Sice se to může zdát omezující, ale tohle funguje prostě skvěle a díky tomu si hra udržuje ten samý spád. Stále je potřeba střídat průzkum s postupem v hlavním příběhu a plnění vedlejších záležitostí.
Souboje jsou tradičně trošku těžkopádné na dnešní dobu, ale pokud jste hráli Gothic, nebo Risen, tak se budete cítit jako ryba ve vodě. Ale drobné vylepšení zde je, hlavně co se týče kamery při soubojích a takové větší živosti. Souboje jsou ale skvěle vyvážené, co se obtížnosti týče, je zde určitá výzva, ale zas to není tak frustrující jako u souls her.
Vše není růžové
Technické bugy je něco, co hru hodně trápí, velká část se odstraní časem, a snad se to podaří u většiny. Nicméně na tohle jsme si u her od tohoto studia tak nějak zvykly. Naštěstí se nejedná o chyby, které by znemožňovaly hru dohrát či nějak výrazně znepříjemňovali zážitek ze hry.
Co spíše musím vytknout je crafting a výroba předmětů. Tohle bylo také vždy předností Gothicu a částečně i Risenu, ale zde je to bída. Zbraně a brnění je možné jen vylepšovat či upravovat nikoliv vyrábět nová vlastní. Vyrábět lze také lektvary či munici a potraviny, ale tím to hasne.
Což je rozhodně škoda, jelikož si do teď pamatuji, jak jsem v Gothicu vyráběl meče krok po kroku, nebo i vaření mělo nějaké animace a opékat dvě stě kusů masa po jednom byla výzva.
Verdikt
ELEX 2 rozhodně splnil svá očekávání a rozhodně bych jí postavil k velikánům letošního roku. Možná hra nebude dnešní dobou tak dobře vnímána kvůli zastaralým mechanizmům, grafice a technickému stavu, ale pokud se do hry dostanete, tak už vás nepustí.
standard vs standarta
Děkujeme Kamile za upozornění na chybku, již je opravena