Jak šel čas s Colin McRae Rally. Vzpomínáme na předchůdce očekávaného DiRT Rally 2.0

Již za několik málo týdnů vezme pulty obchodů útokem s napětím vyhlížený závodní simulátor DiRT Rally 2.0. Pokud patříte mezi lidi, kteří odpočítávají dny do vydání a pomalu nemohou dospat, rozhodli jsme se vám čekání zpříjemnit a připravit pro vás tematický článek, v němž se ohlídneme za sérií Colin McRae Rally, která je v pravém slova smyslu duchovním předchůdcem série DiRT a lidem z Codemasters pomohla vypilovat aktuální novinku do podoby, jejíž kvality budeme moci okusit již velmi brzy.

Colin McRae Rally (1998)

Za vývojem série Colin McRae Rally, nesoucí jméno mistra světa seriálu WRC z roku 1995, stálo stejně jako v případě DiRT Rally britské studio Codemasters. Jeho zaměstnanci si v roce 1998 všimli úspěchů, jakých se podařilo dosáhnout o tři roky staršímu titulu Sega Rally a rozhodli se, že se pokusí o něco podobného. Koncem devadesátých let museli brát fanoušci virtuálního závodění za vděk arkádami z tehdy se teprve rodící série Need for Speed, nebo pokud toužili po výrazně realističtějším zážitku, mohli se uchýlit k formulovým hrám, přičemž za zmínku stojí minimálně Grandprix Legends. Titulů, jež by se a priori zaměřovaly na klasické rally závody, však na trhu bylo jako šafránu.

První díl série Colin McRae Rally nakonec dorazil do obchodů v červenci roku 1998, nicméně pouze ve verzi pro PlayStation. PC hráči si museli počkat až do září, nicméně čekání se vyplatilo. Skutečný Colin McRae pouze nepropůjčil hře své jméno, ale navíc namluvil i instruktora, který hráče prováděl prvními kroky (zde se notně inspirovali tvůrci o šest let mladšího Richard Burns Rally) a jeho spolujezdec Nicky Grist poté namluvil veškeré komentáře, jež je možné ve hře slyšet. Fanoušky seriálu WRC potěšila také přítomnost jmen skutečných závodníků, s nimiž jste se v průběhu jednotlivých závodů mohli setkat.

Zajímavost: Do roku 2001, kdy byla oficiální distribuce hry zastavena, se prodaly 4 miliony kopií.

Colin McRae Rally 2.0 (2000)

Po úspěchu prvního dílu bylo pouze otázkou času, kdy se vývojáři vytasí s pokračováním. To na sebe nakonec nenechalo dlouho čekat.

Colin McRae Rally 2.0 vyšel v roce 2000 a opět ve verzích pro PlayStation a PC. Tvůrci se rozhodli držet se úspěšného konceptu prvního dílu a bohužel v některých případech neudělali zcela správně. Už první díl byl hojně kritizován, protože nenabídl dostatečně rozsáhlé tratě a dvojka v tomto směru žádné vylepšení nepřinesla. Novinky, které se zde nicméně objevily, se ukázaly být trefou do černého. Hra nově nabídla tři obtížnostní stupně a mezi hráči si velkou popularitu získal arkádový režim, v němž jste mohli závodit proti počítačem ovládanému soupeři, případně proti skutečným hráčům.

Druhý Colin McRae Rally bývá mnohými označován za nejlepší díl série.

Zajímavost: První i druhý díl vyšel také ve verzi pro GameBoy Advance.

Colin McRae Rally 3 (2002)

Třetí díl byl vyhlížen s nesmírnými očekáváními, které ještě více pomohlo nabudit to, že se jednalo o první díl série, vyvíjený také pro novou generaci konzolí PlayStation 2 a Xbox.

Těžko říct, zda to byly nakonec nenaplněné představy hráčů či nedostatek času tvůrců na kompletní doladění celé hry, ale ve své výsledné podobě je dodnes Colin McRae Rally 3 považován za nejslabší část původní série. Nejednalo se přitom o špatnou hru – závody stále měly skvělý spád, jízdní model byl opět propracovaný, i když tentokrát se již vývojáři rozhodli dát mu více arkádový nádech, aby měli šanci oslovit nové hráče. Největším problémem trojky bylo nižší množství obsahu v porovnání s druhým dílem, absence arkádového režimu a nejvíce kritizována byla nutnost jezdit režim kariéry pouze s vozem Ford Focus WRC.

Zajímavost: Na PC verzi hry jsme si tentokrát museli počkat o poznání déle – vyšla až půl roku po vydání konzolových verzí.

Colin McRae Rally 04 (2003)

Čtvrtý Colin McRae Rally vyšel pro konzole pouze tři měsíce poté, co se na PC objevil díl třetí. Největší a pro mnoho fanoušků také nejbolestivější změnou, která s tímto pokračováním přišla, bylo to, že se Codemasters nepodařilo získat oficiální WRC licenci, takže poprvé v rámci série se v tomto díle neobjevily reálná jména závodníků a aktuální závodní vozy byly zabaleny do neutrálních barev místo týmových.

Revize se ze strany vývojářů dočkal jízdní model, do nějž se po odlehčenějším třetím díle opět vrátily prvky simulace. Chudá nabídka obsahu bohužel zůstala nezměněna a hráči si po vydání stěžovali na nižší obtížnost, kdy teprve ta nejvyšší (expert) nabízela výraznější výzvu. Co se celkového hodnocení týče, dosáhlo však Colin McRae Rally 04 na vyšší známky než jeho předchůdce.

Zajímavost: Hlavním komentátorem a spolujezdcem je v tomto díle Derek Ringer. Hlas Nicka Grista je však možné zapnout v hlavním menu.

Colin McRae Rally 2005 (2004)

Pátý Colin McRae měl smůlu v jedné zásadní věci – dostal se do prodeje ve stejnou dobu jako Richard Burns Rally, který je dodnes označován za nejrealističtější závodní simulátor a plno lidí jej stále hraje.

Colin McRae Rally 2005 byl rovněž tvůrci od počátku vývoje prezentován jako pravý simulátor, nicméně oproti Burnsovi je přeci jen o poznání jednodušší a prvky arkády se v jízdním modelu nezapřou.

Co se obsahu týče, vyrovnává se pátý díl s přehledem populární dvojce a nabízí vysoké množství tratí (celkem sedmdesát), které jsou v některých případech opravdu rozsáhlé a celkem třicet vozů, rozdělených do několika kategorií, mezi nimiž nechybí ani populární zadokolky jako Lancia Stratos, jež se zde vrátila po absenci ve třetím a čtvrtém díle.

Zajímavost: Hra vyšla kromě platforem PC, Xbox a PlayStation 2 také ve verzích pro mobily a handheldy Nokia N-Gage a PlayStation Portable.  V roce 2007 byla vydána konverze pro Mac. Její uvedení na trh bohužel předcházela smutná událost – pouze šest týdnů před uvedením zahynul Colin McRae při havárii helikoptéry.

Colin McRae: DiRT (2007)

Jak již podtitul tohoto dílu napovídá, blížíme se ke konci našeho obsáhlého povídání. Colin McRae: DiRT je posledním dílem série, na jehož vývoji se McRae sám podílel.

Po vlažném přijetí „pětky“ se lidé v Codemasters rozhodli provést razantní změny v samotném jádru hry. Už z první prezentace v roce 2006, která proběhla na konferenci E3, bylo patrné, že jízdní model bude převážně arkádového ražení. Změn však přibylo více – nové grafický i zvukový engine, širší paleta vozů, přičemž v nabídce nechyběly ani buginy či kamiony. Poprvé v rámci série se zde objevily také závody do vrchu a kompletně přepracovaný multiplayer, v němž se mohlo najednou utkat až 100 hráčů.

Zajímavost: PS3 verze hry vyšla 14. září 2007 – pouze den před smrtelnou nehodou Colina McRae.

Colin McRae: DiRT 2 (2009)

DiRT 2 je poslední hrou série, na níž se v tomto textu podíváme a to ze dvou prostých důvodů: jedná se o poslední díl, který nese jméno legendárního závodníka a další pokračování se čím dál více začaly zaměřovat na jiné závodní disciplíny než rally. Tento trend se ostatně projevil již zde.

Vývoj Colin McRae: DiRT 2 začal krátce před vydáním předchozího dílu a cílem kolektivu tvůrců bylo přinést v něm ještě více inovací a změn. Poprvé v sérii se zde objevil rallycross, jemuž byla věnována drtivá většina prostoru. Klasické rychlostní zkoušky ze hry prakticky vymizely a nahradily je krátké tratě, jejichž dokončení bylo většinou otázkou několika málo minut. Ačkoli se jednalo o něco zcela jiného, než co si fanoušci série přáli, prodeje titulu nebyly vůbec špatné a hra sklízela povětšinou pozitivní hodnocení.

Zajímavost: První díl série, v němž nebyl dostupný komentář Nicka Grista.

A jsme v cíli. Posledním zmíněným dílem se urodila série DiRT taková, jakou jí známe dnes a další pokračování se na delší čas rozhodly opustit vody rallyového závodění, což příznivci starších dílů nesli hodně těžce. Zlom nastal až o šest let později v roce 2015 vydáním prvního DiRT Rally. Jak dopadne jeho pokračování, to zjistíme již velmi brzy. Jelikož se staršími díly série Colin McRae Rally jsme strávili desítky a možná i stovky hodin poctivé zábavy doufáme, že se podaří na výbornou.

DiRT Rally 2.0 – Trailer

 

Hodnotit text
[Celkem hlasu: 7 Prumer: 4.9]

Fanoušek klasických point and click adventur, filmů Davida Lynche a nových technologií všeho druhu. Jinak dlouholetý nezávislý žurnalista a copywriter, který vystřídal řadu tištěných i internetových magazínů.

Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozornit na