Recenze Rogue Water – taktické bitvy na moři i na souši
Rogue Waters je pirátská taktická tahová rogue-lite hra. Hrajte za kapitána Cuttera, který velí své lodi a posádce v procedurálně generovaných střetnutích a usiluje o pomstu. Rekrutujte suchozemské krysy, trénujte a vylepšujte posádku, používejte mocné mořské tvory a zapojte se do dynamických námořních soubojů a soubojů zblízka.
Nezávislé hry jsou z mého pohledu stále lepší a důležitější í v herním průmyslu než kdy dříve. I přes menší týmy, mizivé rozpočty jsou zde týmy, které dokáží dělat skvělé a nápadité hry, což se u produkce velkých vývojářských studií občas říct nedá.
Ještě před cca deseti lety jsem nezávislou produkci vůbec nesledoval, ale posledních pár let více a více sleduji hry, které nemají takovou marketingovou pozornost a už několikrát mě překvapili svojí kvalitou a zážitkem. Dalším zajímavým zážitkem je rozhodně hra Rogue Water pro všechny milovníky taktických her.
Příběh zrady, pomsty
Trošku jsem se bál prvků rouge-lite, jelikož nejsem úplný fanoušek tohoto žánru, ale zde mě to příjemně překvapilo, jakým stylem je vše zpracované a nastavenou obtížností, která sice má své drobné výkyvy, ale není to nic úplně snadného, ale nic, u čeho by to odnesla klávesnice, nebo myš.
Hráči se ve hře ujmou kapitána Cuttera, který se plavý s ostříleným mořským vlkem Blackbonem, při honbě za tajemným artefaktem, ale vše se trošku zvrtne, artefakt se dostane do oka Cuttera a je mu násilně odstraněn Blackbonem.
Náš kapitán tím získá nadpřirozenou moc, že kdykoliv zemře, tak se znovu oživí ve svém úkrytu. A cíl je jasný. Pomstít se zrádci, ale nejdříve musí získat dostatečné zdroje pro najmutí slušné posádky, vylepšit svoji loď a uštědřit pár ran nepřátelskému kapitánovi, než se mu bude moci postavit tváří tvář.
Vzhůru na otevřené moře
Celou hratelnost bychom mohli rozdělit do jakých si tří segmentů. První je správa své posádky a lodě. Po každé úspěšné či neúspěšné výpravě, kdy je na výběr z příběhového tažení a dvou vedlejších získá hráč nějaké zdroje a zkušenosti. Jeden zdroj se využívá na vylepšení samotné lodě, jako je možnost mít na začátku o kanón na víc, nebo modul vylepšující posádku. Druhý zdroj slouží na vylepšování možností posádky, jako je její rozšíření o dalšího specialistu, nebo řadového námořníka či jedné z mořských příšer, které je možné vyvolat a pomoci si tak na bojišti.
Do toho je potřeba v taverně najímat specialisty, které jsou o dost lepší než řadový námořníci a za získané zkušeností body je následně vylepšovat, stejně tak jako našeho kapitána. Pak už je potřeba si zvolit dobrodružství a v řadě událostí, kdy na hráče čeká i možnosti volby cesta a tím si zvolit překážky a odměny, které před ním leží.
Vše se odehrává převážně na moři, mezi překážky patří lodní bitvy, objevování svatyň, různých pokladů, trosek, návštěva měst, nebo dobývání pevností. Hlavní částí jsou samotné lodní bitvy a dobývání, kdy nejdříve ve třech kolech útočíme a bráníme se výstřely z kanónů a těmi lze útočit na děla, posilující moduly, nebo samotnou posádku.
Nepřítel dělá to samé, takže je potřeba mu zneškodnit děla dříve, než z vaší posádky udělá nemohoucí mrzáky a zničí všechny podpůrné moduly, jelikož pak přijde fáze nalodění. Zde se hra opět změní v taktickou bitvu na souši, jak známe třeba z her Wartales.
Každá postava má nějaký dosah chůze po čtverečkách, může jednou za kolo zaútočit a některé postavy mohou použít nějaký podpůrný předmět, sekundární útok, nebo využít nalezený artefakt. Oproti podobným hrám je zde úspěšnost zásahu jistá jen se počítá s tím, že se nepřítel téměř vždy posune o jedno pole vzad, čím může narazit do překážky a utrpět další zranění, či do spolubojovníka a tím zranit oba. Také na kraji lodi lze nepřítele shodit přes palubu.
Prvních deset hodin hraní jsou souboje jak na moři, tak na relativní souši zábavné, ale tím, že se boje odehrávají téměř na identických prostředí, tak po tomto čase jsem už trošku začal pociťovat lehkou nudu ze stále opakujícího se prostředí. Občas se dostaneme s bojem i na pevninu jako při dobývání pevností, nebo příběhových bitvách, ale toho oživení je málo a po dvaceti hodinách už se to jen výrazně stupňovalo.
Cesta bez konce
Každé dobrodružství jednou skočí, při neúspěchu hráč získá část nashromážděného bohatství, ale při úspěšném splnění je odměna mnohonásobně větší a hra umí takto hráče odměnit. Ale i neúspěch odměňuje, aby se hráč alespoň drobně mohl vylepšit a při další cestě vše dopadlo jinak.
Cestou hráč získává lepší kanóny pro svoji loď, zmíněné moduly, které třeba poskytují léčení jednoho HP na začátku každého kola, nebo přidávají bod brnění. Také lze získat různé doplňující zbraně či artefakty pro svoje specialisty, které lze využít na bojišti.
Na konci dobrodružství se vše přemění do dvou zmíněných zdrojů, opět si vše hráč vylepší na své základně, zraněné specialisty nechá vyléčit v kasárnách, vezme na dobrodružství jiné a opět se pustí do akce.
Verdikt
Rogue Water je rozhodně příjemné překvapení, které jsem si vcelku užil a dokud jsem nebyl přehlcen opakujícím prostředím, tak jsem se náramně bavil. Sice bych uvítal více taktických možností a různorodější prostředí, aby hra dokázala udržet úroveň zábavy po delší dobu. Ale na to, že se jedná o nezávislý titul od studia pro které je tohle jejich první hra, tak úroveň hry je velmi vysoká a fanoušci taktických akcí si přijdou na své.
Komentujte