Recenze Unknown 9: Awakening – nadějný projekt zůstal na půl cesty
Hra Unknown 9: Awakening se mi do hledáčku dostala teprve krátce před vydáním a je to jeden z mála zajímavých titulů, který utekl mé pozornosti. Přitom hra zažila i delší odklad a o přípravu na vydání hry se měli postarat komiksy, nebo podcasty. Nicméně hra dle prvních záběrů a informací působila velmi dobře a vcelku jsem se na ní těšil.
Hra měla sázet hlavně na příběh, poutavé prostředí, vyladěnou hratelnost a známou herečku v hlavní roli Anyu Chalotra, která ztvárnila Yennefer v seriálovém Zaklínači od Netflixu. Hra působila jako mix her Tomb Raider a Uncharted s notnou dávkou mystičnosti, magie a nadpřirozených schopností. Bohužel celkový výsledek tak dobrý není, ale to neznamená, že by hra byla sama o sobě nějak špatná.
Indická mytologie
Jedním z taháku hry měl být příběh a musím uznat, že vývojáři připravili určitě zajímavý lore pro hru, ale nedokázali z něho vytěžit tížený efekt. Hned úvod hry postrádá nějaké hlubší vysvětlení, kde se berou nadpřirozené schopnosti hlavní hrdinky a její mentorky, nebo jaký je jejich cíl.
I když úvod hry je zajímavý, ale skončí až moc rychle bez pořádné úvodní zápletky či vysvětlení. I hlavní hrdinka je v první hodině hry ustrašená holka a po první události nastane skok a z ustrašené holky je sebejistá ženská. Celkově v příběhu je až přiliž nejrůznějších skoků v dějové lince, která trošku nabourává uvěřitelnost a celé tempo hry.
I když výkony hlavních a vedlejších postav jsou uvěřitelné a velmi dobré, tak naopak záporákům chybí větší hloubka vysvětlení, proč oni jsou ti zlí. Příběh nabízí i několik zvratů, ale většina z nich je velmi předvídatelných.
Ačkoliv má příběh několik vad, tak ten bych považoval jako docela dobrý a rozhodně jsem chtěl dojít do konce hry, abych se dozvěděl, jak to celé dopadne, ale není to nic, co by mi nedalo spát a hnalo mě to neustále hru hrát, jako třeba v Zaklínači.
Pořádná nakladačka a žádné zabíjení
Hlavní hrdinka Haroon je kvestorka, která se snaží zabránit tomu, aby se nejstřeženější tajemství světa dostala do nesprávných rukou. K tomu dokáže využívat své nadpřirozené schopnosti vstupovat do Fold, tajemné dimenze, která se překrývá s naší.
Touto schopností dokáže kradmo zneškodňovat nepřátele, na krátký čas je ovládat, nebo se vyhýbat i kulkám. Musím uznat, že strom dovedností je velmi zajímavý a od druhé poloviny hry, kdy si hráč otevře velkou část schopností se i souboje stávají zábavnější.
Což moc nemohu říct o první půlce hry. Jelikož naše hrdinka využívá jen své schopnosti a pěsti, což po čase přináší monotónnost soubojů. Ještě když kamera nestíhá zalockované nepřátele, nebo se hůře vyhýbá bočním úderům.
Většinu soubojů lze vyřešit kradmým postupem a nepřátele hezky zneškodňovat jednoho po druhém, nebo je zneškodnit za využití schopnosti ovládání, nebo za využití prostředí. Bohužel kradmé zneškodňování je na úrovni prvních dílu Assassin’s Creed a nepřináší nic moc nového.
Lineární cesta
V pozdější fázi hry jsem ho už téměř nevyužíval a když, tak jen k zmenšení počtu nepřátel a raději jsem využíval odemčené schopnosti. Celkový průchod hrou je velmi lineární, což by nemuselo být špatné, kdyby fáze průzkumu byly o něco zajímavější, překonávaní překážek a hopsací pasáže výraznější.
Průzkum je téměř nulový. Hledat lze jen pár dopisů, nebo hlasy Foldu k získání zkušenostního bodu pro získání nové schopnosti. Ale očekával bych po vzoru Uncharted, nebo Tomb Raideru záchranu nějakých artefaktů.
Prostředí je velmi různorodé a vcelku hezké, ale level design je přímočarý jak v DOOMu. Kdy je vždy část, kterou přeskáčete a přelezete bez nějakých možností více cest či s nějakou větší interakcí a pak narazíte na arénu, kde dojde na kradmé zneškodnění, nebo boj, a to se neustále opakuje a opakuje dokola.
Druhý problém je i nepříliš poutavé grafické zpracování. I když hra není nějak ošklivá a některé scenérie jsou opravdu hezké, tak vám nějak zrak nenadchne. Což je v tak koridorové hře bez větší rozlehlosti rozhodně škoda. Ještě když vývojáři využívají Unreal Enginu 5, který dokáže v tomto ohledu udělat za málo práce hodně muziky.
Verdikt
Na každý klad hry je i nějaký zápor, a tak si hra i od nás odnáší lehce neprůměrné hodnocení. Zasazení hry a lore je velmi poutavý, ale samotný příběh z toho nedokáže vytěžit potřebné nadšení a zápletku. Po technické stránce na tom hra není špatně až na kameru v soubojích a nepříliš poutavou vizuální stránku. Souboje jsou zábavné až v pozdější fázi díky schopnostem, ale kradmé zneškodňování je po krátké době nudné. A kromě soubojů a příběhu toho hra moc dalšího nenabízí.
Komentujte