Recenze WRC 10 – jubilejní ročník se přiřítil závratnou rychlostí

Foto: Nacon

WRC 10 je jubilejním a posledním ročníkem této velmi povedené série slavného motorsportu neboli rallye. FIA World Rally Championship je po formuli 1 asi nejznámější motoristickou soutěží. Osobně si jezdců této soutěže cením nejvíce, jelikož je to sport, kde může mít i drobná chyba fatální následky a rozhodně se nejedná o žádné strojové závodění jako v případě okruhů.

Série WRC toho má za sebou opravdu hodně, jak i číslovka naznačuje. Nicméně je posledním dílem a jen čas ukáže, zda je to dobře či nikoliv. Práva na licenci oficiálního FIA World Rally Championship přebírá od příštího roku Codemasters respektive Electronic Arts.

Foto: Nacon

Herní série WRC během oněch deseti dílů nabídla horší i lepší, a hlavně ti poslední s číslovkou osm a devět byly za mě velice povedené. Pro některé možná byly až příliš obtížné, jelikož měly blíže k simulaci než k arkádě. Ale pojďme se podívat na poslední kousek, zda se jedná o důstojné zakončení.

Surové závody plné atmosféry

Desátý díl se veze na podobné vlně jako jeho starší bratříček. Jízdní režim má opět blíže k simulaci ještě když vypneme všechny možné asistenty. To potom začíná ta pořádná výzva. Přitom máte pocit, že je vozidlo více pod kontrolou, než tomu bylo v minulosti.

Skvěle je zpracována i fyzika a tratě jsou plné nerovností, úzkých soutěsek. Díky tomu je každá erzeta zábavnější a napínavější. K tomu nahrává fakt i skvělé atmosféry. Dřívější díly vypadaly až příliš suchým dojmem, jelikož vegetace okolo nebyla nijak zpracována do detailu a fanoušci byli jen stojícími figurkami.

Tentokrát je vše zpracováno s velkým smyslem pro detail. Fanoušci fandí a vše působí po grafické stránce velice pěkně. Pokud to hře umožníte, tak i jednotlivá poškození mají silný vliv na řízení vozidla a jeho výkon. Různých možností nastavení je docela dost, takže i příznivci arkád by si mohli přijít na své.

Foto: Nacon

Skvělý je i vliv počasí. Kromě různého sněžení či deště, který má vliv na celkové chování vozidla, můžete narazit také na hustou mlhu. V té se musíte spolehnout na navigování spolujezdcem, nebo opravdu tmavé noci, při které si rozhodně nechcete rozbít přední světla.

To samé funguje i u druhů pneumatik a při špatné volbě můžete jet sebe líp a prostě nevyhrajete. Při špatném obutí na daném povrchu prostě vozidlo nedokáže dosáhnout takové rychlosti, nedrží v zatáčkách a může mít i problém s akcelerací.

I v režimu kariéry je managment pneumatik parádně zpracován a na každý podnik si musíte vybrat několik sad, které před jednotlivými závody můžete měnit dle opotřebení. Hlavně při plné délce závodů je to někdy oříšek a musí se počítat s každým procentem životnosti. Ale nezkušení hráči se nemusí bát, hra dokáže poradit jaké pneu si na daný závod připravit.

Foto: Nacon

Hru jsem zkoušel jak na volantu, tak s ovladačem Dualsense a podobně jako třeba u DIRT 5 jsem váhal na čem si vlastně závodění užiju více. Volant je samozřejmě vždy lepší, co se týče ovládání, ale díky funkcím ovladače od Sony je k dispozici jiná perspektiva. Haptická odezva totiž funguje skvěle a z ovladače je cítit každý náraz, každou nerovnost či hup.

Dokonce společně se zvukovým mikrofonem hra imituje kamínky, které se odráží od podvozku, nebo výstřely z výfuku. Což je naprosto parádní, i když si k tomu připočteme parádní atmosféru, tak vás hra dokáže naprosto vtáhnout do závodění. Zde je jen škoda, že vývojáři nevyužili i adaptivní triggery poté bychom mohli mluvit o naprosté dokonalosti.

Cesta ke slávě v několika možnostech

Ani po obsahové stránce vývojáři na ničem nešetřili. Nově si totiž zajezdíme třeba v Estonsku, Belgii a Chorvatsku. Nové tratě nejsou jediné. K dispozici je pořádná hromada závodních vozidel od kategorie WRC, WRC 2, WRC 3, WRC Junior, a i historická vozidla. K tomu je spojena i pěkná řádka reálných teamů a jezdců, dokonce zde nalezneme i české zastoupení.

Hra má co nabídnout i co se herních módů týče. Kromě klasické kariéry, která je skvěle propracovaná již od osmého dílu a pouze nabídne drobná vylepšení, si opět volíte, jakých výzev, tréninků a akcí mimo hlavní závody se zúčastníte. Vylepšujete i celkový tým a najímáte do něj ostatní zaměstnance.

Foto: Nacon

Větší novinkou je možnost si vytvořit vlastní tým a k tomu si vybrat i vozidlo. Jinak se toho příliš nemění. Výhodou pro zkušenější hráče je možnost tentokrát přeskočit kategorii WRC Junior a rovnou se pustit do WRC 3. Nováčkům v sérii doporučuji nejdříve juniorskou soutěž, kde kromě zkušeností získáte nějaké ty finance, dovednostní body a lehce si oťuknete, co všechno na vás čeká.

Pokud nechcete veškerý managment okolo, tak je tu režim sezóny, kde jezdíte celý šampionát bez zbytečného trénování, budování týmu a ostatních serepetiček okolo. Novinkou je i režim Co-Driver, kde jeden z hráčů zasedne jako spolujezdec a naviguje, což je rozhodně příjemné zpestření.

Nechybí ani pěkná řádka online režimů. Dokonce si hráči mohou vytvořit vlastní soutěže a překonávat se mezi sebou. V poslední řadě jsou tu různé výzvy a tréninky, které jsou zahrnuty jak v režimu kariéry, tak je možné je plnit samostatně.

V poslední řadě tu máme 50th Anniversary režim. Ten kromě historických vozů z posledních padesáti let nabízí i historické tratě. Ať ty, které se jezdí i v současnosti, jen ve staré podobě, nebo ty co jsou již zrušené, jako je Řecká erzeta.

WRC 10 toho nabízí opravdu hodně, rozhodně se jedná o nejlepší díl v sérii a o důstojné zakončení. Je jen opravdu málo toho, co bych hře mohl vytýkat. Vývojáři tak vystavili pro nové majitele licence laťku hodně vysoko.

WRC 10

9

Hodnocení

9.0/10

Klady

  • Historická vozidla
  • Spoustu herních módů
  • Haptická odezva u PS5
  • Jízdní režim

Zápory

  • Adaptivní triggery
  • Drobné neduhy
Hodnotit text
[Celkem hlasu: 1 Prumer: 5]

Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozornit na