Recenze Grand Theft Auto: The Trilogy Definitive Edition – návrat legendární trojice her
Většina herních nadšenců prosebně očekává nový díl série Grand Theft Auto s číslovkou šest, ale na to si budeme muset ještě delší čas počkat. Abychom svoji nedočkavost trošku umírnili jsme dostali naservírované remastery tří základních legendárních dílů. Vše přišlo velmi rychle a od oznámení a samotného vydání nebyl nikterak velký časový rozestup, což někdy funguje velmi dobře, ale někdy to může značit pravý opak.
Špatné hodnocení někdy neznamená, že se jedná o špatnou hru
Někdy v jádru dobrá hra získá obří kritiku až pomyslný pranýř za chyby, které bychom u jiné hry tolerovali a v klidu počkali na nápravu. Ale velká studia přináší i velká očekávání, které hráči v případě jakéhokoliv nenaplnění hlasitě vyjadřují.
Osobně ke každé hře přistupuji jako k něčemu novému, i když se nedá úplně oprostit od srovnávání s předchozími počiny. Stejně tak to mám u různých technických chyb, které příliš neotravují běžné hraní a výrazně neomezují hráče.
Jelikož v dnešní době není problém v rámci patchů hru za velmi krátký čas opravit a je pak škoda, že velmi dobrá hra kvůli nějakým nedodělkům a chybám kvůli nátlaku vydavatele na vydání hry schytala špatná hodnocení. Tím dochází k odvrácení potencionální hráče, i když se za nějaký měsíc ze špatné hry stane skvělá hra.
Bohužel i herní novináři se někdy nechají strhnout nějakou stranou fanoušků k šílené kritice, nebo naopak nadhodnocují některé hry, které nabízejí něco nového, ale přitom tak dobré zase nejsou, ale z nějaké úcty a odvážnosti přistupují i k hodnocení.
GTA jako herní pojem
U GTA: The Trilogy Definitive Edition je situace podobná jako u nového Battlefieldu či New World. Recenze před vydání byly relativně kladné, ale recenze, které přichází po velké nevoli hráčské veřejnosti mluví o opaku. Přitom najdeme spousty hráčů, kteří jsou spokojeni, jen to nedávají tak najevo, jako ti nespokojení.
Ano tyto hry mají spoustu chyb, hlavně technického rázu, ale na opravách se již intenzivně pracuje a krátce po vydání je velká část chyb opravena. Proto je dobré, někdy chvilku počkat a někdy i záleží na jednotlivých verzích hry.
Ale zpátky k remasteru GTA. Tu jsem testoval na PS5 a opravdu projel všechny tři díly od začátku až po jejich konec a osobně jsem se bavil pomalu stejně jako před lety. Ano, hra má svoje mouchy i na PS5, jako jsou propady FPS, občasné pády celé hry. Všechno to je naštěstí vykompenzováno lepším ovládáním, grafickým zpracováním a novými funkcemi jako je autosave.
Nové funkce starším hrám jen prospívají
Díky autosavu jsem přežil i občasné pády hry, jelikož jsem se při načtení pozice objevil na začátku mise, nebo po misi, kde jsem skončil. Takže nebylo potřeba po každém splněném úkolu cestovat domů a hru si raději uložit.
I samotné pády jsem zaznamenal jen ve třetím dílu tedy u GTA III. Vice City ani San Andreas tento neduh neměl. S tím nejstarším dílem se pojí asi i nejvíce problémů, třeba hodně hráčů si stěžovalo, že přes hustý déšť není nic vidět. Tento problém je již opraven, ale osobně se mi líbil více ten hustý déšť.
U třetího dílu je i silně cítit rozdíl mezi dvěma režimy, kdy jeden nabízí lepší grafické zpracování hlavně co se týče různých odlesků vody a světel, zatímco druhý 60 FPS. Přes ty propady se to může zdát úsměvné, ale znát to je.
U GTA III jsem se stále nemohl rozhodnout v jakém režimu hru hrát, jelikož rozdíly byly dosti patrné. To zase u Vice City jsem dal přednost výkonnostnímu režimu, jelikož mi odlesky možná i z důvodu vysokého podílu různých světel a blikátek trošku zanikly, ale celkově se mi hra líbila i více v performace nastavení. U San Andreas nastalo opět dilema.
Co musím ještě vyzdvihnout je možnost si nastavit nové ovládání, které je zaměřené hlavně pro střelbu. Lze hrát v klasickém módu, nebo v trošku modernějším, což dává hráčům daleko více svobody a přirozenosti. Třeba jízdní režim zůstává pro každou hru originální, což je za mě rozhodně plus. Díky tomu je stále každý díl specifický.
Verdikt
Grand Theft Auto: The Trilogy Definitive Edition není rozhodně skvělým remasterem, ale v jádru se jedná o tak skvělé hry, že i přes všechny chyby jsem si tento návrat do historie rozhodně užil. Snad budou spokojeni i všichni kritici, až se vyladí všechny technické problémy. Pokud bych měl hodnotit jednotlivé díly zvlášť, tak u třetího dílu je zub času nejvíce patrný. Umělá inteligence je někdy dosti splašená a nelogická, cut-scény jsou dosti strohé stejně tak i příběh. Možností ve hře není zas tolik jako v dalších dílech. Zatímco další dva díly jsou i po letech zatraceně dobré.
Komentujte