Recenze WRC 10 – jubilejní ročník se přiřítil závratnou rychlostí
WRC 10 je jubilejním a posledním ročníkem této velmi povedené série slavného motorsportu neboli rallye. FIA World Rally Championship je po formuli 1 asi nejznámější motoristickou soutěží. Osobně si jezdců této soutěže cením nejvíce, jelikož je to sport, kde může mít i drobná chyba fatální následky a rozhodně se nejedná o žádné strojové závodění jako v případě okruhů.
Série WRC toho má za sebou opravdu hodně, jak i číslovka naznačuje. Nicméně je posledním dílem a jen čas ukáže, zda je to dobře či nikoliv. Práva na licenci oficiálního FIA World Rally Championship přebírá od příštího roku Codemasters respektive Electronic Arts.
Herní série WRC během oněch deseti dílů nabídla horší i lepší, a hlavně ti poslední s číslovkou osm a devět byly za mě velice povedené. Pro některé možná byly až příliš obtížné, jelikož měly blíže k simulaci než k arkádě. Ale pojďme se podívat na poslední kousek, zda se jedná o důstojné zakončení.
Surové závody plné atmosféry
Desátý díl se veze na podobné vlně jako jeho starší bratříček. Jízdní režim má opět blíže k simulaci ještě když vypneme všechny možné asistenty. To potom začíná ta pořádná výzva. Přitom máte pocit, že je vozidlo více pod kontrolou, než tomu bylo v minulosti.
Skvěle je zpracována i fyzika a tratě jsou plné nerovností, úzkých soutěsek. Díky tomu je každá erzeta zábavnější a napínavější. K tomu nahrává fakt i skvělé atmosféry. Dřívější díly vypadaly až příliš suchým dojmem, jelikož vegetace okolo nebyla nijak zpracována do detailu a fanoušci byli jen stojícími figurkami.
Tentokrát je vše zpracováno s velkým smyslem pro detail. Fanoušci fandí a vše působí po grafické stránce velice pěkně. Pokud to hře umožníte, tak i jednotlivá poškození mají silný vliv na řízení vozidla a jeho výkon. Různých možností nastavení je docela dost, takže i příznivci arkád by si mohli přijít na své.
Skvělý je i vliv počasí. Kromě různého sněžení či deště, který má vliv na celkové chování vozidla, můžete narazit také na hustou mlhu. V té se musíte spolehnout na navigování spolujezdcem, nebo opravdu tmavé noci, při které si rozhodně nechcete rozbít přední světla.
To samé funguje i u druhů pneumatik a při špatné volbě můžete jet sebe líp a prostě nevyhrajete. Při špatném obutí na daném povrchu prostě vozidlo nedokáže dosáhnout takové rychlosti, nedrží v zatáčkách a může mít i problém s akcelerací.
I v režimu kariéry je managment pneumatik parádně zpracován a na každý podnik si musíte vybrat několik sad, které před jednotlivými závody můžete měnit dle opotřebení. Hlavně při plné délce závodů je to někdy oříšek a musí se počítat s každým procentem životnosti. Ale nezkušení hráči se nemusí bát, hra dokáže poradit jaké pneu si na daný závod připravit.
Hru jsem zkoušel jak na volantu, tak s ovladačem Dualsense a podobně jako třeba u DIRT 5 jsem váhal na čem si vlastně závodění užiju více. Volant je samozřejmě vždy lepší, co se týče ovládání, ale díky funkcím ovladače od Sony je k dispozici jiná perspektiva. Haptická odezva totiž funguje skvěle a z ovladače je cítit každý náraz, každou nerovnost či hup.
Dokonce společně se zvukovým mikrofonem hra imituje kamínky, které se odráží od podvozku, nebo výstřely z výfuku. Což je naprosto parádní, i když si k tomu připočteme parádní atmosféru, tak vás hra dokáže naprosto vtáhnout do závodění. Zde je jen škoda, že vývojáři nevyužili i adaptivní triggery poté bychom mohli mluvit o naprosté dokonalosti.
Cesta ke slávě v několika možnostech
Ani po obsahové stránce vývojáři na ničem nešetřili. Nově si totiž zajezdíme třeba v Estonsku, Belgii a Chorvatsku. Nové tratě nejsou jediné. K dispozici je pořádná hromada závodních vozidel od kategorie WRC, WRC 2, WRC 3, WRC Junior, a i historická vozidla. K tomu je spojena i pěkná řádka reálných teamů a jezdců, dokonce zde nalezneme i české zastoupení.
Hra má co nabídnout i co se herních módů týče. Kromě klasické kariéry, která je skvěle propracovaná již od osmého dílu a pouze nabídne drobná vylepšení, si opět volíte, jakých výzev, tréninků a akcí mimo hlavní závody se zúčastníte. Vylepšujete i celkový tým a najímáte do něj ostatní zaměstnance.
Větší novinkou je možnost si vytvořit vlastní tým a k tomu si vybrat i vozidlo. Jinak se toho příliš nemění. Výhodou pro zkušenější hráče je možnost tentokrát přeskočit kategorii WRC Junior a rovnou se pustit do WRC 3. Nováčkům v sérii doporučuji nejdříve juniorskou soutěž, kde kromě zkušeností získáte nějaké ty finance, dovednostní body a lehce si oťuknete, co všechno na vás čeká.
Pokud nechcete veškerý managment okolo, tak je tu režim sezóny, kde jezdíte celý šampionát bez zbytečného trénování, budování týmu a ostatních serepetiček okolo. Novinkou je i režim Co-Driver, kde jeden z hráčů zasedne jako spolujezdec a naviguje, což je rozhodně příjemné zpestření.
Nechybí ani pěkná řádka online režimů. Dokonce si hráči mohou vytvořit vlastní soutěže a překonávat se mezi sebou. V poslední řadě jsou tu různé výzvy a tréninky, které jsou zahrnuty jak v režimu kariéry, tak je možné je plnit samostatně.
V poslední řadě tu máme 50th Anniversary režim. Ten kromě historických vozů z posledních padesáti let nabízí i historické tratě. Ať ty, které se jezdí i v současnosti, jen ve staré podobě, nebo ty co jsou již zrušené, jako je Řecká erzeta.
WRC 10 toho nabízí opravdu hodně, rozhodně se jedná o nejlepší díl v sérii a o důstojné zakončení. Je jen opravdu málo toho, co bych hře mohl vytýkat. Vývojáři tak vystavili pro nové majitele licence laťku hodně vysoko.
Komentujte