Recenze Train Life: A Railway Simulator – králem železnice
Desetitisíce volných kilometrů železnic již čekají na hrdé strojvedoucí a majitele dopravních společností, aby po střední a západní Evropě mohly proudit tuny zboží a tisíce cestujících. První hra, která kloubí pozici majitele železnické dopravní společnosti a strojvedoucího.
O tom je právě Train Life: A Railway Simulator. Při tomto popisu asi každého napadne srovnání s Euro Truck Simulator 2 a opravdu bych lepšího příměru nenašel. Akorát zde neusedneme za volant a nebudeme brázdit silnice a dálnice po celé Evropě, ale vezmeme to hezky po železnici.
První krůčky v cestě za největší dopravní společností
Jako první je potřeba vytvořit si svoji společnost a toho kdo bude stát v jejím čele. Nicméně nečekejte žádné velké nastavování, kromě jména majitele a firmy si hráč zvolí jedno z několika málo log a barevnou kombinaci. Následně ještě počáteční město a rodnou zemi, a to je defacto vše.
Hra obsahuje i největší české města jako je Praha, Brno a Ostrava. V každém městě se vždy nachází hlavní nádraží, které slouží pro nakládku a vykládku pasažérů a případně listových zásilek, ale to je někde rozděleno na jinou oblast.
Pod každé město spadá i několik dalších oblastí, ať jsou to sklady, pily, nebo třeba doly. Tyto místa jsou kus vzdálené, takže i když je to třeba pila Praha, tak by se reálně nacházela již v Hradci Králové, ale to je takto i u zahraničních měst. Je škoda, že si vývojáři nedali trošku více práce, a v každém městě by se dalo nakládat něco jiného, než aby bylo vše pod jedním městem.
Ale zpět k začátku. Po vytvoření společnosti, hra nabídne vcelku obsáhlý tutoriál, ve kterém představí i vše, co nabízí. Nejdříve se naučíme ovládat samotný vlak, následně používat výhybky, žádat o svolení k příjezdu na dané místo, nakládat a vykládat náklad nebo vést cestující či najímat nové zaměstnance.
Tutoriál je vcelku obsáhlý a základ naučí na jedničku. Jen vás hra stejně vyplivne do obrovského světa, který se rozkládá od Francie po Polsko. Do startu obdrží hráč první lokomotivu a zbytek je jen na něm. Takže je potřeba dojet na místo pro první náklad a začít přijímat zakázky, nebo si na lokomotivu ve skladu zapřáhnout vagóny sloužící pro přepravu lidí či listových zásilek a začít rozvážet.
Firma musí neustále růst
Postupně je možné najímat další strojvedoucí a pro ně nakupovat další vlaky. Tím pak vaše společnost rychleji roste a je pak možné rychleji nakupovat lepší vlaky. Kromě toho je neustále udržovat svůj strojový park ve slušné kondici. Kromě paliva je nutnost dodávat pravidelný servis, jinak se může stát, že někde lokomotiva zůstane viset a nouzový odtah se pěkně prodraží.
Kromě oprav je možné svoje stroje i drobně upravovat a do kabin si přidat nějaký ten ozdobný předmět. Co je hlavní, tak možnost vylepšovat od nových motorů až po další části vlaku. Škoda jen, že možností a druhů nákladu není o něco více a musíme se tak spolehnout pouze na pár druhů zboží, což může brzo omrzet.
Kromě toho je možné spustit nejrůznější scénáře, ve kterých hráč dostane určitý stroj, úkol a časový limit na jeho splnění. Díky tomu je možné získat určitý obnos peněz, který se hodí hlavně v počáteční fázi, ale vyzkouší si i drahé stroje na nichž je potřeba nějakou dobu šetřit. Hodně se mi líbil scénář s parní lokomotivou. Ta se ovládá trošku jinak a je neustále potřeba přihazovat uhlí a dopouštět vodu do boileru. Hlavně rozpohybovat tento kolos dá značně zabrat.
Parádní, ale prázdná jízda
Hru taktéž musím pochválit po grafické stránce, stroje jsou zpracované velmi pěkně, a hlavně si vývojáři vyhráli jak se zpracováním sítě kolejnic, tak i změnou prostředí a jeho grafickým znázorněním. Střídají se městské oblasti s tunely, nadjezdy či podjezdy, horské oblasti se zalesněnými částmi. Do toho jsou hezky zpracované i hlavní nádraží hlavně třeba v Londýně, Paříži či Mnichově, které jsou dosti přesné originálu. U ostatních je to spíše jen přibližná podoba.
Při jízdě je potřeba si dávat pozor na rychlostní limity, správné koleje, ale občas i nečekané překážky, jako je spadlý strom, nebo vlak v protisměru. Díky tomu hra udržuje hráčovu pozornost. Jelikož třeba taková srážka s jiným vlakem znamená ztrátu licence a konec hry, je možné pak nahrát poslední uloženou pozici, nebo začít znova.
Pokud překročíte rychlostní limit, tak kromě hrozby vykolejení je možnost obdržet pokutu, stejně tak za příjezd do stanice bez povolení, nebo jízdě na červenou. V tomto směru má hra slušně našlápnuto, jen je problém, že postrádá život.
Na nádraží občas stojí pár lidí, ale není vidět, že by někdo nastupoval či vystupoval, ani se po nádraží nijak pohyboval. Na kolejích také není provoz a nikde nejsou zaparkované vlaky, jak jsem psal občas se objeví vlak v protisměru, nebo výjimečně projede okolo, ale je to jen jednou za dlouhý čas. Jinak jsou koleje pusto prázdné.
Verdikt
Hře Train Life: A Railway Simulator se podařilo najít míru mezi už šíleným simulátorem a přijatelnou hrou pro větší masu. I když ve hře stále musíte strávit desítky hodin, abyste se někam vypracovali, tak přesto prvky ovládání nejsou tak obtížné, aby je člověk musel dlouhosáhle studovat. Hra vyniká hlavně svojí přístupností, jednoduchou orientací, a přitom zábavnou hratelností či slušným grafickým zpracováním a různorodostí prostředí.
Stále se ale jedná o simulátor, takže hra není pro každého a pusté koleje a vlaková nádraží stále evokují, že je hráč jen ve výcvikovém režimu, což je veliká škoda. Pak možností, jak si vzhledově upravit svůj vlak je pomálu, stejně tak různých druhů nákladů.
Komentujte