Recenze Humankind – vytvořte si vlastní historii
Postavte vlastní civilizaci od malé skupinky lidu kmene po obrovský národ vládnoucí světu v nové 4X strategii, která útočí na krále tohoto žánru. Dosavadním lídrem tahové strategie s hexagonovou mapou, je série Civilization. Nyní přichází vážný konkurent, s názvem Humankind.
Tuhle hru má na starosti francouzské studio Amplitude Studios a hru jsme měli možnost vyzkoušet v předběžném přístupu. Již tenkrát si získala naši pozornost už kvůli tomu, že se rozhodně nejedná o žádný levnější klon Civilizace, ale do tohoto žánru přináší zcela nové prvky. Díky tomu je zcela odlišná a v jistém úhlu i zajímavější.
U her ze série Civilization, jsem strávil stovky hodin, akorát ne vždy vyhrával, jelikož jsem se nedokázal zaměřit pouze na jeden směr ve kterém by můj národ vyčníval a rozdrtil své soupeře. Vždy jsem chtěl být národ s nejvíce divy světa, s nejvíce kulturním i vědeckým rozmachem a do toho si pořádně zabojovat o nová území.
Což nebyl nikdy dobrý směr pro výhru s klasickými pravidly. Vždy se objevil národ zaměřující se čistě na jednu oblast, ve které dominoval a díky které vyhrál, proto mě Humankind nadchnul. Jelikož ten nejsilnější národ může být i ten, který má od všeho něco.
První krůčky k velkoleposti
Prvním velkým odlišením od Civilizace je to, že na začátku nevybíráte žádný reálný národ, který by měl nějaké výhody či vůdce. První krůčky vedou k tvorbě vlastního avatara a jde čistě o estetickou záležitost, tedy vzhled. K tomu i erb nového národa.
Pak základní nastavení hry. Například jako je velikost mapy, počet vzácných zdrojů, na kolik tahů bude hra probíhat a kolik nepřátel v ní budou. Pak už započne vlastní dobrodružství s hrstkou sběračů a je jen na hráčích jakým stylem svůj lid povedou.
První kroky na mapě totiž nevedou k vybudování města, stavění a zkoumání. Zde je potřeba nejdříve pouze sbírat potraviny, a prozkoumávat terén či lovit zvěř. Po chvilce si sice můžete již vybudovat menší základnu, ale i zde to trvá, než ze základny uděláte první osadu.
Ale tento počáteční postup netrvá příliš dlouho, takže se nemusíte bát, že by hra ze začátku nudila. Za každou činnost hra odměňuje určitým počtem slávy, ta slouží právě ke stavbě měst ze základen, udržování pořádku, ale i třeba ke stavbě divů světa.
Postupem do první úrovně se otevřou další možnosti. Kromě budování prvních měst a jejich následné rozšiřováním, začnete i s výzkumem technologií, budováním první armády, nebo diplomacií. Kromě toho si vyberete svůj první směr. Ty jsou rozděleny nejen dle specializacích, ale i reálných historických národů.
Výběr je opravdu rozsáhlý již při první volbě si vyberete jednoho z deseti národů, kdy má každý trošku jiné výhody a jiné zaměření. Ke každému národu patří i speciální budova a jednotka. K postupu do další éry již nestačí určité množství slávy, ale zisk hvězd. Ty získáváte splněním určitých úkolů, které jsou napříč všemi možnostmi.
Třeba úkoly typu poražení určitého počtu nepřátel, získat dané množství obyvatel, něco vybudovat či vyzkoumat. Díky tomu vás hra nenechá zaměřovat se na jednu činnost, nebo je spíše snazší být více komplexní a splnit lehčí úkoly ve více směrech.
Skoro ve všech směrech lepší
To je třeba jedna z věcí, které mi na konkurenční Civilizaci vadila, a i když byl hráč dobrý ve všech směrech, tak ho porazil protivník zaměřující se pouze na jednu oblast. Další výhodou je právě mix kultur, ze kterých lze vybírat a tím si utvářet vlastní unikátní národ, což přispívá ke znovuhratelnosti.
Během prvních pár her jsem oceňoval komentáře vypravěče, což podtrhává příběhovou složku, ale pak spíše otravuje, jelikož se komentáře po čase začnou opakovat. Výborné jsou i cut-scény mezi jednotlivými obdobími a dávají pocit zadostiučinění z každého postupu.
Bitvy jsou zde také zcela jinak zpracované, než je v tomto žánru běžné. Když vstoupíte do bitvy s jinou skupinou, tak se každá bitva odehrává na samostatné tahy, tím dodává více taktických možností. I obléhání měst je zcela jiné. Když začnete obléhat město, tak je potřeba nejdříve překonat opevnění, a to za pomocí obléhacích strojů, které stavíte před útokem, čímž má nepřítel chvilku času na reakci.
Vše se hodně mění v modernějších dobách, kdy využíváte více palebné síly, která i znečisťuje planetu, což se nemusí líbit ostatním národům. Takže pokud budete neustále využívat jaderné zbraně, můžete si koledovat o hněv a následné pokusy o vaši eliminaci ostatními národy.
Pochválit musím i hudbu, kterou pro hru vytvořil skutečný orchestr a náramně doplňuje pocit ze hry. Podobně je to i po grafické stránce. Popravdě je toho velmi málo co bych mohl hře Humankind vytknout a jsem rád, že jsem této hře věřil a ničím mě nezklamala. Díky tomu by se tento žánr mohl posunout dál, jelikož by se i vývojáři od Firaxis Games měli vzchopit a s novou Civilizací přinést něco nového. Jelikož bych se Humankind nebál posadit na pomyslný trůn v tomto žánru.
Komentujte