Recenze Expeditions: A MudRunner Game – průzkum nehostinných oblastí
Základem vědecké expedice je pořádné vozidlo do terénu, kterým dokáže překonat jakýkoliv bahnitý terén, vysoké stoupání, přejet jakoukoliv skálu, dokázat projet lesem, nebo se brodit řekou. K tomu je potřeba mít vozidlo i dobře vybavené a různé pomocníky a naviják je úplný základ. Pro ty největší expedice jsou potřeba i odborníci a podpůrná základna, a to vše nalezneme ve hře Expeditions: A MudRunner Game.
Už jsou to čtyři roky, co vyšla skvělá simulační hra SnowRunner. Cílem v ní bylo převážet nejrůznější náklad v těch nejhůře dostupných cestách a bohem zapomenutých oblastech. Vývojářům se touto hrou podařilo vybudovat kult hráčů, kteří převážením nákladu sem tam dokázali strávit klidně i tisíce hodin.
Samozřejmě to není jen tím, že by tito hráči stále jezdili to samé dokola, ale vývojáři po celé čtyři roky do hry sypou další a další obsah v podobě nových map, misí, výzev a vozidel. K tomu se přidala i široká plejáda módů vytvořených komunitou. Sám osobně mám ve SnowRunnerovi již více jak stovku hodin a pořád si připadám, že jsem za ty léta v začátkách hry.
Ještě minimálně tento rok bude hra i nadále podporováno, ale to vývojářům nezabránilo pracovat na další hře s podobnou tématikou a tím je Expeditions: A MudRunner Game. Tentokrát to akorát tak úplně nebude o převážení materiálu a zboží, ale spíše jen o průzkumu a hledání cest, kde nejsou. Budeme se totiž vypravovat na vědecké expedice v oblastech, kde není ani ta nejmenší cesta.
Snadné začátky
Podobně jako ve SnowRunnerovi na hráče v základní hře čekají tři regiony a dva z nich se dále dělí na další otevřené oblasti. Bohužel první oblast je krátká jednohubka a v ní je jen pět jednoduchých expedic, aby hráče naučili úplným základům. Projet lze za jednu až dvě hodiny, ale ani zkušení harcovníci z předchozí hry by Malé Colorado neměli přeskakovat.
Hra je sice velmi podobná SnowRunnerovi, ale pár odlišností najdeme jak v ovládání, tak hratelnosti, ale hlavně v dalších možnostech, úpravách fyziky měnící celou strategii hry a způsobu hraní. Jelikož zde téměř neexistují žádné cesty, tak je hra benevolentnější vůči poškození. Vozidla jsou více upravená do těžkého terénu, a tak je nějaký kámen u cesty, nebo pád z malé výšky tolik nerozhází.
Také zvládají větší převýšení, nebo výjezd na skálu. K tomu slouží třeba i nová funkce přifukování a podhuštění pneumatik. Toto lze měnit instantně, čím méně máme vzduchu v pneu, tak máme větší přilnavost, ale vyšší spotřebu a naopak. Takový uzamykatelný diferenciál a náhon a všechny čtyři kola je zde u všech vozidel samozřejmostí.
Do vozidla můžeme naložit i další vychytávky, některé máme automaticky, jako je dalekohled a dron, ty slouží k průzkumu, hledání cest, nebo nacházení spadlých zásilek s výbavou. Bez řádného průzkumu se zde neobejdete a systém pokus omyl je někdy potřeba, ale pořádným a postupným průzkumem není potřeba.
Vozidla a vybavení je základ úspěšné cesty
Mezi základní systémy patří samozřejmě i naviják, nebo hloubkoměr, kvůli vodním tokům. Ale mezi ty revoluční patří třeba stavba mostu, zvedák, který umožní zachránit převrácené vozidlo, takže to zde neznamená konec cesty, nebo nutnost přifrčet s dalším vozidlem a dalším je třeba detektor kovu, který usnadňuje hledání všech předmětů ve hře či kotva.
Kotvu lze umístit přes male díry, nebo mezery v cestě, ale také pro výjezd a vytažení na vysoké skály, nebo naopak na jejich sjezd. Vylepšení se dočkal i klasický naviják, který nemusí jen přitahovat, ale také odtahovat. Všechny tyto vychytávku jsou příjemným zpestřením a vylepšením celé hry.
Kromě toho je potřeba v základnách budovat nové budovy, nebo spíše stany, jako jsou nejrůznější dílny či skladiště pro součástky, nebo palivo. Také lze klasickým způsobem vylepšovat všechny vozidla, stejně jako u SnowRunnera můžeme dát lepší motor, převodovku, pneumatiky, naviják a nejrůznější korby, a spoustu kosmetických doplňků, ale také je zde na víc možnost přidání různých ochranných rámů a úschoven pro vychytávky, jako je právě zvedák, nebo světelný oznamovač míst, vrták a mnoho dalších předmětů.
Na každou expedici můžeme použít až čtyři vozidla a čtyři specialisti. Vozidel je vcelku velmi málo a oproti pestré nabídce ve SnowRunnerovi je to až trošku k pláči, ale vývojáři plánují hru podporovat stejně jako tu jejich předchozí, takže se dočkáme nových míst i vozidel. Ale zpátky k přípravě expedice.
Začátek cesty a dvě rozdílná prostředí
Před každou expedicí, vám hra řekne, jaké vozidlo, jaký druh vozidla je doporučený, jaká vzdálenost na hráče čeká, případně jaké vybavení či specialisté jsou nutné si na expedici vzít. Kromě povinných položek je pak na hráči, které vozidla zvolí, jaké specialisty na víc si vybere, nebo jaké vybavení si na výpravu přikoupí.
Kromě série úkolů spadající do expedice lze objevovat postupně celou oblast, nacházet nejrůznější vylepšení, vybavení, nebo nové základny. Také se po mapě nacházejí vedlejší mise, které lze plnit napříč všemi expedicemi na dané mapě.
Když nebudeme počítat první ukázkovou malou mapu, tak jak jsem zmínil jsou zde dvě velké oblasti, které se pak dělí na další. Arizona je velmi suché prostředí bez bohaté vegetace, plné nebezpečných skalnatých cest necest s trochou bahna a vody. Karpaty jsou zase velmi hustě zalesněnou oblastí plnou bahna. Uvidíme, jaké další oblasti do hry přibydou časem.
Hra má stále skvěle zpracovanou hratelnost a fyziku, což jsou přednosti SnowRunnera, ale i Expeditions. Alespoň v úvodu mi hra přišla o dost snazší, než jeho předchůdce je to možná dané tím, že vozidla mají v základu lepší výbavu, mohou používat nejrůznější předměty a model poškození je benevolentnější.
Verdikt
Expeditions: A MudRunner Game je v základu také skvělou hrou, která si rozhodně najde svojí hráčskou základu, největší kámen úrazu je nyní obsahová stránka hry, která působí docela chudým dojmem a drobné chyby. Nicméně neznamená to, že všechny, co baví SnowRunner bude bavit i Expeditions. Hra je hodně o prozkoumávání a hledání možných cest a nejde jen o tom překonávat překážky z bodu A do bodu B.
Komentujte