Recenze TT Isle of Man: Ride on the Edge 3 – nebezpečné závody
Isle of Man Tourist Trophy je jedním z nejslavnějších motocyklových závodů všech dob, ale také jedním z nejnebezpečnějších. Již potřetí si tento slavný závod můžeme zajet v bezpeční svého gauče a domova díky hře TT Ilse of Man: Ride of the Edge. Nyní vyšel třetí díl série, který jako první nabízí otevřenější svět.
Od roku 1907, kdy byl závod zahájen, přišlo při trénincích, kvalifikacích a samotném závodě o život celkem 265 jezdců, nemluvě o tragédiích, které se v průběhu let staly divákům. Při závodění v ostrých zatáčkách v klaustrofobických částech ostrova, kde se závodí rychlostí přes 300 km/h na silnicích určený k běžnému provozu to rozhodně není pro každého.
Závod byl v roce 1977 kvůli obrovskému počtu úmrtí zbaven statutu mistrovství světa a nyní se ho závodníci účastní, protože chtějí, a ne proto, že je to součástí zisku titulu. Jakkoli jsou tato rizika vysoká a tratě mohou být zrádné, lidé se stále účastní. Ať už je to kvůli vzrušení ze závodu, právu na chlubení nebo čistě nefalšované vášni pro tento sport.
Hra začíná
Otázkou zůstává, zda se vývojářům podařilo přenést atmosféru tohoto závodu do hry. Hlavním tahákem měl být otevřený ostrov, což částečně je, ale má veliké limity. Hned v úvodu hry po výběru supersportů, nebo superbike a reálného jezdce jsme vrženi do srdce ostrova.
Hráči se mohou vydat kam jen chtějí, ale ostrov není zpracován se všemi svými cesty a není ani možné vyjet z hlavních cest. Pokud se tak stane a nespadnete ze svého stroje, tak se objevíte hned opět na trati. Na druhou stranu je fajn se volně přesouvat mezi závody a objevovat nové úkoly, výzvy disciplíny.
Vše, co jednou objevíte se k tomuto místu lze rychle přesunout, takže zase zde není otravné ježdění od závodu k závodu. Co se týče nějakého vizuálního zpracování ostrova, tak to působí moc pěkně, hlavně mimo obytné části krajina vykresluje nádherné scenérie a v kombinaci s rychlostí má hráč pocit, že je skutečně na tom místě.
Ale přes to to není tak růžové. Jelikož hra i na konzolích trpí propady snímkování a občas divným dokreslováním objektů. Tento technický stav dost sráží konzistentnost zážitku a je to hrozná škoda. V tomto motoristická hra RIDE 4 od stejného vydavatele a na stejném enginu běží plynule, a i po grafické stránce je hezčí.
Čisté závodění
Nicméně hlavní devíza tkví v samotné hratelnosti a ovládání strojů. V tomto směru nemám hře co vytknout, jelikož řízení je realistické a nabízí velké množství nastavitelnosti, co se týče chování, tak i pomocných asistentů, ale i přes zapnuté pomocníky je neskutečně obtížná.
Udržet se jen v sedle dá pořádně zabrat a k tomu ještě vyhrávat závody je někdy nadlidský úkon. Hra i počítá s tím, že ne všechno budou hráči jen tak vyhrávat a body zkušeností a vylepšování získává hráč za každé umístění, samozřejmě čím lepší tím větší odměna.
Díky tomu nenutí hráče být za každou cenu vítězem, ale opravdu si užít každý závod a radovat se z každé příčky. Ve hře nečekejte žádné vracení času při pádu a podobně, jedná se opravdu o velmi obtížnou hru, ale zase bych neřekl jen pro hardcore hráče, jen to chce cvik.
To všechno napomáhá, že i když obě kategorii mají svoje limity výkonu dle pravidel, tak každé drobné vylepšení vlastní motorky je opravdu znát. Vylepšení funguje tak, že postupně zvyšujete úroveň jednotlivým částem motorky, jako jsou lepší pneumatiky, odpružení či spojka.
Všechno, nebo nic zde rozhodně neplatí
Různorodá je hra i při volbě kamer pohledu, máme zde asi nejvíce praktické zaměření na třetí osobu, a to jak ve vzdálené pozici, tak bližší, a pak je tu záběr, kdy vidíme jen cestu a tři záběry z motorky, kdy jedna je i s helmou. V těchto záběrech je hra ještě obtížnější, jelikož se hůře odhaduje pozice motorky, když ji necítíte. Na druhou stranu v tomto pohledu máte opravdu pocit, že se ženete rychlostí přes 200 km/h.
Další parádní věcí, která asi některé hráče bude otravovat jsou zvuky linoucí se z ovladače Dualsense na PS5, jako je praskání výfuku, hvízdání pneumatik, nebo škrábání laku o asfalt v případě pádu. To lze samozřejmě ztlumit, nebo vypnout, ale mě to přišlo jako skvělý doplněk.
Na hráče čekají klasické závody sestavené z tréninku, kvalifikace a samotného závodu, pak různé časovky, nebo závody s úkoly. Ty jsou většinou složené z překonání nějakého času, dostat se jen na omezené množství pádů, nebo kontaktů s ostatními jezdci.
Verdikt
TT Isle of Man: Ride on the Edge 3 je rozhodně nejlepším dílem série sice svojí kvalitou nepřekonává RIDE 4 od svých kolegů, ale pokud máte rádi tuto soutěž tak i u hry se budete rozhodně bavit. Oproti předchozím dílům hra nabídla slušný progres, ale stále mají vývojáři na čem pracovat a více vytěžit z otevřeného světa, který má nyní až moc limitů.
Komentujte